Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

remco d schreef: 11 jun 2019, 12:45 Ik ben nu op YouTube een beetje aan het kijken naar de boerderij van Richard Perkins. De combinatie tussen vee, bomen en vaste planten en ook eenjarigen staat mij wel aan, maar de eenjarigen wel gescheiden van de rest. Zou zoiets in Nederland rendabel te krijgen zijn?

Hij gebruikt wel veel materiaal wat niet van zijn boerderij komt, zoals compost houtsnippers en kippenvoer dus echt "duurzaam" is het niet. Geeft hij ook toe. Desalniettemin inspirerend. Staat misschien wel 100 uur video van op YouTube, het kijkt lekker weg. Niks wollig (wat 99% van alles wat over permacultuur gaat wel is) maar lekker praktisch.

Gr Remco
Mooi, dank voor de suggestie!! Voor de productie van annuals zijn er meer voorbeelden zoals hij. Had nog nooit wat van hem gekeken moet ik zeggen. Ik kijk af en toe Urban Farmer Curtis Stone. Vergelijkbare setup qua groeien van annuals, ander klimaat. Grappig aan wat hij doet is dat ie het in de achtertuinen van z'n buren doet.

Wellicht wat meer persoonlijke hersenspinsels: het zien van al dit soort videos zet mij altijd wel aan het denken. Vanaf september gaat de jongste van ons naar school en hebben we meer tijd. Ik ben na 6 jaar terugschakelen qua tempo (waar mogelijk aanpassen aan de kids) en de focus volledig leggen op wat het gezin nodig heeft wel weer toe aan een aanscherping.

Mijn insteek is tot nu toe zelfvoorzienendheid geweest waar mogelijk. Dat was op best veel vlakken duurzaam (weinig tot geen fossiele brandstoffen gebruikt, weinig inputs van buitenaf), maar op andere vlakken niet (financieel rendabel is het bijvoorbeeld niet). Iets a la Richard Perkins en Curtis Stone lijkt me wel mooi: laten zien dat het zonder fossil-fuels, met de hand, op kleine schaal echt kan concurreren met het grootschalige, ook financieel. Ik ben er van overtuigd dat dat kan, ook in Nederland.

Het wordt dan wel een andere game. Net zoals bij Zaaien met Toekomst (dank pellet voor de suggestie, mooi boek) en gasten als Richard Perkins en Curtis Stone is het ineens winstgevendheid die de boventoon gaat voeren. Het begint weer op een echt bedrijf te lijken met alle gevolgen van dien.

Echt de competitie aan gaan betekent bijvoorbeeld dat er andere gewassen geteeld moeten worden. Voornoemde jongens focussen bijvoorbeeld op hoge-marge producten (microgreens, gemengde salade, tomaten) en ze laten veel producten met lage marge weg die je m.i. wel nodig hebt voor een volledig dieet (ik zie geen enkele van die mannen aardappels telen, granen of maïs).

Ze gebruiken toch allemaal wel weer redelijk wat elektra, om al het voorzaaiwerk te bespoedigen, en ook op andere vlakken is het niet altijd heel erg low-tech. Niks mis mee, maar wel een andere richting dan waar wij nu mee bezig zijn. Ik ben er nog niet uit.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door benthuis »

Richard Perkins is bezig met een zeer winstgevende productie boerderij. Veel van wat hij laat zien wordt volgens jaar in Nederland in de praktijk gebracht op een nieuwe boerderij in de buurt van Nijmegen... Perkins importeert tevens mooie producten van over de wereld die als Einzelstück te veel transport kosten zouden hebben. In hoeverre het klimaat halverwege Zweden te vergelijken is met NL week ik niet... Denk wel dat veel zaken gericht zijn op een iets grotere schaal... Neemt niet weg dat hij leuke dingen doet, het goed uit kan leggen en zeer inventief/niet bang om fouten te maken is.

Er komt binnenkort een zeer goed praktisch handboek van hem uit... In dit straatje is ook "Ferme biologique du Bec Hellouin" in Normandië een hele interessante. Op een zeer kleine oppervlakte een mega oogst. Ook zei brengen binnenkort een dikke praktische boekenserie uit. Hopen dat hij direct vertaald wordt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Er zouden pas 2 publicaties uitgekomen zijn,

• Vivre avec la Terre 3delen +1000 pagina's
• PERMACULTURE – Guérir la Terre, nourrir les Hommes Perrine et Charles Hervé-Gruyver.

Zoiests lezen is geen probleem, maar echt op een blad gaan vertalen??
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door remco d »

benthuis schreef: 12 jun 2019, 22:23 Richard Perkins is bezig met een zeer winstgevende productie boerderij. Veel van wat hij laat zien wordt volgens jaar in Nederland in de praktijk gebracht op een nieuwe boerderij in de buurt van Nijmegen...
Kun je daar meer over zeggen? Ik woon ook in de buurt van Nijmegen en ben nieuwsgierig
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Telen voor geld , dan heb je geen tijd om het op te maken ,telen voor eigen voorziening ,heb je geen geld om wat nieuws op te zetten .
We hebben deze afweging meermalen moeten maken ,maar liever arm en vrij dan geld en werken om meer .
We zijn nu meer dan 30 jaar onderweg en gaan steeds meer richting geldloos ,plunderen af en toe het spaarvarken en bij verkoop van iets speken we het varkentje weer .
Zorg dat je kosten laag zijn ,werk eventueel voor de vaste kosten, maar niet meer dan dat , vrijheid is onbetaalbaar , geniet .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door remco d »

jwardenier schreef: 15 jun 2019, 19:36 Telen voor geld , dan heb je geen tijd om het op te maken ,telen voor eigen voorziening ,heb je geen geld om wat nieuws op te zetten .
We hebben deze afweging meermalen moeten maken ,maar liever arm en vrij dan geld en werken om meer .
We zijn nu meer dan 30 jaar onderweg en gaan steeds meer richting geldloos ,plunderen af en toe het spaarvarken en bij verkoop van iets speken we het varkentje weer .
Zorg dat je kosten laag zijn ,werk eventueel voor de vaste kosten, maar niet meer dan dat , vrijheid is onbetaalbaar , geniet .

Het gaat me meer om zijn manier van werken dan om het telen voor geld. Maar als ik thuis kan telen voor geld en zo minder hoef te werken voor geld ergens anders zie ik dat wel als pluspunt. Een leven zonder geld klinkt mooi maar is pas mogelijk na heel veel werken voor geld, als je met niks begint.

Mvg Remco
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Ik bedoel alleen maar dat er in teelten ontzettend veel tijd gaat zitten ,hier nu ook vaak de dagen te kort ,zou ik het commercieel doen is er helemaal geen vrije tijd meer .
En dat geld loos ,alles wat je zelf verbouwd / maakt ,ben je de supermarkt niet voor nodig .
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door hobbes »

Omdat ik geen vergif wil gebruiken tegen rupsen en ander wat groter ongedierte heb ik al een paar jaar 2 grote kooien van een soort horregaas. Gewoon 4 palen in de grond en van een stel panlatten heb ik 4 panelen gemaakt, die schroef ik tegen de palen aan. het dak is ook van gaas. aan de zijkant heb ik een rits sluiting. met een tacker heb ik het gaas op de panelen vast gezet. werkt echt perfect! wind en regen waait er gewoon doorheen

eerder had ik op de grond ook worteldoek tegen het onkruid liggen maar dat beviel niet want de slakken kropen er massaal onder, dus heb ik dat doek dit jaar maar weggelaten.
Plaats reactie