Verandering van bramenjam doet eten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door alefarendsen »

Zo, heerlijk een dagje weer wat ruimte in de vriezer maken. De varkenskop staat onder water, balkenbrij komt eraan.

Ondertussen staat er 4 kilo rode bessen en 4.5 kg bramen te ontdooien. Als ik er vanavond aan toe kom wordt er jam van gemaakt. Braam rode bes bevalt me erg goed. Ongeveer half/half met 30% suiker en wat citroenzuur voor de houdbaarheid.

Maar, dit is inmiddels wel al het derde jaar dat we deze maken en dus vroeg ik me af of jullie nog verrassende ideeën hadden om aan de jam toe te voegen. Munt er door heen? Andere kruiden? Ik heb (helaas) weinig andere vruchten meer in de vriezer.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door jwardenier »

Ik hou van bramenjam ,als we ze hebben maak ik de pure versie ,we zijn van minder suiker naar zonder gegaan en verassend vind ik het altijd dat de pure smaken zo lekker zijn ,samen met rode bes heb ik nog niet gemaakt .
Ik kwam een recept tegen met 250 gr bramen 2 appels, keukenstroop ,klontje boter ,beetje melk ,30 gr maïzena ,citroensap en room ,hier worden pannenkoeken mee gebakken , bramen met stroop zacht koken ,zeven en sap bewaren en hieraan water toevoegen tot je 2 dl hebt ,dit aan de kook brengen en maïzena met een beetje melk aanmaken en dit al roerend in het kokende sap gieten en weg zeten ,appels schillen klokhuis er uit en in stukjes hakken ,snel verwarmen in een beetje boter en dan van het vuur af ,dan een pannenkoek bakken tot hij onderaan gaar is dan de appel bramen en wat sous er op en verdelen door pan scheef/draaiend te houden royaal suiker er op strooien en citroensap er op sprengkelen ,daarna de pan onder een hete gril plaatsen tot de bovenkant karamelliseert ,serveren met yoghurt of room ,Eet smakelijk
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door alefarendsen »

Terwijl je dit schreef was ik druk met de bramen. In totaal 11 kg fruit, iets meer dan ik dacht nog.

Uiteindelijk gewoon maar weer m'n oude vertrouwde bramen / rode bes gemaakt. Wij zitten nu op 300 tot 400 gram suiker per kilogram fruit, ik ga elk jaar een stukje naar beneden. Ik probeer dan eerst eerder in het jaar een batch te doen met weinig fruit en die een paar maanden te laten. Als dat geen problemen geeft dan de rest van het jaar met dat percentage door. De potjes moeten het bij ons zo ongeveer 8 tot liefst 10 maanden houden.

Recept hier dus nu per kg fruit: 13 gram pectine, 13 gram citroenzuur, 300 tot 400 gram suiker. Koken tot temperatuur 105 graden is, dan meteen in de pot.

Overigens ook weer een coulis van braam en rode bes gemaakt. Mierzoet, maar heerlijk voor over een pavlova. Dit jaar eind juli overigens een heerlijke pavlova van eigen eitjes en met alleen maar fruit uit de tuin / de buurt gemaakt, afgetopt met dezelfde coulis en blokjes bijenraat met honing erin. Was spectaculair.

De pannenkoekjes ga ik onthouden; er zijn nog wat bramen in de vriezer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door jwardenier »

Poten jam moeten hier ook lang mee kunnen ,er staan nog wel van 3 tot 5 jaar oud ,potjes gaan na het sluiten de weck in op 90 gr 30 min .
Toevoegingen die er volgens recepten in moeten ,we laten het achterwege ,alleen toevoegingen als citroen om de smaak doen we nog wel ,pectine zit er wel in en waar niet, wordt het een dessert sous of een basis voor ijs .
Voor als we zeker willen zijn dat het jam wordt hebben we wilde appels ,die zitten boordevol pectine .
Ook bij een stuk vlees als procureur is een sous van iets zure vruchten erg lekker ,eventueel in combinatie met koolsla .
Mierzoet ,we hebben jam gemaakt van framboos ,en ook de perzik is erg zoet van zichzelf ,goede tip om die bij pavlova te gebruiken .
We doen het nu op zure dessert en de perzik combineert weer mooi met bruine bonen , spekjes en zuur .
Vorige week bbq worstjes gemaakt voor een boerderijwinkel in Gees , met uien knoflook en honing ,heb daar appelsap aan toegevoegd ,dit was een succes, Appelsap was iets zuur en wrang ,combineerde weer goed met het zoete van de honing .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door benthuis »

Jongens, het water loopt mee in de mond!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door alefarendsen »

Nou, bij het horen over die worstjes ook! En die heb ik al eens mogen proeven, tenminste met honing en die waren verrukkelijk.

Worsten maken doe ik (nog) niet zelf. Ik wacht nu op info van de slager wat ie van de laatste varkens gemaakt heeft. Zou dat in de toekomst ook wel willen gaan doen! Heb in Italië laatst goedkoop een vleesmolen op de kop getikt (daar vindt je dat gewoon naast de kettingzagen, schroevendraaiers en schrikdraadapparatuur en PUR schuim :lol:).

De balkenbrij is redelijk gelukt. Ik heb teveel water gebruikt, waardoor de bouillon te weinig geconcentreerd was. Daarnaast had er nog meer boekweitmeel bij gemogen om de consistentie zo te krijgen als ik hem wil. Later deze winter weer een kans met nieuwe varkenskop.

Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verandering van bramenjam doet eten

Bericht door benthuis »

Resultaat van de laatste poging met varken van bovenstaande:
IMG-20181130-WA0003.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie