Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door Gerda van den Bergh » 14 nov 2019, 19:17

Schrootmolen is gearriveerd.
Ik ga de haver toch eerst maar wannen, dat de losse kafjes eruit zijn.
Daarna mag de schrootmolen wat proberen.
Zaterdag droog weer zou wel handig zijn :-)

Gerda van den Bergh

Bericht door Gerda van den Bergh » 18 nov 2019, 00:50

Over de schrootmolen en de naakte haver....

Als voorafje heb ik de haverhalmen-zonder-stro nog een keer stevig gewand. Bij gebrek aan goede wind voor een ventilator. In het kippenparadijs zodat te lichte kafjes met een stiekem graantje nu of later voor wat kipplezier zorgen.
Dat scheelde de helft.
Daarna heb ik geprobeerd met zeven de losse graankorrels te scheiden van de korrels die nog in de kafjes zitten. Omdat er nogal variatie in korrelgrootte zit (we verdenken de droogte van afgelopen zomer) kreeg ik het niet makkelijk gesorteerd. Ik heb gezeefd totdat 'alle' korrels erdoor waren en kreeg er kleine kafjes gratis bij. Dat heb ik nog een keer stevig gewand, iets met geduld en op, en ik ben daar nu tevreden over.

Nou de schrootmolen.
De hoofdpersoon: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Beginmateriaal: haver die los maar stevig in de kafjes verpakt zit.
Met 3 mm vrije ruimte tussen de maalschijven kwam 2/3 van de korrels idd vrij, 1/3 nog niet maar dat waren ook heel kleine korreltjes. Nauwelijks breuk. Hoeveelheid was te klein om te wannen, maar dit zie ik wel goed komen.
Met 2,5 mm vrije ruimte kwamen bijna alle korrels uit het kafje, maar wel 40% breuk. Ik verwacht dat er met wannen behoorlijk wat breuk wegwaait en ik hou de korrel liever heel.
Met 1 mm vrije ruimte ontstaat grof gemalen meel met kafrommel. Dat kan ik niet zeven, niet wannen en het wordt geen lekkere haverkoek > kippenvoer.
'Zonder' zichtbare vrije ruimte en met wat spanning op de maalschijven ontstaat relatief fijn meel, weer met kafrommel. Na zeven (6 mazen / cm) hou ik 75% grof meel over. Aan de kleur te zien zitten er behoorlijk wat vermalen kafdeeltjes bij. 25% kafvliesjes en ook wel wat grote korreldeeltjes, dat mogen de kippen uitzoeken.
De eerste haverkoek is inmiddels gebakken, mjammie :-).

Conclusie 1: schrootmolen was een heel goede tip, dank John!
Conclusie 2: nou kan ik eindelijk de mais wat verkleinen. De actuele legdames herkennen de hele maiskorrel niet als voer en de (gekochte) gekneusde mais wel. Nu de eigen mais aardig droogt komt deze molen als geroepen.
Conclusie 3: het plan = de verpakte haver door de schrootmolen met 3 mm vrije ruimte en daarna stevig wannen.

Alles wat niet meewerkt wordt kippenvoer, leuk voor hen ;-), leuk voor mij :-).
Laatst gewijzigd door Gerda van den Bergh op 18 nov 2019, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 18 nov 2019, 10:22

Gerda van den Bergh schreef:
18 nov 2019, 00:50
Nou de schrootmolen.
De hoofdpersoon: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr
Ik gebruik zo'n zelfde type molen voor bier brouwen. Omdat deze volledig instelbaar is.
Maar ik heb al snel de hendel verwijderd en daar een vertragingskast opgezet. (Uit een oude wasmachine.) En die vertraging weer met een v-snaar gekoppeld aan een 150 W elektromotor.
Draait daardoor ongeveer 1 maalslag per seconde.
Omdat ik vroeger (ca. 25 jaar terug) nog niet zo handig was met staal, heb ik de ombouw in hout uitgevoerd.
Nog nooit wat aan kapot gegaan.

Op die manier maal ik één kg mout in ongeveer 5 minuten.
Maar mout maalt wel gemakkelijker dan vers graan. Want mout is droog en bros.
img_20191118_101012.jpg
img_20191118_101232.jpg
img_20191118_101101.jpg
img_20191118_101246.jpg
stelschroef om v-snaar te spannen
Change, before you have to.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 18 nov 2019, 10:27

Onder de uitstroomopening van het gemalen graan plaats ik een losse kartonnen koker die in het vierkante gat in de tafel steekt.
(Want het maalgedeelte moet kunnen worden gereinigd, vandaar geen vaste uitstroomopening.)
Onder de tafel past met gemak een 10 liter emmer.

Verder heb ik de "voorraadbunker" op de molen verlengd met een aluminium koker die er strak overheen past. Zodoende kan er 1 kg mout in.

Gemaakt volgens het KISS principe.

Gerda van den Bergh

Bericht door Gerda van den Bergh » 18 nov 2019, 22:09

Dat ziet er professioneel uit!
Ik ben blij te lezen dat de molen al zo lang naar behoren functioneert.
Maal je er alleen mout mee of ook andere spullen?
Ik leer graag over mais (heb ik nog niet geprobeerd), zonnebloempitten, bonen, walnoten, hazelnoten :-)

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 19 nov 2019, 11:10

Gerda van den Bergh schreef:
18 nov 2019, 22:09
Maal je er alleen mout mee of ook andere spullen?
Hoofdzakelijk gemout graan. Gerst en tarwe.
Maar ook af en toe ongemoute tarwe.

Ik brouw niet elke week, dus het apparaat draait ook niet heel veel. Een aantal uren per jaar.
Maar al wel vele jaren, en het is soms ook in gebruik bij een andere hobbybrouwer.

Onderhoud zit vooral in smeren van de as in de molen. Die smeer ik met een paar druppels olijfolie wanneer die gaat piepen.
Verder is dat molentje onderhoudsvrij.

Gerda van den Bergh

Bericht door Gerda van den Bergh » 19 nov 2019, 13:17

Onderhoud zit vooral in smeren van de as in de molen.
Dan bedoel je niet de worm, want dan zou de olie in het gemalen spul komen. De worm loopt ook vrij dus er valt niks te piepen.
je bedoelt het stukje tussen de worm en de 'crank handle', waar je een lager zou verwachten. En aan de andere kant voorbij de maalschijven waar ook 'geen lager' zit.
Fijn dat je dat noemt want ik ben meer van het low-tech handgereedschap dan van de machines. Dit gaat een probleem voorkomen.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 20 nov 2019, 19:18

Inderdaad niet het wormwiel, maar de daaraan vastzittende as die gaat richting de draaihandel.
Daar wil het wel eens gaan piepen.

Plaats reactie