Voeding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: Voeding

Bericht door benthuis » 01 sep 2019, 10:16

Gisteren 200L met 3 mens. 150L in 3L pakken rest in flessen. 2 snijden, wassen, pulpen, 1tje constant persen.
Idd met pizza en bier!

Qua appels vond ik het lastig. Laten hangen omdat ze nog wat kunnen groeien en aanzoeten, met het risico dat ze rotten en vallen... Of plukken en wat meer opbrengst. We hebben geplukt. Slecht appel jaar hier. Peren nog slechter. Tussen door nog pruimen uit de diepvries met appels verwerkt tot saus. Pruimen uit de diepvries knijp je zo uit hun jasje. Werkt super.

Alef, doe je een spontane vergisting?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 01 sep 2019, 12:58

Nee geen spontane vergisting, wil ik wel doen met een kleine batch dit jaar. Jij hebt een platenpers toch?

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 01 sep 2019, 13:06

Trouwens, vind m'n start SG van 1047 hoog genoe..had vorig jaar 1050. Kwam op ABV van bijna 6% uit en dat was wat mij betreft prima hoog genoeg. Veel zoeter hoeft van mij niet...

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 01 sep 2019, 13:52

Bedoel je pak-pers? Ik heb deze nagebouwd...
https://youtu.be/e71IyqAma3E

Also je hem will lenen, be my guest.

Gebruik platen RVS ertussen. Misschien dat ik hier nog wat mee wil. Snel persen zoals op het filmpje levert driftende platen op.... Grovere doeken of latjes...
Gebruik nu sportjassen voering. Doek wat er voor verkocht wordt is me te duur... Engelsen persen met stro en riet. Zou beter bij ons passen :D

Als je de vergisting laat gaan vergist ie tot onder de 1000 weg en heb je gort droge cider met 6% alcohol. Fransen scheppen in het begin van de vergisting het bruine schuim weg. Hier zitten de voedingstoffen voor de gist in. Hierdoor stopt de vergisting vroegtijdig. Levert een lager alcohol en restsuikers, dus wat zoetigheid...
Volgens mij resulteerde dit ook in de typische zwavel lucht. Ik ben deze gaan waarderen en zie m graag. Niet iedereen is er van gecharmeerd. Dit is denk ik een van de weinige methoden om op natuurlijke wijze een cider met restsuikers te krijgen. (Dwz, zonder chemie en filters)
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 02 sep 2019, 14:14

Dank voor aanbod om te lenen, zat er nog even over te denken maar is uiteindelijk toch niet nodig, het gaat rap genoeg nu.

We hebben vorig jaar een kleine pers gekocht. Ging tegen een zacht prijsje weg bij de Brouwmarkt, want hij ging er uit. Perst 2.5 liter per persing, helemaal met de hand. Hadden eigenlijk een slag groter moeten kopen, maar hebben wat beknibbeld :-).

Maar toch, het gaat best met een aardige snelheid nu. Vandaag gefocust nog een sessie gedaan, met z'n tweeën, in totaal 8 manuur. Bijna 40 liter geperst.

Met een paar aanpassingen en wat 3 man erbij komen we in 4 uur zeker op 80 liter. Dat gaan we 14 september doen, het seizoen is nog lang niet voorbij en als we tegen die tijd geen appels hebben, dan pakken we gewoon de peren.

Ben, wat vroeg jij voor de 33cl flesjes ook al weer? Ik kan bij de lokale super waarschijnlijk wel wat kwijt, leuk om de kosten een beetje te dekken.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 03 sep 2019, 16:27

0,33 --> verkoop 2,75
0,75 --> verkoop 6,95

Je kan er over denken om een franse vergisting te doen. Nu bij de start wat schuim afscheppen, door de winter laten gaan... dan in voorjaar bottelen met wat gist en suiker voor de prik. Of je doelt snel (hoofdvergisting, 2 keer klaren en bottelen met gist en 8 gram suiker per liter). Houdt wel rekening met de melkzuur vergisting, als je die zn gang laat gaan blijft er geen zuurtje meer over.
Hoppen?

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 04 sep 2019, 11:40

Ik wil in ieder geval voor eigen gebruik en voor de mulled cider voor het najaar (heerlijk, met een stokje kaneel, wat steranijs, enzo) een flinke hoeveelheid zonder prik maken. Litertje of 30 tot 50 ofzo. Die gaat dan gewoon snel, 2 keer klaren en dan bottelen.

Voor de verkoop in de lokale supermarkt wellicth een bubbeltje toevoegen inderdaad. En hoppen, met de eigen hop, dat was ik ook zeker van plan!

Tsja, die melkzuurgvergisting. Die stopt door te koelen, toch? Maar als je dan weer buiten de koeling houdt, komt ie dan weer op gang? Ik lees cold crashen zodat de gisten naar de bodem zakken en dan hevelen...??

Ik zou het liefst raw blijven, maar begin steeds meer het gevoel te krijgen dat als ik iets meer controle wil, ik aan een dosis Campden tabletten niet ontkom...

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 05 sep 2019, 10:30

Gebruik camdem waar het voorkomt dat er x liter afval gemaakt wordt. Als je het proces van haver tot gort onder controle hebt kan het vast zonder. Lukt mij nog niet.

Plaats reactie