Voeding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen

Re: Voeding

Bericht door alefarendsen » 15 okt 2018, 14:08

Hier 25 liter net overgeheveld in glazen containers. Start SG 1050, eind SG 1000, iets meer dan 6 procent dus?

Ik laat het nu een tijdje staan in 4 glazen containers (1 x 10, 3 x 5). Misschien nog wat hop of iets ander toevoegen aan één van de containers als experiment.

Ik moet zeggen dat de smaak me nu al erg bevalt. Initiële smaak mag wat dieper zijn, maar vooral de afdronk is erg smaakvol. Vanavond wat uitgebreider proeven, als de dag erop zit.

Op basis van de smaak nu moet ik zeggen dat ik niet weet of ik een koolzuurhoudende versie wil maken. Hij is zo als ie nu is ook al ontzettend lekker.

gr.,
Alef

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 15 okt 2018, 14:47

Hier inmiddels ook mislukte appelsap..... Of een zeer geslaagde cider. Ik had wat in de koelkast gelegd (2*3 liter) en daarna eigenlijk vergeten..... Totdat de zakken bol stonden. Geproefd en het smaakte erg geslaagd.... Volgend jaar meer!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 15 okt 2018, 17:53

Van de week bij de maker van zeer gewaardeerde cider geweest (ciderdrinks.nl). Levert heel kleinschalig oa aan ster restaurant.
Maakt alles compleet handmatig en hanteert een redelijk afwijkend proces van wat ik volg.

-schredderen
-in 120 l vaten voor 3 a 4 dagen zonder enige toevoeging
-persen en afvullen in 50l ballon
-12 u later gist er op. (Droge Duitse Wijngist)
-deze staat tot de kerst over waterslot
-overhevelen een staan tot februari
-bottelen

Hebben een aantal flessen mee gekregen dus zouden we binnenkort leuk en proef avondje kunnen doen!

Eigen cider is goed op druk. Nog wat zoetig en zurig... Maar heb goede hoop. De 2de batch gist nog steeds.
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 16 okt 2018, 11:09

Nou, het is en blijft gissen voor mij hier in Oostrum. Wens mij alle succes en ik laat het weten, rond de kerst.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 16 okt 2018, 19:29

Ook hier appelsap onder waterslot ,ik had niet zo veel en kon net aan een 10 l fles vol krijgen .
Uit een 25 kg appels kwam iets van 5 l sap ,oude rassen hoogstam ,met de bietenmolen pulp maken wou niet ,stukken waren te grof en de pers kon dit niet fijn krijgen , dus heb ik de sap ketel gebruikt ,appelsap is erg zoet en zo ook goed drinkbaar ,wegens te veel sapjes is het proberen om cider te maken .
Voor een volgende keer denk ik een appelrasp te maken ,wasmachine trommel heb ik al, mooi gelagerd rvs ,ik heb het idee om iets te maken als Beek gekocht heeft ,houten kast met handbediende trommel ,de gaatjes zitten er al mooi in en met wat aanscherpen lijkt het me een mooie rasp trommel .
Pers is 10 l schroefdraad pers met koper ketel en houten persblok .
Na het overhevelen krijg ik de 10 l fles niet weer vol ,krijg je dan ook een oxidatie en zo ja hoe voorkom je dat .

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 16 okt 2018, 21:42

jwardenier schreef:
16 okt 2018, 19:29
Ook hier appelsap onder waterslot ,ik had niet zo veel en kon net aan een 10 l fles vol krijgen .
Uit een 25 kg appels kwam iets van 5 l sap ,oude rassen hoogstam ,met de bietenmolen pulp maken wou niet ,stukken waren te grof en de pers kon dit niet fijn krijgen , dus heb ik de sap ketel gebruikt ,appelsap is erg zoet en zo ook goed drinkbaar ,wegens te veel sapjes is het proberen om cider te maken .
Voor een volgende keer denk ik een appelrasp te maken ,wasmachine trommel heb ik al, mooi gelagerd rvs ,ik heb het idee om iets te maken als Beek gekocht heeft ,houten kast met handbediende trommel ,de gaatjes zitten er al mooi in en met wat aanscherpen lijkt het me een mooie rasp trommel .
Pers is 10 l schroefdraad pers met koper ketel en houten persblok .
Na het overhevelen krijg ik de 10 l fles niet weer vol ,krijg je dan ook een oxidatie en zo ja hoe voorkom je dat .
Heb je nog (gepasteuriseerd) sap over? Zo ja dan zou ik aanvullen met sap. Denk ik idd wel goed om zo vol mogelijk te krijgen.

Ik heb de laatste met wat georganiseerd sap van kweepeer en laatste appels aangevuld.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 17 okt 2018, 08:00

Gepasteuriseerd sap heb ik nog voldoende op de plank liggen ,dus dat zal dan goed komen .
Cider had ik nog nooit gemaakt ,wel hier en daar geproefd o a die van Ernest en die was best lekker ,het lekkerste vond ik de sprankelende cider .
Wijn probeer ik vaak ook een her gisting op de fles te krijgen ,wat soms mooie handgranaten oplevert of een spontane explosie in de kast .

Plaats reactie