Voeding

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

https://archive.org/details/PA032172
Wat een herrie hier in huis!
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voeding

Bericht door Lieve »

Leuk die glazen flessen, wij gebruiken niet doorzichtige bakken en we hebben dus alleen het geluid.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

cider maken is een feest van de zintuigen, horen, zien, ruiken
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Hoe heb jij het gedaan ,ik heb nog appels ,een pers heb ik ook en ook nog grote flessen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

Cider maken?
Sap haal ik uit mijn appels met een klein machine, ongeschikt een heel arbeidsintensief is maar oké het is wat ik heb. Op lange termijn wordt hij vervangen door een Romains ciderpers maar dat is een andere verhaal waar ik nog niet aan toe ben. Sap verzamelen, laten zinken, (24 uren) en in de gistingsflessen. Een paar dagen wachten en als niks gebeurd een beetje wijngist toevoegen.
Als het gisten af is kan je het drinken maar het is niet echt cider tot dat je het in de klein flessen stopt, 6 a 8 weken laten in de kelder staan en daarna opdrinken, da's lekker.
De gistingsflessen vind ik goed omdat gevuld, heb je alleen een klein oppervlak die in contact met de lucht is en dus minder kans op verderving op de lange termijn.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Ik zit ook met het sap uit de appels halen ,ik kan ze door de bietenmolen halen maar dan komen ze in contact met ijzer ,ik mis een onderdeel van de gehakt molen dus deze kan ik niet meer gebruiken ,een pers heb ik wel maar hoe krijg je de appels aan pulp .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

Makkelijk. Appels in een plastic emmer en snijden met een schep. Zo voer ik de gieten met appels vanaf de grond.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Ik meende dat de appels niet in contact met ijzer mochten komen ,schep zal toch van ijzer zijn ,dan zou ik ze ook wel kunnen snijden in de bieten molen ,gaat erg snel .opvang in emmers en dan persen
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

Bietmolen lijkt mij prima John.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voeding

Bericht door jwardenier »

Oké als niemand tegen is ga ik het zo volgende week proberen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Denk dat bieten molen moet voldoen!
Als je pers sterk genoeg is kan die de grote stukken wel aan. Misschien pecto enzymen https://www.stookwinkel.nl/product/pect ... to-enzymengebruiken om het sap beter af te scheiden (zelf nog nooit gebruikt)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Ernest Dubois schreef: 04 okt 2018, 12:10 https://archive.org/details/PA032172
Wat een herrie hier in huis!
Is dit je hoofdvergisting? Bloepen ze dan niet door het waterslot? Hoofdvergisting was hier bijzonder heftig. Eerste batch in 5 dagen klaar. 2de batch nu al 10 dagen onderweg. Zal iets met temperatuur van doen hebben.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

Ze bloepen - wat een mooi word is dat- wel door het watersloten wat voor mij betekent die worden niet hergebruikt ivm moeilijk schoonmaak. HOOFDVERGISTING? Daar weet ik niks van... vertellen aub :D
Er waren een paar flessen die spontaan begonnen maar meer dan de helft moest ik een kick-start geven met een paar druppels wijngist uit angst dat anders ga de flessen schimmelen en een kwaad bacterie gaat er in zitten.
Jij zei, benthuis, na 5 dagen was het klaar. Heb je de flessen nu in de kelder bij jouw staan?
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Voeding

Bericht door benthuis »

Main fermentation was finished in 5 days. After that I syphoned into a second container leaving all the dead yeast. So only floating active yeast was taken to the second stage. This produced a half clear slightly carbonised 6 percent cider in 10 days. (SG start=q
1060, SG end=1005) Put this into bottles with 4gr of sugar in each 330ml bottle. (Want to produce a medium alcohol, carbonised, slightly sweet/sour cider). Most of this tasted good after 1 week. (But considered sour by those who had the privilege…, although I like it ;-)

Second batch has now been in its first stage for 10 days.... Probably due to lower fermenting temperature.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voeding

Bericht door Ernest Dubois »

ok
Werken, das leuk.
Plaats reactie