Walnoten kraken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Zo, de nieuwe oogst zit eraan te komen. Genoeg voor eigen gebruik. Het kraken kost echter veel tijd, zeker als de noten van vorig jaar zijn.
Kraken moet vooral gebeuren als ze nog nat zijn. Machinaal heb ik nog niets leuks gezien. Iemand tips of ervaringen?
Bedankt
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Walnoten kraken

Bericht door beek »

Ik heb de notenkraker van Piteba gekocht. Die is erg snel, maar duur. Gewoon met een hamer op een blok gaat ook best vlot en is een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

beek schreef: 11 sep 2018, 20:34 Ik heb de notenkraker van Piteba gekocht. Die is erg snel, maar duur. Gewoon met een hamer op een blok gaat ook best vlot en is een stuk goedkoper.
Das een mooie! Ook de olie pers in interessant. Volgens hun opgave komt er 0,7l olie uit een kilo walnoot. Das de moeite!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Walnoten kraken

Bericht door beek »

Die pers had ik al en werkt inderdaad prima. Een aanrader. De prut die uit de voorkant komt is voor de varkens en de vaste stof die in de olie bezinkt is lekkere walnootpasta voor op de boterham. Ik moet alleen nog bedenken wat ik met al die olie moet.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Ok! Komt er ook werkelijk zoveel olie uit een kg noten?
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Walnoten kraken

Bericht door beek »

Ja, er komt verrassend veel olie uit. Ik heb het nooit gewogen, maar het zou best kunnen kloppen. Met een grote walnotenoogst loop je risico op het "courgettecomplex" (die term las ik eens om de stress van een oogstoverschot aan te duiden). Ik gebruik namelijk maar weinig walnootolie en het schijnt niet heel lang houdbaar te zijn. Dus ik pers er geen kruiwagens vol van.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Ja, da s een goeie! Courgette complex. Ik ben er net overheen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

Courgette Complex
Pruimen Paniek
Appel Angst
Walnoot Nood

Het is een goed jaar!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Walnoten kraken

Bericht door jwardenier »

Ik las dat de Egyptenaren walnoot olie voor verlichting gebruikten ,beetje simpel maar heb wat olie in een petroleum lichtje gedaan en aangestoken ,walmt wel brand even en gaat weer uit ,hoe zou het beter kunnen .
We hebben jaarlijks echt veel walnoten nu al 3 zakken vol ,weggeven aan een zorgboer en een beetje eigen gebruik voor bakdoeleinden was wat we er mee deden .of geweekt aan de varkens voeren .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Walnoten kraken

Bericht door jwardenier »

Walnoot olie brand mooi in halve sinasappel ,wel moeilijker aan te krijgen als bv olijfolie ,mooie vaste vlam ,langere brandduur .
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Walnoten kraken

Bericht door Blijfhopen »

Ik had hetzelfde probleem met amandelen en hazelnoten. Zie ook “Amandelen kraken”
Mijn oplossing was van een voorhanden zijnde buis van ongeveer 40 mm ringen te zagen van verschillende dikte. Die werden op de zware ijzeren plaat van de zaagtafel gelegd, paar noten er in en klap met de hamer. Hamerkop natuurlijk groter dan ring.
Je gaat vanzelf zien welke noten je moet nemen om ze iets iets boven de rand van de ring uit te laten steken.
Beviel mij uitstekend.
GdeJ denkt met u mee.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Walnoten kraken

Bericht door m.bouwer »

Een vriend van mij heeft dit jaar veel walnoten en gebruikt nou deze pers.
Verwarmen gaat nu met een vlammetje. Kan je ergens een geschikt verwarmingselementje kopen?
Bijlagen
pers..jpg
pers..jpg (19.33 KiB) 9866 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Walnoten kraken

Bericht door Pietje »

Is een vlammetje niet geschikt dan...?

Na een tijdje kan het vlammetje uit, zolang je aan het persen bent blijft het warm genoeg om te kunnen blijven persen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Walnoten kraken

Bericht door m.bouwer »

Het idee was om het persje aan te drijven met een motortje en i.p.v. een roetend vlammetje een warmtelintje te gebruiken.
En het dan via het forum uitlenen aan anderen die ook veel walnoten willen persen.
Bijlagen
warmtelintje.jpg
warmtelintje.jpg (3.76 KiB) 9765 keer bekeken
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Walnoten kraken

Bericht door benthuis »

Grappig! Toevallig van de week met een paar mensen over gehad. Aanschaf is eigenlijk wat aan de hoge kant voor een apparaat dat de meesten niet vaak zullen gebruiken. Delen ligt voor de hand... Transport gaat beperkende factor wezen denk ik.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie