Cider Sap Perry

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Vandaag eerste batch appels verwerkt.

75l sap gepest met de nieuwe pak pers, ging prima. De gladde RVS persplaten glijden als je niet netjes stapelt.
De krik van de pack-presse werkt fijn. Beter dan handpersen. Opbrengst is goed. Kurk droge pulp die zo uit het doek valt. De goedkope sportjassen voeringstof werkt super.

Sap wat langer op 80 graden gehad om gistend sap te voorkomen.

30l sap staat te wachten op cider gist. Deze gaat er morgenvroeg bij.

Morgen zet ik nog 30l op pulpvergisting en een batch op spontane vergisting.

2 vragen :
Hoe stoppen jullie de vergisting om een zoete cider te krijgen maar wel gist te houden voor koolzuur op de fles?

Ik lees over Perry dat deze eindeloos blijft gisten. Wat zal ik doen... Pure peren vergisten of een mix met 40 procent peer?
IMG-20180904-WA0000.jpg
IMG-20180904-WA0001.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Cider Sap Perry

Bericht door Lieve »

Wij laten perry en cider uitgisten op het vat, daarna word er terug suiker bijgevoegd tijdens het bottelen.
Wij maken meestal mengsels naar wat voorhande is.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Cider Sap Perry

Bericht door Paide »

Hergisting en zoet gaan heel slecht samen. Zolang er suikers aanwezig zijn gaat de gist door. Zit het in de fles, dan klapt de fles uiteindelijk. Maar er zijn wel mogelijkheden.

Ken je deze site? https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... nts.83060/ Die kerel heeft enorm veel gexperimenteerd met cider en een truc om de gisting voortijdig te stoppen, zodat er nog zoetigheid overblijft.
Dan grotendeels de gist verwijderen en wat troep toevoegen zodat eventuele resterende gist geen probleem oplevert. Of je dat moet willen...
Ook heeft hij veel verschillende gisten uitgeprobeerd. Sommige geven een wat zoetige smaakbeleving als het toch uitvergist is.

Als je per se een zoete cider wilt, zou je kunnen kijken naar sodakegs. Dit zijn kleine fustjes die je zelf goed kunt vullen en met een overdrukventiel.
Je zou de cider uit kunnen laten vergisten, terug aanzoeten met suiker en vervolgens met co2 op druk zetten en goed gekoeld bewaren. Dan komt de hergisting niet op gang en kun je zoete cider tappen.

Andere truc is gewoon een scheutje perensap in je glas mengen met droge cider. Veruit het handigst...


Mooie pers trouwens!
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Cider Sap Perry

Bericht door beek »

- De traditionele manier voor een zoete cider is om hem aan het begin van de fermentatie "af te knijpen" door hem van voedingsstoffen te ontdoen. Dit doe je door de cider snel na de vergisting af te hevelen in een ander vat. De dode gistcellen op de bodem bevatten namelijk voedingsstoffen.
- Je zou de cider ook na het bottelen kunnen steriliseren door ze 10 minuten in water van 65 graden te verwarmen (nadat ze twee weken op de fles hebben nagegist op een warme plek).
- Je kunt gist gebruiken waar een beetje sorbitol (onvergistbare suiker) aan is toegevoegd, zoals deze.
- Of je zoet de cider zelf bij met onvergistbare suiker zoals sorbitol, lactose of stevia.
- Peren bevatten van zichzelf al veel onvergistbare suikers, dus heel droog zal die nooit worden.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Paide schreef: 04 sep 2018, 15:24 Mooie pers trouwens!
Is een aangepaste 12 ton werkplaats pers van eBay €69.
Pers platen van 2mm RVS.

Werkt super! Moet nog wel wat aan de werkhoogte doen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

beek schreef: 04 sep 2018, 23:45 - De traditionele manier voor een zoete cider....
Bedankt voor de uitgebreide tips! Zit genoeg in om mee aan de slag te gaan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Update:

Pers werkt perfect, echter bij heel sappige appels gaan de platen zwemmen, ben benieuwd of de ervaring ook zo is bij persplaten uit latjes...
Van de 300l had ik hier bij 30% van de persingen last van.

Sap verwerkt in zakken van 3 en 5 liter en literflessen. Rode zomerappeltje was amper te persen en sap muffig, Pipperling en Elstar waren super sappig en geven een lekker zoed zuur sap. Kwaliteit van verhit en rauw sap vergelen en verschil valt de meeste mensen niet echt op. Altijd telkens 30l naar 80 graden gebracht en direct (duurt half uur) afgevuld.

Cider heeft 2 batches met verschillend gist. 25l verhit puur sap staat op cider gist (met giststarter) en kwam moeilijk aan het gisten (of mn vat is niet gasdicht) Start SG 1055
16l Appel/Peer gaat als een dolle vanaf het begin (ook verhit).
5l rauw met wilde gisting doet het nu ook na 5 dagen goed (en ruikt goed)
16l sap staat op een andere gist en doet het ook goed. (laatste 3 SG 1050)
8l rode appeltjes doen het prima start SG 1045. Ben benieuwd naar het eindresultaat van deze appels omdat ze als sap amper smaak geven....

Ben benieuwd naar andere ervaringen van dit seizoen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Update:

Pers werkt perfect, echter bij heel sappige appels gaan de platen zwemmen, ben benieuwd of de ervaring ook zo is bij persplaten uit latjes...
Van de 300l had ik hier bij 30% van de persingen last van.

Sap verwerkt in zakken van 3 en 5 liter en literflessen. Rode zomerappeltje was amper te persen en sap muffig, Pipperling en Elstar waren super sappig en geven een lekker zoed zuur sap. Kwaliteit van verhit en rauw sap vergelen en verschil valt de meeste mensen niet echt op. Altijd telkens 30l naar 80 graden gebracht en direct (duurt half uur) afgevuld.

Cider heeft 2 batches met verschillend gist.
25l verhit puur sap staat op cider gist (met giststarter) en kwam moeilijk aan het gisten (of mn vat is niet gasdicht) Start SG 1055
16l Appel/Peer gaat als een dolle vanaf het begin (ook verhit).
5l rauw met wilde gisting doet het nu ook na 5 dagen goed (en ruikt goed)
16l sap staat op een andere gist en doet het ook goed. (laatste 3 SG 1050)
8l rode appeltjes doen het prima start SG 1045. Ben benieuwd naar het eindresultaat van deze appels omdat ze als sap amper smaak geven....

Morgen SG meten en bepalen hoe het bottelen moet gaan verlopen, heb nog steeds niet besloten hoe ik voor een zoete cider ga zorgen.... :fff
Ben benieuwd naar andere ervaringen van dit seizoen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Pure pulp vergisting niet geprobeerd!
Helaas vergeten tijdens het sappen....

Er werd nog 100kg appels aangeboden... tempting!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Cider Sap Perry

Bericht door beek »

Ik kijk verlekkerd naar je fruitmolen. Hier hebben we ook een goede appel- en perenoogst. Ik zoek nog naar een goede oplossing om die te verpulpen of te raspen. Twee jaar geleden heb ik ze laten persen en verpakken in vijfliterzakken, maar dan betaal ik een paar honderd euro voor een paar honderd liter sap. Dat vind ik te veel euro's en te veel sap. Vorig jaar was de oogst knudde door late nachtvorst en heb ik de zeer kleine oogst in de stoomextractor versapt. Maar nu heb ik weer een paar honderd kilo te verwerken.

Er zijn verschillende fruitmolens te koop die je met een zwengel bedient en op een emmer of pers zet, maar de prijzen hiervan lopen nogal ver uiteen (tussen minder dan 100 euro voor een aluminium exemplaar tot meer dan 250 euro voor een RVS exemplaar). Weet iemand of met de aluminium variant een redelijk grote oogst te verwerken is?

Anders overweeg ik een trommelrasp, want daarmee kan ik ook varkensvoer (bieten enzo) vermalen. Maar dat is ook weer een duur apparaat erbij.

Ik heb nog gedacht om zelf iets te fabriceren van hout (zoals die van Dutch John) of iets met een elektromotor en mes van een notenmolen die ik nog heb liggen. Maar dat kost in ieder geval veel tijd en vergt misschien te veel vaardigheid.

Bij gebrek aan geschikt materiaal stamp ik ze nu fijn met een paal in een kuip. Werkt ook, maar niet zo snel en het geeft minder sapopbrengst.

Iemand tips voor een goede, snelle en goedkope manier? Of gaat dat niet samen, zoals vaak?
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Cider Sap Perry

Bericht door beek »

Al typend aan mijn vorige post bedacht ik dat het wellicht zou lonen om ook buiten Nederland te zoeken. Met de zoektermen "obstmühle" of "rübenmühle" wordt de keus ineens veel groter!

Ik heb nu deze trommelrasp besteld. Die is weliswaar niet van RVS, maar heeft een veel vriendelijkere prijs.

Ik zag ook dit geval, met een nog veel vriendelijkere prijs. Maar die ziet er gevaarlijk en weinig duurzaam uit. Ik ben bang die al kapot is voordat de hele oogst is verwerkt, en dat het mes dan chirurgisch uit mijn been moet worden verwijderd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Cider Sap Perry

Bericht door benthuis »

Dld, is voor mij ook de plek voor veel van dit soort inkopen. Persje kost in NL 250 aan materiaal. In Dld was ik de helft kwijt. Veel geld, maar met mijn beperkte kunde wel de beste optie voor iets duurzams.

Beek, waar in NL zit je ongeveer?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Cider Sap Perry

Bericht door beek »

Ik woon in Noord-Limburg, dus vlakbij Duitsland. Maar ik heb de trommelrasp gewoon laten verzenden.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Cider Sap Perry

Bericht door alefarendsen »

30 liter sap voor cider ingezet, met toegevoegd gist. Start SG 1050. Ben benieuwd. Met molen en pers deden we over 40 liter sap ik denk een uurtje of 3. Met z'n 2-en-een-halven. 't Was wel de eerste keer dat we de boel serieus gebruikten, dus het kan vast efficiënter.

De 10 liter die over was ter plekke opgedronken met alles wat vandaag op het erfje aan kwam waaien.
Plaats reactie