Boom doden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Boom doden

Bericht door Oersted »

Goed, het onderwerp is wellicht wat controversiëel :)

Er staan hier 6 hemelbomen, nog aangeplant door de vorige eigenaar.
Ik heb die vorig jaar een beetje gesnoeid zodat ze een mooiere kruin krijgen.

Dit jaar zie ik echter overal jonge planten opschieten. Overal, maar dan ook overal...
Ik heb er al massaal veel uitgetrokken, maar het is hopeloos. Ze blijven maar komen. Ook bij de buren staan er al veel, maar die trekken er zich niks van aan, maar vroeg of laat krijg ik daar ook last van.


Die bomen komen in 2019 wellicht op de lijst van verboden invasieve exoten te staan:
https://www.openbaargroen.be/hemelboom- ... eve-exoten


Drie bomen zou ik tot tegen de grond willen afzagen. De andere 3 zou ik op 2.5m boven de grond willen afzagen, ik heb er namelijk takken tussen gestapeld om een houtwal te maken.

Daarna dacht ik om er bovenaan een gat in te boren en er benzine in te gieten. Een alternatief is round-up, diesel, white spirit,...
Gaat dit het gewenste effect hebben? Vervuil ik de bodem niet te veel? Alternatieven?

Al die onnozelaars die een "speciaal" plantje in hun tuin willen beseffen dikwijls niet hoeveel schade ze aanrichten. Zie Amerikaanse vogelkers, japanse duizendknoop,...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boom doden

Bericht door Pietje »

Wat giftig is voor een boom is ook giftig voor de bodem. Round up (op de bladeren aanbrengen) trekt naar de wortels en maakt opname van vocht onmogelijk. Maar het goedje blijft daar wel achter...

Hemelboom is echt onkruid, maar niet zo onmogelijk als duizendknoop. Helemaal afzagen (hout op een andere manier opstapelen), elke worteluitloper uittrekken / afzagen. Ook bij de buren....

Zolang je die twee stammen laat staan voor je houthok blijft het vechten tegen de bierkaai. Sterkte!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Boom doden

Bericht door Bossie »

De nieuwe jonge planten komen natuurlijk door de snoei van de boom. Net zoals waterscheuten bij een gesnoeide (fruit)boom waar niets aan de wortels is gedaan.
Misschien kappen, wortelsnoei (als je vrienden bent met een boer met tractor), dikke zwarte vijverfolie over de stronk en de grond eromheen.....
Een boom ringen en kijken wat die het jaar daarna nog doet als eens geprobeerd?


Is hij niet ook bruikbaar als veevoer? Ik kom hem via google regelmatig tegen bij zoekresultaten samen met lupines als groenbemester/veevoer irt een mogelijk verbod als invasieve exoot.
Als je beesten hebt is het misschien een plan om de bomen gestructureerd te oogsten :wink:
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Boom doden

Bericht door Blijfhopen »

Stobbenfrees ?
Pietje weet ongetwijfeld of dat afdoende is.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boom doden

Bericht door Pietje »

Blijfhopen schreef: 09 aug 2018, 14:30 Stobbenfrees ?
Pietje weet ongetwijfeld of dat afdoende is.
in principe wel, maar deze boomsoort maakt soms wortels die een tiental meters lang zijn. Die moet je dan wel ook wegfresen... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie