Wat te doen met bessen?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Wat te doen met bessen?

Bericht door Oersted »

Mijn vroege rode bessen en frambozen waren al rijp. Dus heb ik deze al geplukt en er confituur van gemaakt.
Het waren 22 grote potten, alles staat nu netjes in de kelder.
Ik ga nog een paar potten bijmaken, maar veel meer heeft geen zin. Dat krijg ik nooit op.

Heeft iemand nog ideeën wat je nog met de bessen uit de tuin kan maken?
Ik vind het zonde om die bessen aan de struik te laten rotten. En ik kan ze allemaal niet tijdig opeten.

Ik verwacht nog een oogst van:
* Zwarte bessen
* Rode bessen (late)
* Blauwe bessen (niet veel, nieuwe aanplant)
* Frambozen
* Jostabessen (niet veel, nieuwe aanplant)
* Stekelbessen (niet veel, nieuwe aanplant)
* Kersen
* Krieken
* Braambessen (niet veel, nieuwe aanplant)
* Hongingbessen (zal pas voor volgend jaar zijn, nieuwe aanplant)

Kersen heb ik vorige jaar ook ontpit en in de diepvries gestoken (om taart/bavarois te maken). Ook heb ik een aantal potten kersen opgelegd op jenever.

=> Wat doen jullie met jullie bessen?
Ik dacht eraan om frambozencoulis te maken en in te vriezen. Andere ideeën?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door alefarendsen »

Oersted schreef: 17 jun 2018, 09:42 Mijn vroege rode bessen en frambozen waren al rijp. Dus heb ik deze al geplukt en er confituur van gemaakt.
Het waren 22 grote potten, alles staat nu netjes in de kelder.
Ik ga nog een paar potten bijmaken, maar veel meer heeft geen zin. Dat krijg ik nooit op.
Wij gaan door zo ongeveer 60 potjes jam per jaar heen (niet de grootste maat denk ik) en rode bessen jam is één van m'n favorieten. Het gaat op brood, door de havermout (het standaard ontbijt hier), door de yoghurt, op de pannenkoek en in taarten. We hebben nog geen jam gemaakt hier. Eerste batch jam zullen we volgende week ofzo maken, van rode bes en aardbei.

Frambozen eten we meteen op, we hebben nog niet heel mega veel. Ik ga dit jaar aardbeienwijn en andere wijn maken van fruit. We eten veel bessen in salades. Sowieso eten we veel meteen op, mijn meisje en de kids zijn bessenmonsters. Vooral Jona kan uren bij de frambozen staan en lekker staan te snacken. Als straks de cherry tomaten rijp zijn staat ie hele dagen in de kas zo van de plant te eten.

Daarnaast vriezen we veel bessen in. Op een ovenplaat, los van elkaar, daarna lossteken en in zakjes. Is één van de grootste bronnen van fruit voor ons in de winter, naast gedroogde appels en peren en de winkel.

=> Wat doen jullie met jullie bessen?
Ik dacht eraan om frambozencoulis te maken en in te vriezen. Andere ideeën?
[/quote]
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door alefarendsen »

Oersted schreef: 17 jun 2018, 09:42 Mijn vroege rode bessen en frambozen waren al rijp. Dus heb ik deze al geplukt en er confituur van gemaakt.
Het waren 22 grote potten, alles staat nu netjes in de kelder.
Ik ga nog een paar potten bijmaken, maar veel meer heeft geen zin. Dat krijg ik nooit op.
Wij gaan door zo ongeveer 60 potjes jam per jaar heen (niet de grootste maat denk ik) en rode bessen jam is één van m'n favorieten. Het gaat op brood, door de havermout (het standaard ontbijt hier), door de yoghurt, op de pannenkoek en in taarten. We hebben nog geen jam gemaakt hier. Eerste batch jam zullen we volgende week ofzo maken, van rode bes en aardbei.

Frambozen eten we meteen op, we hebben nog niet heel mega veel. Ik ga dit jaar aardbeienwijn en andere wijn maken van fruit. We eten veel bessen in salades. Sowieso eten we veel meteen op, mijn meisje en de kids zijn bessenmonsters. Vooral Jona kan uren bij de frambozen staan en lekker staan te snacken. Als straks de cherry tomaten rijp zijn staat ie hele dagen in de kas zo van de plant te eten.

Daarnaast vriezen we veel bessen in. Op een ovenplaat, los van elkaar, daarna lossteken en in zakjes. Is één van de grootste bronnen van fruit voor ons in de winter, naast gedroogde appels en peren en de winkel.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door Oersted »

alefarendsen schreef: 17 jun 2018, 21:28
Oersted schreef: 17 jun 2018, 09:42 Mijn vroege rode bessen en frambozen waren al rijp. Dus heb ik deze al geplukt en er confituur van gemaakt.
Het waren 22 grote potten, alles staat nu netjes in de kelder.
Ik ga nog een paar potten bijmaken, maar veel meer heeft geen zin. Dat krijg ik nooit op.
Wij gaan door zo ongeveer 60 potjes jam per jaar heen (niet de grootste maat denk ik) en rode bessen jam is één van m'n favorieten. Het gaat op brood, door de havermout (het standaard ontbijt hier), door de yoghurt, op de pannenkoek en in taarten. We hebben nog geen jam gemaakt hier. Eerste batch jam zullen we volgende week ofzo maken, van rode bes en aardbei.

Frambozen eten we meteen op, we hebben nog niet heel mega veel. Ik ga dit jaar aardbeienwijn en andere wijn maken van fruit. We eten veel bessen in salades. Sowieso eten we veel meteen op, mijn meisje en de kids zijn bessenmonsters. Vooral Jona kan uren bij de frambozen staan en lekker staan te snacken. Als straks de cherry tomaten rijp zijn staat ie hele dagen in de kas zo van de plant te eten.

Daarnaast vriezen we veel bessen in. Op een ovenplaat, los van elkaar, daarna lossteken en in zakjes. Is één van de grootste bronnen van fruit voor ons in de winter, naast gedroogde appels en peren en de winkel.
Mijn potten zijn +/-750ml per stuk

Rode bes: 8.2kg (+ 3kg suiker + 14 zakjes Imperial pec plus) geeft +/- 14potten
Framboos: 4.5kg (+1.5kg suiker + 5 zakjes Imperial pec plus) geeft +/- 8potten
Bijlagen
Bessen2.jpg
Bessen1.jpg
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door benthuis »

Bessensiroop met munt
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door Dutch John »

Witte bessen maken een fantastische port. De zwarte gaan samen met bramen en vlierbessen voor de rode port. Rode bessen en kruisbessen geef ik weg aan zelfplukkers, net als aardbeien die hier als bodembedekker groeien. Al is er niet veel animo voor. Mensen willen graag aardbeien. Maar dan liefst in een schaaltje. Met een schepje suiker erover.....
Verder ontsap ik veel. Neemt niet veel plaats in beslag, zeker niet in de diepvries, en is lang houdbaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door jwardenier »

He John ,kun je wat recepten missen ,ik zou ook best graag port willen maken ,k weet nog niet hoe .
Gewoon voor eigen gebruik .
Ik ont sap ook veel ,maak momenteel ook weer veel wijn ,er staan nu 4 flessen te bubbelen ,gisteren de rode bes in de pulpgist emmer gekieperd .
Wat we niet zelf gebruiken eten de vogels graag ,k heb vandaag de zoette kersen geplukt en ont sap t ,weer 8 l er bij ,zo vult de voorraad mooi aan .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door Dutch John »

John,

Je neemt de witte bessen en maakt daar door toevoeging van 1,5 liter water per kg bes en suiker een zware wijn van 18% van. Handje kalk tegen het zuur en een paar groene walnoten voor de smaak tijdens de pulpvergisting. Na uitgisting brandewijn of alcohol tot 20% erbij. Maandje op houten vat voor meer smaak. Suiker naar smaak toevoegen en bottelen.

Dit is niet de officiële manier van port maken, maar werkt prima.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door jwardenier »

Hoi John , staat genoteerd ,de witte bessen zijn al aan het pulpgisten .
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door beek »

John, bedankt voor het idee voor het maken van port. Ik heb de port vandaag gebotteld en alvast iets geproefd. Hij is inderdaad lekker geworden! Gelukkig maar, want ik heb er meteen bijna 20 liter van gemaakt... De rest laat ik eerst nog een paar maanden rijpen. Ik heb trouwens geen kalk nodig gehad, omdat ik de bessen met water heb verdund (verhouding ongeveer 1:1).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door jwardenier »

Bij mij is het totaal mislukt ,na het pulpgisten het sap overgedaan in een fles met waterslot ,een tijdje terug begon het te ruiken naar rotte eieren .
Ik had alles goed schoon gemaakt en ontsmet ,dus hier de bacteriën in het afvalwater filter maar op getrakteerd .
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door beek »

Wellicht was de port nog te redden geweest. Bij een rotte eierengeur is de gisting te vroeg gestopt. Je zou kunnen proberen om de gisting weer op gang te brengen door gistvoedingszout toe te voegen of de wijn aan zuurstof bloot te stellen door het een paar keer over te hevelen en lekker te laten kletteren. Als het komt door te veel toegevoegd sulfiet (heb je met sulfiet ontsmet?) kun je het gewoon een poosje laten staan.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor de tips ,de wijn is al weg .sulfiet gebruik ik nooit .
Heb door de jaren heen geleerd om met heet water soda en buiten drogen te werken ,ook met zuivelbereiding doe ik het zo .
De andere wijnen zijn wel goed ,druif en vlierbloesem ,er staat nog 75l dus voorlopig staan we niet droog .
25 l vlierwijn is bestemt om volgend jaar groene walnoot op te zetten ,samen met brandewijn en kandij
heb deze 2 jaar terug ook gemaakt een echte af zakker en zo lekker
25 l ga ik gebruiken om azijn te maken
25 l druif gebotteld moet nog een jaar rusten
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door beek »

Gelukkig, ik was al bang dat je dorst zou krijgen :D
Toch is het altijd balen als iets door de gootsteen verdwijnt. Er zit veel werk in.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat te doen met bessen?

Bericht door benthuis »

Daarom hier bezig met een houtgestookte destilleerketel!
Gebruik weinig alcohol maar een fijne likeur voor de winter is wel welkom en anders misschien als brandstof?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie