wolven

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

wolven

Bericht door jwardenier »

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/194302/S ... e-vestigen

Na veel heen en weer gestegel wel of geen wolf ,of toch honden die de schapen dood bijten ,blijkt de wolf zich nu definitief in onze omgeving gevestigd te hebben ,hij is gezien op 17 km afstand en op 20 km afstand heeft hij /zij lammeren gedood .
Daar wij tegen het bos aan wonen ben ik wel van mening vroeg of laat met deze ongenode gast te maken te krijgen daar ze met gemak 50 km per dag lopen .
We hebben het advies gekregen om de afrastering te verhogen naar 120 met op 20 cm en 120 cm een stroomdraad met een hoge klap stroom .
Aangezien we geen tuintje hebben gaat dit grapje erg veel geld kosten
Alternatief is opstallen ,of een hond bij de schapen .
Er word een vergoeding geboden per gedood dier ,daar zit ik dus niet op te wachten
Nu vraag ik me af wat het effect van vlecht hagen zou zijn .
Tevens vraag ik me af hoe vermeerder je b v meidoorn want met 45 c per plantje gaat ook dit te veel kosten .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wolven

Bericht door kockie »

jwardenier schreef: 22 mei 2018, 09:36 Tevens vraag ik me af hoe vermeerder je b v meidoorn want met 45 c per plantje gaat ook dit te veel kosten .
Volgens meerdere sites gaat dat dmv winterstekken. Bijvoorbeeld: https://www.tuinadvies.nl/artikels/struik_winterstek

Ik zie bij grote hagen ook vaak uitlopers staan. Deze zou je uit kunnen steken en kunnen poten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: wolven

Bericht door Bossie »

Wat betreft de hagen, wij kunnen via IKL (Drents Landschap bij jullie?) een meter haag voor €0,5 krijgen. Dan is het wel te doen. Een Meidoorn-sleedoorn mix? Duurt natuurlijk wel een paar jaar voordat de haag vee/wolf? kerend en werend is.
Helemaal weren van je land lukt met die oppervlaktes niet, denk dat het makkelijker is om bepaalde delen echt goed af te zetten en sommigen te laten voor wat het is?
Ik verwacht zelf dat 1,2m te laag is. Bij mijn ganzen avonturen in het verleden sprong de vos ook nog over 1,2m heen. De stroomdraad zal op het moment van sprong (in de lucht zijn) niets doen. De wolf moet aarden voordat hij een klap krijgt.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat wij hier in Noord-West Europa veel last lijken te hebben terwijl in de VS, met veel meer predatiedruk (wasberen, coyote, beren, wolven, vossen, tal van marterachtigen) het elektrisch pluimveenet en schapennet afdoende blijkt te zijn.

Alpaca/lama/ezel/honden zijn gebruikte lifestock guardians. Ik heb zelf alpaca's bij de ganzen geprobeerd. Niet ieder dier bindt zich aan je kudde en verdedigt ze, bij mijn proef 50/50 kan op succes. Nadat een dief voor €4000 (4/5x alpaca + trailer) had gestolen heb ik de handdoek in de ring gegooid. De vos leverde toen voor honderden euro's schade per week op. Ik heb de ganzen de deur uit gedaan en ben overgestapt op schapen.

Een Alpaca is te klein voor wolven en vaak prijzig. Honden vreten ander voer dan gras en kunnen ook gaan zwerven, daarnaast kan een anatolische herder of berghond pup een kostbare investering zijn en worden grote honden ook niet heel oud.
Jij hebt al veel paarden ervaring. In jouw geval zou ik een ezel proberen, vergt geen andere zorg dan de schapen en vreet ook gras. Op marktplaats een drachtige ezelin kopen van fors formaat (geen shetlander formaat, liefst zo groot mogelijk). Die laten werpen tussen de schapen/het vee. Het veulen (hopelijk ook een merrie) tussen die dieren laten opgroeien en dan als het veulen volwassen is de moeder verkopen. Niet iedere ezel zal doen wat je van hem/haar verwacht, misschien moet je er een paar proberen voordat je de juiste hebt gevonden, maar veel kosten ze ook niet, net als het onderhoud.
Een Lifestock guardian houdt je meestal zonder soortgenoten, het dier moet zich aan de nieuwe kudde binden.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Ik denk dat de wolf net zoals de hond vooral opportunist is.
Indien een prooi gemakkelijk is, dan ga je ervoor, bij tegenstand zoek je iets anders.
1.20 omheining lijkt me lachwekkend, mijn honden springen 2m vanuit rust, zonder iets te raken.
Misschien is het voldoende het paard bij de schapen te laten, paarden houden meestal niet van wolven.

Mijn honden zouden in principe wolf moeten kunnen jagen, maar ik heb er toch enige twijfels bij.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wolven

Bericht door Ernest Dubois »

Lieve schreef: 22 mei 2018, 21:03 Ik denk dat de wolf net zoals de hond vooral opportunist is.
Indien een prooi gemakkelijk is, dan ga je ervoor, bij tegenstand zoek je iets anders.

En daarom hebben ze in de VS de flauw vallende geit uitgevonden die ze bij de schapen zetten, een geit die bij de minst schrikt flauw valt op de grond en de wolf van de schapen afleid. Ik mocht eens bij een schapen houder in de VS in zijn weiland overnachten waar hij llamas hield die de schapen moeten beschermen in een gebied dik met wolven wat schijnt ook te hulpen.
Werken, das leuk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wolven

Bericht door Sandman79 »

Anatolische Herdershonden vind/vond je hier in het asiel met hopen... Van onze Turkse medemensen, die blijkbaar toch geen hond meer wilden houden...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Wolven zouden niet springen ,een afrastering van 120 hoog met een stroomdraad op 20 cm tegen het onderdoor graven en een stroomdraad op 120 omdat ze over het raster zouden klimmen ,is de redenering ,de stroomsterkte moet wel erg hoog zijn ,komt een lam aan de draad is het de vraag of deze dit overleefd .
Wij hebben een Mechelse herders hond gehad ,die sprong ook over 2 m ,gebruikte de schutting wel om het laatste stukje te klimmen .
Omdat we maar een paar schapen hebben lijkt het me niet erg zinvol om hier een hond bij te houden ,5 schapen en wat lammeren is niet echt een kudde .
Ook houden van een ezel zal om deze reden niet echt bij mij passen ,tevens ben ik geen fan van deze dieren en omdat ik een paard heb komt de worm besmetting om de hoek kijken ,waar de ezel geen weet van heeft maar erg schadelijk voor het paard zal zijn .
Staatsbos komt veder met de uitspraak dat alleen zwervende wolven landbouw huisdieren doden ,een gevestigde wolf zou alleen op wild jagen omdat deze het risico van in open veld jagen niet zou nemen .
Of deze uitspraken kloppen weet ik niet ,de rand van een bos met veel boswalletjes en solidere bomen geeft mijn inzien een bedekt jacht terrein .
Waarom de wolf hier voor zoveel overlast zorgt in b v America niet , wij zijn er totaal nog niet op ingericht denk ik ,sommige percelen staan nauwelijks een raster omheen , in b v oost Groningen helemaal niet omdat daar water de afscheiding van de percelen is ,3,5 m zou de wolf overheen springen en brede kanalen overzwemt hij met gemak .Vraag ik me gelijk af waarom wel 3,5 m in de breedte en geen 1,20 in de hoogte .
Kortom ik vertrouw de praatjes van de voorstanders van de wolf niet echt .
Rest mij hoe kan ik onze dieren beschermen ,de vlecht heg stond hier eeuwen in het landschap .
De sleedoorn past niet in mijn plaatje ,staatsbos heeft hem uitgeplant ,deze groeit nu ook in onze weides ,wortelopslag .
Ik ga mijn licht eens opsteken bij Doornik natuurakkers ,hier hebben ze veel ervaring met vlecht heggen .
Misschien eens een workshop volgen
Voor mij is er maar 1 plaats echt geschikt in ons land voor de wolf ,het dieren concentratie kamp Oostvadersplassen .Volledig omheind .
Maar dit is een andere discussie bij voorbaat zinloos omdat de voorstanders van de wolf hun voorwerk zorgvuldig gedaan hebben terwijl de landbouw organisaties bezig waren met schaal vergroting en fosfaat rechten .
Of het landschap hier ook een regeling heeft voor heggen aanplant ,bij mijn vorige na vraag niet , hier ga ik nogmaals navraag naar doen .
Kokkie ,De winter stek deze zal deze gaan proberen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wolven

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef: 25 mei 2018, 09:45 Waarom de wolf hier voor zoveel overlast zorgt in b v America niet ,
Oh, die zorgt wel voor overlast zoals ik het te verstaan heb maar de vee houder mag ook een wolf afschieten, wat niks anders is dan eerlijk natuurlijk. Je moet een keer een wolf in het echt zien rondlopen, prachtig beesten!
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Ik ga vandaag in het gebied maaien ,Bedem bij Groningen ,waar de wolf zich ook ophoud ,zou haar wel eens willen zien ,maar dit zal wel niet .
Ook al zijn het nog zulke mooie dieren ,ik had ze liever hier niet gehad .
Deze wolf heeft al meer dan 60 schapen op de rekening staan ,lijkt zich daar gevestigd te hebben .
Volgens mij is wijzen naar ,al strafbaar .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Het klinkt toch allemaal een beetje vreemd.
Wolven zijn zeldzaam, in Belgie/Nederland sinds de 16°- 17°eeuw.
Sinds die tijd is de bevolkingsdichtheid in deze streken exponentieel toegenomen.
En dan zou er nu zoveel plaats zijn dat een wolf zich door jacht kan voeden????
Ja er is een ruim overschot everzwijnen, maar die wolf jaagt geen everzwijn.
Welke prooien hebben ze dan gedacht voor die wolf??
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wolven

Bericht door jwardenier »

Lieve , ik begrijp het ook niet helemaal , gisteren een wolven deskundige gesproken ,zij heeft onderzoeken gedaan in Polen .
Volgens zeggen zou een wolf alleen op reen jagen ,en bij uitzondering op schapen ,jonge dieren gaan wel voor de weg van de minste weerstand .
Vreemd is dan ook dat die wolf een veulen gedood heeft ,en schapen soms wel bij 8 tegelijk dood om van eentje een hapje te eten .
Volgens de deskundige komt dit gedrag wel voor bij honden en zeker bij vossen ,hok met kippen waar een soort paniek toeslaat waardoor de vos alle kippen dood .De wolf zou hooguit 2 tegelijk doden ,zou doden om te eten .
In het gebied waar we gisteren maaiden halen de bewoners hun schouders op ,wolf o is i er weer .
Wel grote hopen stront gevonden tijdens het maaien ,en een hond die akelig dicht bij de zeis kwam maar deze kwispelde en wilde graag geaaid worden ,we hebben ong. 3000 m2 gemaaid .
Volgende week krijg ik onderzoek rapporten van de deskundige ,gaan we maaien in stad Groningen .
Ik zet wel grote vraagtekens bij dit hele gebeuren ,of wolf, of zijn er toch honden actief ,de camera vallen laten duidelijk een wolfachtige zien .
Veder werd me verteld dat dit ook niet zou kunnen ,omdat de wolf zeer goed op geuren let ,waar de mens komt laat die zijn geur achter ,een wilde wolf komt dan niet in de buurt .
Alles bij elkaar optellend lijkt het dus dat we te maken hebben metof uit gevangenschap losgelaten jonge dieren die niet mensenschuw zijn ,of verwilderde honden ,dit kan hele nare gevolgen hebben .
Als een roedel zich met alleen reen zou moeten voeden dan lijkt mij die populatie ook niet groot genoeg ,ik ken de tellingen en het afschot ,met een maand of 3 zijn dan de reen in ons gebied echt wel op .
Zij verzekerde me dat een afrastering van 120 hoog genoeg is ,de wolf zou niet springen maar klimmen of graven ,hierom de stroomdraden .
Tevens kreeg ik het advies om alle dieren nachts op te stallen ,daar de 2 e wolf in ons gebied zit en deze is ook niet mensenschuw .
Of we hebben hier te maken met een hele andere populatie .
Een afrastering door vlecht hagen kon ze niet direct op antwoorden ,een gat onderin de haag zou genoeg zijn als doorgang .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Wolfshond? Saarloos of Tjech?
Bij die kruisingen kan ongeveer alles als gedrag, helemaal hond kan, maar ook helemaal wolf en het uiterlijk is natuurlijk ook aanwezig.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wolven

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb eens een ree zien rondlopen met een voorpoot die hing naar vooruit met een bocht van 90 grade. Jammer dat er geen wolven aanwezig was die dat dierenleed kon verlossen.
Werken, das leuk.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: wolven

Bericht door Bossie »

jwardenier schreef: 25 mei 2018, 09:45 Rest mij hoe kan ik onze dieren beschermen ,de vlecht heg stond hier eeuwen in het landschap .
De sleedoorn past niet in mijn plaatje ,staatsbos heeft hem uitgeplant ,deze groeit nu ook in onze weides ,wortelopslag .
Ik ga mijn licht eens opsteken bij Doornik natuurakkers ,hier hebben ze veel ervaring met vlecht heggen .
Vlechtheg lijkt mij een prima lange termijn optie. Naast die heggen is denk ik dan in jouw geval de enige andere optie het 's avonds naar binnen halen van de (kwetsbare) beesten. Misschien met name in de winter als voedsel schaarser is. Je hebt er wel een mooie stal voor :D
Daar waar al palen in de wei staan is het plaatsen van een paar extra stroomdraden op zich vrij betaalbaar te doen (met alu draden), mits je schrikdraadapparaat de extra meters aankan.
Ik heb dit soort draad bij permanente afzettingen veel gebruikt, ook bij afstanden van 5 km draad en meer. Door de lage weerstand/goede geleiding is de klap ook met standaard weideklok uitstekend.
https://www.junai.nl/junai-aluminium-dr ... gLtX_D_BwE
Ik heb ook nog wel de nodige (veel, waarschijnlijk genoeg voor jou als het gaat om twee draden plaatsen) schroefisolatoren liggen, als ik je daar blij mee kan maken zijn ze voor jou.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wolven

Bericht door Lieve »

Ik heb even informatie ingewonnen bij een Duits opvangcentrum.
Wolven springen vlot over 2.50 m.
Om hun dieren binnen te houden gebruiken ze zelf, 3m hoge afsluitingen met schuine oversteek.

Ik heb het meegemaakt dat honden op een groepje schapen gaat jagen, die dan eerst héél gemakkelijk samengedreven worden, nog een rondje van de wei en het slachtoffer is uitgekozen. Lijkt mij toch veel eenvoudiger dan achter een haas of ree gaan coursen.
Plaats reactie