Siroop

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Siroop

Bericht door benthuis »

Op zoek naar goede recepten voor Siroop volgende gemaakt met honing als zoetstof:

Citroen
Citroen/Gember
Munt/Vijg

Iemand nog tips voor suiker-vrije/suiker-arme siroop en drank? Denk dat ik in het groot ga bottelen in 2l bag in box zakken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Siroop

Bericht door jwardenier »

Suiker arm ,ik gebruik een 3 e honing inplaats van de suiker uit het recept ,wel verhitten anders krijg je bubbels wat overigens verassende resultaten geeft .
Een paar jaar terug ben ik meer sappen gaan maken puur ongezoet ,ik hou hierbij de tabel uit het boek weck aan ,sommige drankjes moet je dan wel leren drinken ,b v appel bes een echte bekken trekker wrang/ zuur ,goed sapje bij gras maaien ,vol vitamines en ocsedanten
Druif x appel ongezoet was hier na een paar weken alweer op .
Wijn maak ik niet veel meer ,wel als basis om later walnoot in op te zetten als likeurtje .
Zoetstof uit walnoot en berken sap wil ik ook nu mee aan de slag
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Siroop

Bericht door benthuis »

Sap zal er wel weer komen als ik nu naar de bomen kijk.
Vlierbloesem en ijsthee ga ik nog maken...
Alternatieve zoetstoffen vind ik interessant, maar het commercieel verkrijgbare te duur...

Honing is in de maak. Ik heb uitgerekend dat er met een gemiddelde consumptie van 4 (jong) volwassenen wel een volkje of 20 moeten zetten :fff Dat is nu dus de focus. Smakelijk drinken produceren zonder al die suiker...

Appelbessen trekken mij ook om mee te mixen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Siroop

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 19 mei 2018, 18:28Smakelijk drinken produceren zonder al die suiker...
Honing is ook suiker :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Siroop

Bericht door benthuis »

He chips. Hele droom aan duigen...
Laten we zeggen dat ik mezelf hier graag voor de gek houdt. Eigen gemaakt product gezoet met eigen gemaakt honing drink ik met meer smaak dan fabrieksprodukt met dito zoetstoffen.

Toegegeven het blijft lastig om mijn smaak te laten wennen aan amper zoet!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Siroop

Bericht door Lieve »

Wij gaan dit weekend beginnen met vlierbloesems te plukken.
In een poging vlierbloesemwijn te maken gezoet met honing en champagnegisten.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Siroop

Bericht door benthuis »

Lieve schreef: 20 mei 2018, 08:54 Wij gaan dit weekend beginnen met vlierbloesems te plukken.
Zet jij de bloesem over een aantal dagen aan het weken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Siroop

Bericht door Lieve »

Bloesems uitschudden, na een nacht in een gesloten plastic zakje is dat gemakkelijk. Voor 1 l bloesems, 2 citroen, 1 sinaasappel, een handvol rozijnen, 1kg honing, 4 l water, 50ml wijnazijn. Honing oplossen in warm water, andere ingredienten bijvoegen, 5-7 dagen laten gisten, iedere dag omroeren, indien na 3 dagen geen spontane gisting optreed, 1/2 zakje champagnegist bijvoegen. Overhevelen in een fles met waterslot tot de gisting rustiger word. Dan is het tijd om te bottelen, en dan liefst nog 2-3 maanden geduld hebben.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Siroop

Bericht door jwardenier »

Vlierbloesem champagne met honing als zoetstof ,als ik mede maak moet deze wel een jaar staan ,en omdat de suikers voor de helft in koolzuurgas en de andere helft in alcohol omgezet worden vind ik het een beetje jammer om dit hiervoor te gebruiken ,tenzij je het goed kan terug vinden in de smaak .
Deze heb ik wel gemaakt ;
12 geurige vlierbloem trossen, 0,7 kg suiker ,1 citroen, 2 theelepels appel azijn, 5 l water ,10 gr wijngist .
Als je een fermentatie fles van 20 l hebt 5 x de hoeveelheden aanhouden
Water koken doe er de bloemen suiker ,azijn en het citroensap bij .
hierna laten afkoelen ,ik doe het daarna in een emmer met schroefdeksel ,die er een beetje los op ligt ,hier de gist in oplossen ,14 dagen laten staan en hierna het schuim afscheppen en de most in een schone fermentatie fles gieten met waterslot er op .
Na 2 maand bottelen in flessen met schroefdop .
daarna ong. 6 maand laten rijpen ,en je hebt een heerlijk mousserend wijntje .

Het sap winnen uit walnoot boom en berk is niet gelukt ,ik had hiervoor een gaatje onderin de stam geboord ,slangetje er in af gekit met was en deze in een schone fles ,waterdicht gemaakt met een stukje folie .
Wat doe ik verkeerd ?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Siroop

Bericht door Bossie »

John, wanneer heb je geprobeerd te tappen? Dat kan enkel als de sapstroom net op gang komt, afhankelijk van het weer febr-mrt-april. Daarna stopt de stroom.Hier duurde het sapseizoen ongeveer 4/5 weken. De bomen die je tapt moeten formaat bovenbeen zijn wat betreft dikte.
Ik gebruik een houtsoort van 11mm, het gat boor ik ongeveer 3-5cm diep. Sap moet er dan al uitlopen. Let op dat je tap/buisje niet verstopt met houtsnippers van het boren, dat wil wel eens voorkomen.
Van 40 berken had ik op de piek ongeveer 100l per dag. Als je dat inkookt houd je ongeveer een liter siroop over. Er zijn bomen waar 10l per dag af komt en bomen die met pijn en moeite een halve liter geven. Als je serieus sap wilt gaan oogsten zou ik de niet producerende bomen markeren en tzt verwijderen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Siroop

Bericht door benthuis »

Wouw, lees ik dat goed? 100:1.... Dan moet je wel veel energie steken in het inkoken. Hoe verhoudt die liter siroop zich tot suiker qua zoetheid?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Siroop

Bericht door jwardenier »

Bossie bedankt . dan was ik dus te laat ,ga ik het volgend seizoen weer proberen , 100 op 1 ,dat valt mij ook tegen ,en dan heb je een giga lange kooktijd .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Siroop

Bericht door Lieve »

Mijn ervaring is licht verschillend. Sinds enkele jaren oogsten we kleine hoeveelheden van onze berkenbomen.
Je kan beginnen aftappen, na de wassende maan van de lente, dus ergens begin maart.
De eerste dagen kan de productie nog vrij laag zijn, omdat de sapstroom pas begint en later versneld.
Zodra het sap niet meer helder is moet je stoppen, niet helder sap kan je niet gebruiken.
Om de boom te beschermen is het belangrijk de gemaakte gaten zorgvuldig terug dicht te stoppen, kurk en bijenwas.
Sap kan je zo vers drinken, is een goede gezondheidskuur na een lange winter.
Sap kan maar kort, koel bewaard worden, max 2 dagen.
De smaak is vrij flauw, lichtjes zoet.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Siroop

Bericht door Bossie »

Ja 1:100, maar het sap van sommige bomen kan een hoger suikergehalte hebben (dat proef je meteen) daarbij kan het suikergehalte oplopen tot 2%. Er zijn ook bomen waar het maar 0.5% is, dus een halve liter siroop van 100 liter sap.
Als je een omgekeerde osmose setje gebruikt kun je het suikergehalte een stuk hoger krijgen (minder water om te verdampen).

Zoals Lieve aangeeft, goed vers te drinken, beperkt houdbaar. Kunt t wel invriezen.
Alleen helder sap gebruiken inderdaad, zodra het troebel wordt zitten er schimmels ed in.

Over het dichtmaken van het gat, de boom kan zich prima zelf herstellen . Veelal wordt afdichten gedaan om cosmetische redenen. Ik tap ook bomen in publiek bos, als daar nog een flinke schimmel langs de boom groeit op de plek waar het sap er na het staken van het aftappen langs druppelt, zijn er maar weinig mensen die dat mooi vinden.

Het verdampen gaat het best in een lage pan met een zo groot mogelijk oppervlak (kijk maar eens op YouTube naar maple scrupules evaporators) de betere hobby Bob pannen verdampen tot 70 liter per uur, dat schiet wel op. In een ketel gaat het maar traag, in een rvs ketel haalde ik 5L per uur. Voor komend seizoen komt er een grote pan. Dan twee keer per week stoken. Veel werk, ja maar wie het niet aandurft kan hier gerust wat siroop afnemen.
Het hout om te stoken is Amerikaanse Vogelkers die ik met een os uit het bos sleep, veel duurzamer kan niet lijkt me...
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Siroop

Bericht door Bossie »

benthuis schreef: 05 jun 2018, 08:35 Wouw, lees ik dat goed? 100:1.... Dan moet je wel veel energie steken in het inkoken. Hoe verhoudt die liter siroop zich tot suiker qua zoetheid?
Ohja, zoetheid is vergelijkbaar met schenkstroop/appelstroop, wel dunner. Smaak is een combinatie van fruit-melasse. Lijkt wel op hele fruitigeen schenkstroop. Smaak kun je beïnvloeden door langet weinig hitte te verdampen tov kort met hoge temperaturen. Minder heet zorgt voor een fruitigere smaak, meer hitte zorgt voor een wat volwassenere smaak (moet je leren eten).
Suikergehalte na verdampe zit op 55-60% meten met een brix meter. Het lijkt in niks op suiker wat betreft smaak.
Lekker bij pannekoeken, toetjes, ijs, gebak maar ook bij hartige dingen zoals bloedworst met appeltjes of een lekker stuk vlees. Ik heb het enkel op dingen gebruikt, nog niet in iets.
Plaats reactie