Omheining

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Omheining

Bericht door Oersted »

Ik zou dieren (kippen, eenden, kalkoenen) willen houden op mijn tuin & weide.
Het probleem is wel dat hier vossen zitten. Daarom zou ik een afsluiting willen zetten van 2m hoog, daar komt de vos normaal niet overheen.

Als draad zou ik Betafence Plantanet Protect willen gebruiken. Mazen van 5cm op 5cm, hoogte 2m.
https://www.betafence.be/nl/pantanet-protect-0
Dit kost mij 220€ / 25m

Welke palen kan ik best gebruiken?
* Treinbiels: Sterk, en eigenlijk niet zo duur. Eik 2de keus kost +/-10€ en bij 150stuks kunnen deze gratis geleverd worden.
=> Die creosoot is chemisch afval, dat houdt mij wel wat tegen... anderzijds is het meeste er ook al uitgedampt...
Iemand een idee hoe lang die meegaan? 25j? 50j?

* Robinia/Acacia palen
250cm en diameter 10-12cm kost ook +/-10€
Deze zouden 25jaar moeten meegaan bij grondcontact. Maar klopt dat ook? Wat zijn hier de ervaringen mee?
Draad is wellicht moeilijk vast te maken omdat de palen zo hard zijn.

* Kastanje palen
250cm en diameter 10/12: 9€
250cm en diameter 12/14: 9.50€
=> Zou minder lang meegaan dan Robinia

* Bekafor paal 250cm 48mm: 30€
* Bekafor paal 250cm 60mm: 47€
=> Nogal prijzig

* Verzinkte buizen diameter 50mm? Prijs geen idee

* Alternatieven??

Palen van 250cm zijn lang genoeg. Als ik ze 70 á 80cm in de grond steek komen ze nog 170á180cm boven. De bovenste 20cm van de draad hangt dan los, dat bemoeilijkt het overklimmen.


Ik zou +/-250m willen afmaken. Het gaat dus over een redelijke hoeveelheid draad & palen. Ik heb geen zin om na 5j al mijn palen te vervangen.
Slechts een deel afmaken kan ook, maar voor 1/4de van de oppervlakte heb ik nog steeds de helft van de draad & palen nodig... het worden sowieso gouden kippen :oops:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Omheining

Bericht door Dutch John »

Puur praktisch, maar niet esthetisch gedacht: tweedehands bouwhekken. Kosten ongeveer 7 euro per strekkende meter. Snel zelf te plaatsen. Wel de blokken ingraven. Als je inzichten veranderen, dan is het hek snel afgebroken of aangepast en uiteindelijk brengen de hekken hun aankoopprijs weer op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Omheining

Bericht door Ernest Dubois »

Robinia maar zoal ik het doet kom je nog goed koper uit gekloofd door midden of zelfs in vier, het hout kloof je heel makkelijk. Maar dat hout gaat het langst mee de grond in.
Bijlagen
P7170287.jpg
P7170288.jpg
P7170272.jpg
Werken, das leuk.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Omheining

Bericht door Bossie »

Robinia is prima materiaal, toch heb ik bij enkele schapenweides ook wel palen die zeker geen 15 jaar oud zijn en ook een rotte punt hebben. 80% van de palen is nog in prima conditie.

Kastanje vind ikzelf niks, toch wel snel rot.

Bij de boer die mij het hooi levert staan 30-40 jaar oude gecarboleumde palen nog steeds fier rechtop. Misschien niet de meest ecologische optie... Maar als ze zo lang kunnen blijven staan?

Voor onze eigen omheining heb ik kunststof palen gebruikt. Verwacht daar minimaal 25 jaar mee te zijn voorzien. We willen buiten de kunststof palen afrastering een haag met meidoorn, sleedoorn e.d. aanplanten. Als de kunststof palen over 25 jaar slecht zijn trekken we ze eruit en hebben we hopelijk een volwaardig vee kerende haag rondom het perceel.


Wat ikzelf heb gedaan voor de kippen is een oude kleinveetrailer omgebouwd tot mobiel kippenhok (=bodem eruit en zitstokken erin). Die verplaatst ik één keer per week tot om de dag met een pluimveenet door de weide. Het pluimveenet is aangesloten op een weideklok. Vos heb ik als er spanning op het net staat nooit in gehad. Buizerd wel.
Andere optie die ikzelf verken is als het aantal kippen groeit en ik geen zin zou hebben het pluimveenet wekelijks te verplaatsen is om het pluimveenet weg te laten en op het mobiel hok een deur met tijdschakelaar/lichtsensor te zetten. Je kunt er voor kiezen de kippen binnen een bepaald terrein te houden maar je kunt er ook voor kiezen ze buiten bepaalde delen van je perceel te houden (groentetuin).

Nadeel van een vast kippenhok en vaste weide is dat het uiteindelijk vaak toch wel een modderboel wordt. Nu komt de mest mooi in de gehele weide terecht en hebben de kippen bijna altijd vers gras (lopen ze niet continu door hun eigen stront). Bij een langere beweiding dan 2 weken aaneengesloten en een rustperiode van minder dan een maand (bij voorkeur 3) krijg je toch problemen met wormen.

Eén pluimveenet kost je € 100-110 en gaat zeker vijf jaar mee. Een weideklok kost tweedehands op MP € 50-75, een 12v accu kost je nog een € 50. Nog een kleine acculader erbij en je kunt jaren vooruit.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Omheining

Bericht door Ruuben »

Dutch John schreef: 09 apr 2018, 06:08 Puur praktisch, maar niet esthetisch gedacht: tweedehands bouwhekken. Kosten ongeveer 7 euro per strekkende meter. Snel zelf te plaatsen. Wel de blokken ingraven. Als je inzichten veranderen, dan is het hek snel afgebroken of aangepast en uiteindelijk brengen de hekken hun aankoopprijs weer op.

Groet,
DJ
ja, dit vind ik ook 100% de snelste beste ecologische doelgerichte oplossing
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Omheining

Bericht door jwardenier »

https://www.levendehave.nl/nieuws/afsch ... -opgeheven
Vaak moeten de dieren op gehokt worden ,wellicht een idee om hier rekening mee te houden .
Kalkoenen en kippen ,hierdoor kun je zwarte kammenziekte krijgen ,vroeger zat er standaard een medicijn in het gekochte voer voor kalkoenen misschien kun enten .
Wij hebben ook vossen en hiertegen geen afrastering ,kippen en ganzen gaan elke avond de stal in waarna ik het schuifje dicht doe .
Met de komst van de wolf zal de afrastering wellicht aangepast moeten worden .
Je zou ook een balans stok kunnen maken ,kippen op stok gaat de schuif van de uitloop dicht ,op de site van Levende Have stond een voorbeeld tekeningetje .
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Omheining

Bericht door Oersted »

Bedankt voor feedback.

Gecarboleumde palen gebruik ik zeker niet. Die stinken jaren later nog, en zijn allesbehalve goed voor het milieu.
Treinbiels & kastanje vallen ook af. Het worden dus wellicht robinia palen of verzinkte & geverfde buizen.

Langs de buitenkant zet ik liever een vaste omheining, die bouwhekken kunnen wel van pas komen om een kleiner deel af te zetten. Er bestaan ook bouwhekken met kleinere mazen, want door de standaard grootte kunnen de kippen door denk ik.


Ernest, zijn dat robinia palen uit eigen hakhoutbeheer?


De kippen ophokken begin ik niet aan.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Omheining

Bericht door Ernest Dubois »

Nee, dat het zo was, maar deze komen van de zager dwz Inlandshout in Burgum.
Werken, das leuk.
Plaats reactie