Kippenhok modderpoel

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Kippenhok modderpoel

Bericht door Brutus Groenus »

Beste forumleden,

Door het natte najaar en de aanschaf van een drietal extra kippen is onze kippenren veranderd in een modderpoel.

Dit lijkt me niet fijn voor de kippen, ze zakken er soms best diep in met de pootjes, ook is brood voeren nu bijna niet te doen, en alle eitjes zitten telkens onder de modder.

Iemand een idee hoe dit snel op te lossen?

Een collega adviseerde om er een aanhanger geel zand in de kiepen, zelf dacht ik aan een pak strooit of hooi.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Brutus Groenus »

B99572A3-1E06-4BC3-95BF-F1AC904C1E68.jpeg
- Word geen slaaf van je bezit -
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door MatthiasD »

Pak stro werkt goed, is ook gelijk bezigheidstherapie voor de kippen! :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Pietje »

Komt er op die strook meer regenwater, bijv. van een dakje afgestroomd?
Eerst de afwatering van de grond verbeteren; waarom die strook wel nat, en ernaast is niets aan de hand. Storende laag?
Dan de hoeveelheid regen verminderen; deels afdakje boven maken? Ook fijn om te schuilen als het regent, al zijn kippen dom genoeg om er gewoon naast te blijven zitten..

Stro of houtsnippers werken zeker ook, maar ik zou eerst proberen het probleem op te lossen in plaats van symptomen te bestrijden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Dutch John »

Heel simpel: minder kippen of meer ren. Mijn persoonlijke vuistregel: minimaal de helft van de ren moet bestaan uit aaneengesloten groene bedekking, anders is er geen duurzaam evenwicht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Brutus Groenus »

Die stook is extra zwart omdat die tegen het hek van de ren aan zit, daar wroeten ze het liefst blijkbaar.

Een afdak is een goed idee, er is nu al een klein afdakje maar die is eigenlijk te klein voor alle kippen samen.

Er zaten altijd 5 kippen op 60m2 buitenren, toen bleef alles mooi groen en moest ik zelfs maaien in de ren. Nu zitten er 8 kippen in, het is best lang groen gebleven, alleen in het najaar hersteld het gras blijkbaar niet snel genoeg.

Misschien moet ik er maar een slootje in spitten om het water af te voeren naar de nabijgelegen sloot.
- Word geen slaaf van je bezit -
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door alefarendsen »

Nu ze bij mij even tijdelijk in de ren zitten heb ik het zelfde probleem. Ik zeis elke 2 a 3 dagen een klein baantje gras en gooi dat als 'bedding' in de ren, dat werkt goed. Schone eitjes, schonen ren, blijere kipjes...

Maar ideaal is anders, en dus ben ik blij als ik ze straks weer lekker naar buiten kan doen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb er eerst maar een baal stro in gegooid als korte termijn oplossing.
De kippen blijven mooi schoon nu en hebben wat extra vermaak.

Binnenkort ga ik een grote overlapping maken zodat sowieso de helft droog blijft.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Brutus Groenus »

Het liefst zou ik de kippen trouwens los laten lopen. Maar ik woon midden in een dorp en ben bang dat ze dan van ons erf af gaan.
- Word geen slaaf van je bezit -
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kippenhok modderpoel

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, de kippen van mijn buur lopen hier bij mij op het erf en pakken de voer bedoelde voor mij kippen af. Gelukkig heb ik zelf heel braaf kippen die vrij rond lopen maar weten waar ze horen te blijven.
Werken, das leuk.
Plaats reactie