Wolvarkens

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wolvarkens

Bericht door alefarendsen »

Zo, een update over de varkens. Eergisteren zijn we getrouwd en voor de gelegenheid hebben we 2 van de wolvarkens geslacht (laten slachten) en op het menu gezet. Slachtgewicht van de één was 80 kilo, de ander 75. Die van 75 ging aan het spit en die van 80 is verwerkt in allerlei zaken, waarvan we op de bruiloft het buikspek gegeten hebben, de worstjes, hamburgers en pulled pork.

Ze waren krap 13 maanden oud. Vetgemest de laatste maanden op gras, granen en tuin- en keukenafval en valappels.

Het vlees was onbeschrijfelijk lekker en dat zeiden ook de gasten, de cateraar en de kerel die het spit deed.

Nu nog een doel voor de volgende 3 varkens. Die gaan nu ook hard.

Alef

p.s. ik heb nog geen foto's van de varkens aan het spit, zal posten als ik ze heb.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wolvarkens

Bericht door kockie »

Van harte gefeliciteerd met de grootste fout van je leven :mrgreen: :mrgreen: Ik wens jullie veel liefde, succes, sterkte, geluk en inspiratie toe :!:
Mooi doel voor de varkens. Lekker geleefd, daarna lekker opgegeten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wolvarkens

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, da's nou een goede reden, trouwen om een goed stuk vlees te kunnen eten. Proficiat.

Mag ik vragen hoe je de slacht hebt kunnen regelen? Hier in de regio is niemand meer die daar zelf aan begint.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wolvarkens

Bericht door alefarendsen »

De slacht was een aardige omweg. We zijn in het proces veel wijzer geworden over de details. We hebben niet zelf geslacht en (helaas) ook niet op het erf. Dat is wel het doel voor de volgende keer, maar daar is nog wel een weg te gaan. Meer daarover later.

Uiteindelijk zijn we via een aantal omwegen uitgekomen bij Ter Weele in Oene (net boven Apeldoorn). Bekende vent, is ook ooit eens op TV geweest meen ik me te herinneren. We hadden een andere en eentje dichterbij op het oog, maar die zegde last-minute af wegens familiegedoe (ook een bekende, daar gaan we later nog wel eens naar toe wellicht).

Het varken wat verwerkt is in hamburgers, worsten, et cetera was niet zo'n probleem. En bij Ter Weele was het spitvarken ook niet zo'n issue. Bij anderen kregen we extra kosten op onze conto omdat bij een spitvarken (vanwege het feit dat ie niet door de helft gaat) de post mortem keurmeester ook bij de ante mortem keuring aanwezig moet zijn (om het beest op ziekten te checken voordat ie doodgaat). Die keurmeester wilden anderen doorbelasten aan ons.

Ter Weele noemt zichzelf een zelf-slachtende slagerij, dus het hoefde maar 1 keer vervoerd. Nogmaals, voor ons is Oene wel een beetje uit de slinger (vanuit Muiden), maar ach, Amsterdam is met een beetje file ook een half uur rijden...

Als we dit in de toekomst anders kunnen oplossen en op het erf zou dat zeker mooi zijn. Dat gaat natuurlijk niet voor de verkoop, alleen voor eigen gebruik.

groet en dank voor de felicitaties!!!!
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wolvarkens

Bericht door jwardenier »

Mooi slacht gewicht 80 kg ,en dat je ze gezamenlijk hebt opgepeuzeld om jullie samenzijn te bevestigen ,gefeliciteerd met jullie huwelijk .
Je kan je varken in 2 helften laten slachten ,gekeurd en al en dan legaal thuis uitslachten en het vlees verkopen is dan ook legaal ,krijg je ook je eigen varken terug met in 1 oor ubn nr en het andere het slachtmerk ,en stempeltjes op de rug ,heb je wel weer een heel goede reden om gereedschap te kopen ,gehaktmolen en worstpers zijn het duurst ,uitbeentafel en hakblok zijn erg handig en ook een aantal messen ,paar flinke haken in de zolderbalken om helften en grote stukken aan te hangen en later de worst ,als je dit in de koudste periode van het jaar doet Febr. kun je rustig aan werken .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wolvarkens

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 28 aug 2018, 08:59 Mooi slacht gewicht 80 kg ,en dat je ze gezamenlijk hebt opgepeuzeld om jullie samenzijn te bevestigen ,gefeliciteerd met jullie huwelijk .
Je kan je varken in 2 helften laten slachten ,gekeurd en al en dan legaal thuis uitslachten en het vlees verkopen is dan ook legaal ,krijg je ook je eigen varken terug met in 1 oor ubn nr en het andere het slachtmerk ,en stempeltjes op de rug ,heb je wel weer een heel goede reden om gereedschap te kopen ,gehaktmolen en worstpers zijn het duurst ,uitbeentafel en hakblok zijn erg handig en ook een aantal messen ,paar flinke haken in de zolderbalken om helften en grote stukken aan te hangen en later de worst ,als je dit in de koudste periode van het jaar doet Febr. kun je rustig aan werken .
Dank John, hier gaan we in de toekomst wellicht mee aan de slag. Ik moet wel zeggen dat er inmiddels zoveel activiteiten zijn dat ik zo rustig aan eens moet gaan selecteren wat wel en wat niet... Of varkens zelf verwerken daarbij komt is nog maar de vraag...
Plaats reactie