Meneer Graafgraag

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Meneer Graafgraag

Bericht door Paide »

Onlangs heeft molletje graafgraag ons grasveld uitgekozen als plek om eens lekker los te gaan. Ik ben daar toch wat minder over te spreken en zoek een manier om hem te overtuigen een stuk verderop te gaan ploegen. Een klem lijkt me nergens voor nodig, wie heeft een effectieve manier om ze te verjagen?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Lieve »

Je mag hem mijn adres geven, ik hou van dieren, ook van mollen.
Ik hou niet van graswoestijnen en zal zeker niks doen om ze nog te bevorderen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door JantjeV8 »

Paide schreef:wie heeft een effectieve manier om ze te verjagen?
Die is er niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Paul Joosten »

Mollen zijn prima zwemmers maar onder water ademen lukt ze toch niet. Het is mij wel eens gelukt om een nieuwe gang zo vol water te zetten dat hij naar boven moest komen om het op een hollen te zetten. Nu de ondergrond waarschijnlijk niet erg droog is zou je het eens kunnen proberen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Martinus87 »

Volgens deze bron (https://www.tuinadvies.nl/artikels/dieren_mollen) kan je bepaalde planten in je tuin zetten die een geur verspreiden die mollen niet waarderen, of fijnmazig gaas ingraven tot grondwater diepte.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door JantjeV8 »

Martinus87 schreef:, of fijnmazig gaas ingraven tot grondwater diepte.
Paide schreef:Ik ben daar toch wat minder over te spreken en zoek een manier om hem te overtuigen een stuk verderop te gaan ploegen.

Hmmm, denk dat 'm dat ook niet gaat worden... Met een klem is doorgaans met een paar uur het probleem opgelost. Al die andere middeltjes, als het al helpt, niet. Vol water zetten heb ik ook verscheidende keren geprobeerd, en niet met de waterleiding maar met een flinke pomp. Echt niet, beestje sloopt gewoon verder..
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door WillemLimmen »

Stukken Carbit in de gangen leggen, de geur van het gas (acetyleen) maakt dat ze naar de buren vertrekken.

(te koop bij de melkbusshop)

Een wat lastiger methode is met een wekker, stokbrood en jam...

Succes!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Ruuben »

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Paide »

WillemLimmen schreef: Een wat lastiger methode is met een wekker, stokbrood en jam...

Succes!
Ik voel een slechte grap aankomen....maar ok: Goh hoe moet dat dan?


Dat van geurpatronen verstoren had ik online ook al gezien. Lijken ze inderdaad niet van te houden. Het proberen waard. Nu iets in de gangen en van het voorjaar wat van die planten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Dutch John »

Klemmen zetten werkt tijdelijk, totdat een nieuwe familie het territorium overneemt. Ik heb het opgegeven. Ermee leren leven is makkelijker. Een klem lijkt een snelle dood voor zo'n beestje, maar dat is het niet. Het stikt langzaam.

Met mollenplanten kun je wel delen mollenvrij houden. Weg krijg je ze nooit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door jwardenier »

Wij hebben het bestrijden ook opgegeven ,je vangt er 1 en er komen 4 op de begrafenis .
Gazonnetjes zijn vaak een restaurant voor mollen doordat er veel insecten in voorkomen ,het verdrijven lukt daarom ook vaak maar tijdelijk .Je kan vallen zetten om ze levend te vangen en bij de buren weer los te laten ,maar wat erger is ,de woelmuis komt vaak naar de mol en deze brengt veel meer schade .
De mol wroet slechts gangen onder je grasmat en moet natuurlijk al en toe een vrachtje zand lozen ,dit zand is mooi te gebruiken voor oppoten van planten of om gaten te slichten .
Op de akker gaan we in het voorjaar dan ook rond met het mol bord hierna slepen we de akker nog een keer ,en natuurlijk ben ik niet blij als ik de zeis in een bult sla ,minder nog met zand in het hooi maar dit is wel het compromis .
als je wil proberen om Mofert te verdrijven kun je proberen om in loogzeep gekookte noten in de gangen te leggen .
Pepermunt en kammille in bosjes in de gaten gestopt verjaagd muizen .
Woelmuizen kun je proberen te verjagen door lege bierflessen tot de hals in de grond te graven ,mits de wind er goed vat op heeft .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door nck »

Sinds dit bij ons rond huis galoppeert geen mol meer gezien. (De onze heeft twee witte sokken.)
Shire-horse-AM_Pinterest-1024x683.jpg
Of het de resonantie is in de grond of iets anders weet ik niet.
Vroeger wel heel veel mollen gevangen. Bijna altijd in dezelfde "rit", vaak wel een aantal per week.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door martijn1984 »

Sinds ons gazon dit jaar vernieuwd is geen last meer van mollen.
Het is een 200m2 en heb er 6m3 compost op gegooid , t was een arme boel in de bodem.

Misschien ook de geur?

Aansluitend is de berm en een weitje hier zitten ze nog wel.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door Ruuben »

Mollen vangen toch het overschot aan muizen? Lijkt me vrij zinvol.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meneer Graafgraag

Bericht door jwardenier »

Ruuben ,je bedoeld ?
De mollen hier vangen geen muizen ,zou wel handig zijn, en als ze ook ratten zouden vangen helemaal top .
Ze houden wel het bodem insecten leven een beetje in evenwicht ,het bestand aan engerlingen roepen we hulp voor in van de egel en spreeuwen .
Jan in de paarden weide zie ik ook geen mollen bulten ,in het hooiland zijn ze nog wel eens actief .
Moeten we eens met het paard aan de slag ?
Martijn ,ze komen na verloop van tijd vast wel ,de grond zal nu nog te veel verstoort zijn en misschien helpt de geur van verse compost ,mijn ervaring is dat naar het scheuren en inzaaien de eerste gang eerder zichtbaar is dan het opkomend gras ,tenzij je veel drijfmest in de grond pompt, dan wordt het een kerkhof van regenwormen en heeft de mol niets te eten .
Plaats reactie