Zwarte bessen siroop maken met Sappan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kantjeboord
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2017, 18:35

Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door Kantjeboord »

Hallo, ik wil graag van zwarte bessen, siroop maken mbv de sappan. Nu vraag ik mij af wat de verhouding suiker/Bessen is. Kan iemand mij op weg helpen?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door alefarendsen »

Kantjeboord schreef:Hallo, ik wil graag van zwarte bessen, siroop maken mbv de sappan. Nu vraag ik mij af wat de verhouding suiker/Bessen is. Kan iemand mij op weg helpen?
Wellicht niet helemaal wat je zoekt, maar ik heb gister van 2.5kg jam van rode bessen gemaakt. 850 gram zoetstof gebruikt (700 gr. suiker, 150 gram diksap). Hij is nog aan de zure kant, maar zoet genoeg.

Wij proberen met al onze siropen / jammetjes het percentage suiker laag te houden. De vlierbloesemsiroop van dit jaar had 10 liter vocht met 5kg suiker.

gr.,
Alef
Kantjeboord
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2017, 18:35

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door Kantjeboord »

Dus als ik het goed lees ongeveer een pond suiker op een liter sap.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door Lieve »

Traditioneel word er 50 tot 65% gebruikt, dit oa in verband met houdbaarheid.
Indien je minder suiker wil gebruiken, moet je voor een goede houdbaarheid wel steriliseren of invriezen.
Je kan porties invriezen in ijsblokvormpjes en daarna per glas gebruiken, met water.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door alefarendsen »

Kantjeboord schreef:Dus als ik het goed lees ongeveer een pond suiker op een liter sap.
Ja, maar dat verkort.zoals Lieve zegt de houdbaarheid wel. We werken extra hygiënisch (alle tools steriliseren naast de flessen en na het vullen van de flessen nog een keer in de fles steriliseren). De siroop houdt het hier alleen de zomer vol... dan is ie op.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door beek »

Ik heb een paar weken geleden zwarte bessensiroop gemaakt met de sappan. Hierbij heb ik volgens mij 250 gram suiker per kilo zwarte bessen gebruikt. Van 6 kilo bessen kreeg ik ruim 4,5 liter sap. Dit bleek een beetje te weinig suiker, dus ik zou de volgende keer meer gebruiken. Ik heb de bessen in twee keer ontsapt, waarbij ik de tweede helft van de bessen over de prut van de eerste helft heb gegooid. De eerste helft leverde een prima siroop op, maar niet erg zoet. De tweede helft was voor siroop eigenlijk niet zoet genoeg, misschien omdat er ditmaal meer suiker in de grotere hoeveelheid prut is achtergebleven of misschien omdat ik voor de eerste helft suikersiroop heb gebruikt in plaats van droge suiker. De tweede helft is wel prima bruikbaar als saus voor door de yoghurt.

Ik denk dat je het beste wat zuinig met suiker kunt beginnen, en gewoon het eerste beetje sap meteen proberen door tussentijds wat af te tappen. Als het niet zoet genoeg is voeg je gewoon wat suiker toe, tap je het sap af en kieper je het terug in de sappan. Dat doe ik trouwens altijd met het eerste beetje om het slangetje van de sappan te steriliseren. Maar als je net als ik niet alle bessen ineens in de sappan kwijt kunt moet je het ook bij de tweede helft even proeven.

Die suikersiroop is trouwens wel handig voor dit soort toepassingen, omdat suiker moeilijk oplost in (koud) water. Je maakt het door 500 gram suiker en 20 ml water te koken gedurende 10 minuten met een beetje citroenzuur of wijnsteenzuur. Hierdoor blijft de suiker opgelost in een stroop en kristalliseert het niet meer. Daarna eventueel nog water toevoegen tot je 500 ml suikersiroop hebt. Het is handig te doseren omdat 1 ml suikersiroop precies 1 gram suiker bevat. Ik gebruik het bijvoorbeeld als ik likeur maak (limoncello).
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door beek »

Ik steriliseer de flessen overigens niet, maar spoel ze af in de afwasmachine en vul ze daarna kokend direct uit de sappan. Gaat altijd goed.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door Lieve »

Over afwasmachines en producten om deze te gebruiken, zullen we het waarschijnlijk liever niet hebben.
Afwasmachineproducten zijn nooit ecologisch verantwoord in hun samenstelling.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door MatthiasD »

Als je wat zoeter sap wilt zonder extra suiker kun je er ook rode bessen bij mengen. Ik heb voor de jam rode en zwarte bessen in 50/50 verhouding gebruikt, erg lekker.
Flessen steriliseren kan heel makkelijk in de oven: flessen omspoelen met warm water en dan in de oven zetten bij 150 graden Celsius voor een kwartiertje. In de oven laten staan totdat je ze gaat gebruiken.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door beek »

Lieve schreef:Over afwasmachines en producten om deze te gebruiken, zullen we het waarschijnlijk liever niet hebben.
Afwasmachineproducten zijn nooit ecologisch verantwoord in hun samenstelling.
Tja, hoe steriliseer jij je flessen dan op een ecologisch verantwoorde manier? Dit vereist namelijk een langduriger verhitting. Steriliseren met sulfiet kan ook en gebruik ik voor mijn gistingsfles en andere wijnmaakattributen. Maar misschien vloek ik nu helemaal in de kerk.

Maar volgens mij is vooraf steriliseren helemaal niet nodig. Ik maak de flessen voor het sap uit de sappan alleen maar schoon en vul ze vervolgens kokend. Met het kokende sap als antimicrobiële middel is de sappan een uitstekende sterilisator.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door ritsaert snijder »

Ja dat vraag ik me ook altijd af, als je vult met heet materiaal, de pot omkeert na het vullen dan moet het toch ook voldoende ontsmet zijn?
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zwarte bessen siroop maken met Sappan

Bericht door Lieve »

Ik kook potten en flessen in de steriliseer ketel met een beetje soda.
Plaats reactie