iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hvoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2017, 14:18

iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

Bericht door hvoet »

Hallo allemaal,
om de paden in ons bos min of meer beloopbaar te houden gebruik ik om de paar maand mijn bosmaaier. Dit gaat vrij goed maar het is iedere keer veel werk. Daarom dacht ik eraan om uit te kijken naar een combinatie minitractor (genre Kubota, iseki, Yanmar, etc.) met klepelmaaier. Wat moet gemaaid worden: hoog gras, brandnetels, bramen, zaailingen van bomen etc. Klepelmaaier lijkt me hiervoor ideaal.
De tractor zal ook goed van pas komen bij andere werkzaamheden in het bos (kar om hout te vervoeren, evtl later een hakselaar tot diam. +/- 7 cm). Hij moet vrij klein/compact zijn (draaicirkel, doorgang tussen bomen), maar dit betekent meestal niet al te veel vermogen - en een klepelmaaier vraagt naar het schijnt toch wel de nodige pks .

Daarom volgende vraag; heeft iemand ervaring met combinatie minitractor + klepelmaaier? Zo ja, welke type tractor en hoeveel pk op de PTO, breedte van de maaier ? Combinatie voldoende, evtl andere tips ?

Alvast bedankt!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

Bericht door pelletpower »

We hebben een kleine kubota met te grote klepelbak van 1,3 m. Een meter zou beter zijn voor het trekkertje.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

Bericht door Orbiter »

Beetje laat antwoord maar het kan van pas komen voor iemand anders.
Wij gebruiken een compact tractor van +/-50pk, ik vermoed dat er 35pk op de PTO terecht kan komen en deze tractor heeft totaal geen moeite met een klepelmaaier van 195cm breed.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

Bericht door LeaD »

Een handtractor van 14pK heeft het verdraaid lastig met een klepelmaaier van 60 cm, de tractor van 45pK doet het voortreffelijk met een klepel van 1m80 . Nu zijn het twee paardjes die de boel kort houden en bij de buren zijn ze ook al aan de slag . Kostprijs, elke dag 100 L water. Rookgassen : nihil :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: iemand ervaring met minitractor + klepelmaaier

Bericht door Orbiter »

100L is wel veel. Die volautomatische grasmachines verbruiken hier toch iets minder, hangt af van het weer natuurlijk. Uitstootgassen zijn er echter wel degelijk :fff :mrgreen: :lol: En meststoffen ook, maar dat is een jaar later dan weer goed bruikbaar als bemesting.

Zal trouwens nog op zoek moeten naar wat meer mest voor onze weide in het voorjaar want het gras kan het gebruiken na deze straffe zomer. De lokale productie is niet voldoende geweest de laatste jaren.
Plaats reactie