Siroop

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benthuis
Moderator

Siroop

Bericht door benthuis » 18 mei 2018, 19:45

Op zoek naar goede recepten voor Siroop volgende gemaakt met honing als zoetstof:

Citroen
Citroen/Gember
Munt/Vijg

Iemand nog tips voor suiker-vrije/suiker-arme siroop en drank? Denk dat ik in het groot ga bottelen in 2l bag in box zakken.
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

jwardenier

Re: Siroop

Bericht door jwardenier » 19 mei 2018, 08:26

Suiker arm ,ik gebruik een 3 e honing inplaats van de suiker uit het recept ,wel verhitten anders krijg je bubbels wat overigens verassende resultaten geeft .
Een paar jaar terug ben ik meer sappen gaan maken puur ongezoet ,ik hou hierbij de tabel uit het boek weck aan ,sommige drankjes moet je dan wel leren drinken ,b v appel bes een echte bekken trekker wrang/ zuur ,goed sapje bij gras maaien ,vol vitamines en ocsedanten
Druif x appel ongezoet was hier na een paar weken alweer op .
Wijn maak ik niet veel meer ,wel als basis om later walnoot in op te zetten als likeurtje .
Zoetstof uit walnoot en berken sap wil ik ook nu mee aan de slag

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 19 mei 2018, 17:28

Sap zal er wel weer komen als ik nu naar de bomen kijk.
Vlierbloesem en ijsthee ga ik nog maken...
Alternatieve zoetstoffen vind ik interessant, maar het commercieel verkrijgbare te duur...

Honing is in de maak. Ik heb uitgerekend dat er met een gemiddelde consumptie van 4 (jong) volwassenen wel een volkje of 20 moeten zetten :fff Dat is nu dus de focus. Smakelijk drinken produceren zonder al die suiker...

Appelbessen trekken mij ook om mee te mixen.
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 19 mei 2018, 21:40

benthuis schreef:
19 mei 2018, 17:28
Smakelijk drinken produceren zonder al die suiker...
Honing is ook suiker :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 20 mei 2018, 07:18

He chips. Hele droom aan duigen...
Laten we zeggen dat ik mezelf hier graag voor de gek houdt. Eigen gemaakt product gezoet met eigen gemaakt honing drink ik met meer smaak dan fabrieksprodukt met dito zoetstoffen.

Toegegeven het blijft lastig om mijn smaak te laten wennen aan amper zoet!

Lieve

Bericht door Lieve » 20 mei 2018, 07:54

Wij gaan dit weekend beginnen met vlierbloesems te plukken.
In een poging vlierbloesemwijn te maken gezoet met honing en champagnegisten.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 20 mei 2018, 12:59

Lieve schreef:
20 mei 2018, 07:54
Wij gaan dit weekend beginnen met vlierbloesems te plukken.
Zet jij de bloesem over een aantal dagen aan het weken?

Lieve

Bericht door Lieve » 20 mei 2018, 19:28

Bloesems uitschudden, na een nacht in een gesloten plastic zakje is dat gemakkelijk. Voor 1 l bloesems, 2 citroen, 1 sinaasappel, een handvol rozijnen, 1kg honing, 4 l water, 50ml wijnazijn. Honing oplossen in warm water, andere ingredienten bijvoegen, 5-7 dagen laten gisten, iedere dag omroeren, indien na 3 dagen geen spontane gisting optreed, 1/2 zakje champagnegist bijvoegen. Overhevelen in een fles met waterslot tot de gisting rustiger word. Dan is het tijd om te bottelen, en dan liefst nog 2-3 maanden geduld hebben.

Plaats reactie