Imkeren volgens Warré

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Kockie!
T is maar goed dat je zelf de honing niet hoeft te halen met die duim. Sterkte.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

uitgebouwd.jpg
Resultaat afgelopen maandag.... Er is hard gebouwd door de dames. Door een stommiteit van mij is er een stuk raat afgebroken. Deze is inmiddels weer getransplanteerd....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

Er wordt inmiddels ook in de onderste kast gebouwd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ik ben 2 Warre kasten aan het maken ,nu vraag ik me af hoe kun je de zwerm het makkelijkste voeren , Kokkie hoe had jij dit ook al weer gedaan .
Ik ben dit winter aardig door de bijen heen geraakt ,heb nog maar 1 volk over ,de anderen zijn spoorloos verdwenen .
Dus dit jaar hoop ik zwermen te scheppen en de warre kasten te bevolken , tevens heb ik stro korven gevlochten dus nu maar hopen dat collega imkers niet al te oplettend zijn en er weer eens een mooie zwerm in een boom zit ,hang ik mijn pet er bij .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

Je kunt ook wat 6 raams kastjes als zwermval gebruiken. (Youtube: swarm trap). Kunt er eventueel ook ophangen in de buurt bij wilde bijen.
In principe een 3-6 raams kast, daar wat oude ramen met was in. Eventueel wat geurstof gebruiken, kun je vaak bij de imker benodigdheden zaak ook kopen, is spray of pasta.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

Ik heb op de laatst bevolkte verdieping een bak extra gezet met daarin een 2 literbak met suikerwater. Wat stro erin om zitruimte te creëren voor de bijen. Omdat ik merkte dat ze nogal wat braamraat gingen vormen heb ik er een dunne plaat met een paar gaten op de latten van de onderliggende bak gelegd. Uiteindelijk gingen ze ook daarop vrolijk raat bouwen.

Wat vervelend dat je volken zo slecht de winter door zijn gekomen. Hier zijn beide volken (1 segeberger en 1 warré) uitgebreid aan het stuifmeel halen. Heb er nog niet in gekeken. Hopelijk is het weer het komend weekend goed genoeg om even een kijkje te nemen.

Wat is dat toch mooi om te zien die -min of meer- natuurbouw. Ik wil een mogelijk komende warré kast met een camera gaan uitrusten om bouwactiviteiten te volgen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Bossie , ik zal eens kijken of er wat zwermen te lokken zijn , er zit een wild of verwilderd volk in het bos achter ons , hiervan heb ik al eens een grote zwerm in een leegstaande kast gehad , zwarte bij die erg steeklustig is ,ik vond ze onhandelbaar en heb ze weggegeven aan een meer ervaren imker .
Er staan nog wat kasten in het veld ,de imker is niet al te oplettend dus de kans is groot dat er een zwerm afkomt die dan later naar verderop verkast .
Kokkie , ik denk dat ik het vorig jaar niet goed gedaan heb , heb laat geslingerd en omdat de dracht toen voorbij was gevoerd met 10 kg suiker ,helaas was de koude tijd wat lang ,ze zullen niet bij het eigen voer hebben kunnen komen omdat ik de honing kamer onder had gezet .
Tijd voor Warre kasten dus ,nu nog even wachten op de eerste zwerm ,ik heb ze wel eens op 30 april gehad ,gezien de temperatuur zal het ook dit jaar weer later zijn .
Kasten zijn klaar ,elk 4 kamers met venstertjes ,ze nemen behoorlijk minder ruimte in de bijenstal dan de simplex kasten .
Een cameraatje inbouwen , ik hoop dat de bijen dat accepteren ,heb al eens een imker gezien die op afstand het gewicht kon aflezen ,dus tijdelijk zullen ze geen bezwaar hebben tegen de straling ,hoe ze het op langere termijn vinden weet ik niet .
Ik heb wat ervaring met een elektrische draad vlak bij de kasten ,dit konden ze niet waarderen.
Koppel je de camera aan deze site , ik kijk graag mee .
Het voeren ,zou het dan beter zijn om op de bodem een voerbak te zetten ,wel een gehannes om dan telkens de bovenbouw er af te tillen .

Dan heb ik nog even gekeken om het na zwermen te beperken bij warre en korfimkerij , ik vond het korf mes waar de oude imkerij de overige moerdoppen mee wegsneed .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door benthuis »

John, mochten er bij de overstap nog 6 ramers en 10 ramers Simplex overblijven houdt ik me aan bevolen. Simone en ik lopen er momenteel niet al te fraai bij (verrot gestoken bij het doppen breken), maar vinden het prachtig! Dus als iemand ons kan helpen aan een start setje voor ik het graag.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 18 mei 2018, 20:52 verrot gestoken bij het doppen breken
Wordt het dan niet eerst tijd voor een imkerpak?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ben ,leuk te lezen dat ook jij bijen hebt ,komt de steek lustigheid door het doppen breken of zijn ze altijd steek lustig ,in het laatste geval kun je bij het laten inlopen van jonge koninginnen ,jongen van een goedaardig volk laten inlopen ,al kunnen deze ook wel bevrucht worden door een dar uit agressief volk ,de kans op minder steken wordt hierdoor wel groter .

De simplex kasten kan ik voorlopig nog niet missen ,ik zou ze naast de warre willen gebruiken ,mocht ik ze over hebben zal ik aan jou denken.
Voor het zwerm scheppen heb ik warre of korven ,ik hoop een paar afleggers te kunnen overnemen van collega's ,ook had Bossie me nog een manier aan de hand gedaan waarbij raampjes uitgangspunt zijn .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Bossie »

Ondanks dat de beste abt een kast heeft ontworpen gaat het natuurlijk veel meer om de aanpak en manier van met bijen omgaan die daarbij wordt toegepast, toch?
Goede isolatie en ventilatie, natuurlijken materialen, geen kunstraat gebruiken, de bijen van boven naar beneden laten werken (nieuwe kasten beneden toevoegen), geen verschillende raammaten, geen koninginrooster etc. Niet maximale productie maar bijenwelzijn als vertrekpunt.

Dit kun je toch ook allemaal toepassen op bijvoorbeeld een 8-raams spaarkast. Dan heb je de voordelen van Warre en de voordelen van simplex ramen die je kunt uitwisselen, makkelijk volken in een kast krijgen, eenvoudig afleggers maken, ramen die je kunt slingeren, kasten die te transporteren zijn. Eenvoudig onderdelen beschikbaar. Rose hive lijkt daar wel wat op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Het is inderdaad een afweging van voor- en nadelen. Puur praktisch gezien zijn spaarkastramen een groot voordeel. Niet alleen wat betreft uitwisselbaarheid, maar je kunt ook drie ramen honing afnemen in plaats van een hele bak. Of die hele bak noodgedwongen moeten laten zitten voor de bijen.

Een 6-ramer komt dichter in de buurt van een Warré qua kamervolume. Ik denk die als tussenvorm er eens bij te gaan nemen. Wat ik nu in elke nieuwe kast bouw, zijn vensters. Ook in een spaarkast. Niet dat je erdoor moerdoppen kunt vinden, maar het geeft een goed idee wat betreft ruimte in de kast of grootte van het volk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Ik heb ook alle bakken uitgevoerd met vensters , niet dat je veel ziet maar zo weet je wel of de onderste bak vol zit en of je er nog eentje onder moet schuiven ,of een leeghalen .
John heb jij nog een opzetrand gemaakt voor het laten inlopen /kieperen van een zwerm ,ik kwam er snel achter dat dit niet tussen de latjes door gaat ,dus heb ik er even een paar verwijderd , omdat de zwerm zo groot was kon ik ze niet direct terug plaatsen ,de volgende dag waren ze al druk aan het was zweten en hingen er veel bijen aan de huif .
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door David86 »

Dutch John schreef: 19 jun 2017, 07:07 Geen idee waar het aan ligt. Dezelfde koningin vond de vorige royale spaarkast ook niets.

Inmiddels is ze alweer vertrokken, in de voormiddag al. Niet meer teruggevonden. Wel had de zwerm al een paar stukken raat in de nieuwe kast gebouwd. Het is jammer dat het overgebleven volk aan de kleine kant is. Een zo fanatiek reislustige koningin kwijtraken is daarentegen geen ramp.

Groet,
DJ
Hoi John,

Heb je wel eens overwogen om een dergelijke koningin even "in beperkingen" te zette door een koninginnenrooster in het vlieggat te plaatsen? Goeie kans dat ze het niet kan winnen van de uitkomende koningin, je hebt dan nog wel je volk en wellicht een wat minder reislustige koningin. Mocht je dat doen zou ik ze het wel even uit laten vechten voor je aan de kast gaat rommelen, ze raken er wel wat gestrest van :)

Laten afzwermen en een paar weken in beperkingen zetten in haar nieuwe kast kan de boel ook redelijk kalmeren heb ik ervaren,eenmaal goed broed in die kast lijkt ze wel op hun plek te houden.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Ha David,

Long time, no see....
Geen spijt dat mams vertrokken is. Het overgebleven volk is dit voorjaar uitgegroeid tot een knots van een volk. Staat nu op 5 kamers, waarvan de laatste nog niet uitgebouwd is. Geen zwermlust. Gelukkig maar, want wat je niet wilt bij een Warré kast is een volk dat zwermt voordat het groot is. Je kunt nu eenmaal geen doppen breken. Met wat geluk trekt dit grote volk door de winter en blijft er genoeg grootte over om het komend voorjaar te kunnen splitsen.

Ik had 4 Warré volken. Twee hele kleintjes die het zelfs na vereniging niet gered hebben. 1 die afgezwermd is voordat het een fatsoenlijke grootte had. En het grote volk, waarvan ik dit jaar een bakje honing verwacht te oogsten.

Als er tijd genoeg is wil de tussenvorm met 6-ramers (zie eerder bericht) dit jaar nog gaan toepassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie