Imkeren volgens Warré

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

De bedoeling is om ervaringen (geen theorie of wensdenken) over het imkeren met Warré hier te parkeren. Warré stel ik gelijk met ecologisch imkeren. Biodynamisch imkeren komt ook in de buurt. Bij beide methodes staat het welzijn van de bijen voorop, terwijl de imker een passieve rol speelt en met wat geluk enige honing en was mag delen.

Economisch gezien is Warré eigenlijk veel beter dan de meer honing brengende spaarkast, want als je gaat tellen wat je uurloon is, dan denk ik dat Warré wint, omdat je maar heel weinig in de bijen hoeft te "roeren". In het voorjaar (als je het nodig vindt) zwermen verhinderen door koninginne-afleggers te maken, zonder de koningin op te zoeken. Verder af en toe ruimte geven door kamers toe te voegen, maar dat is nauwelijks storend of werk, omdat je met een liftje de toren optilt om zo een kamer onder bij te zetten. Aan het eind van de zomer weeg je de kast en neemt de honing af die de bijen kunnen missen.

Verder nog weinig ervaring met de Warré-methode, maar ik vind dat deze zeker meer aandacht verdient. Ik heb nu een aantal spaarkasten en Warré-kasten naast elkaar en als je de bijen op hun eigen honing wilt laten overwinteren, dan zijn de verschillende kamermaten (honing en broed) bij een spaarkast lastig. Ook het bovenop plaatsen van honingkamers "voelt" gewoon niet goed. En dat zijn zomaar twee bezwaren waar je gelijk tegenaan loopt.

Natuurlijk zijn er ook nadelen: omdat je met toplatten werkt, kan de honing doorgaans niet geslingerd worden, maar moet je persen. Dat is slechts een beperkt nadeel, want het brengt je ook was. Heel goede was, omdat deze nooit ouder is dan een jaar. Wat op zijn beurt ook goed is voor de bijen, omdat chemicaliën, virussen en bacteriën zich niet nestelen in de was.

Een groot voordeel zijn de vensters, al kun je die ook makkelijk in een spaarkast inbouwen. De geroemde ventilatie via de ademende isolatiebak en het dak vind ik beperkt. Gisteren liep een volk bijna heet. De onderste, nog lege bak was opeens gevuld met bijenkettingen die ventileerden. Op de bodem en vliegplank stonden de bijen als militairen in slagorde ook te ventileren. Een tros hing zelfs onder de vliegplank. Ik was even bang voor zwermen, maar het was gewoon warm. Dak en isolatiebak afgenomen en jawel: de afdekking met muggengaas was volledig dicht gepropoliseerd. Niks geen open gelaten ventilatieopeningen, zoals fanatieke Warrévoorstanders graag doen geloven. Niettemin loste het probleem zichzelf (of door de bijen) op.

Nog een voordeel vind ik het maken van de kasten: ze zijn heel eenvoudig en er zit zoveel klein materiaal aan, dat je bijna geen restafval overhoudt.

Afijn, zo zullen we door de tijd de voors en tegens vanzelf ontmoeten. Ik twijfel nog of ik aan varroabestrijding zal gaan doen. Dit gaat volken kosten, maar anderzijds moet je een keer beginnen als je resistentie wilt opbouwen.

Ik heb nu 3 kasten bevolkt: één met een vroege zwerm. Deze ontwikkelt zich goed. Ik verwacht dat ze 4 kamers bevolken aan het eind van de zomer. De andere 2 bestaan uit een broedaflegger en een broedloze veger. Nog maar een paar weken oud, maar met wat tijdelijk drijfvoeren gaan ze als een speer. Ik heb een paar raampjes gemaakt die passen in een Warré-kast en met een hulpstukje ook in een spaarkast, om zo vanuit een spaarkast afleggers te kunnen maken naar Warré. Natuurlijk is het dan zo dat die veger toevallig geen Warré-raampje met broed had.... En de kasten die wel Warré-raampjes hebben, zijn zo kolossaal bevolkt dat je de koningin niet vindt..... De tijd dringt. Het liefst heb ik zwermen, maar m'n eigen volken willen niet zwermen. Nouja, behalve dat kleine volkje die met die jonge koningin, in een veel te royale kast op die koude dag...... Net degene waar je het niet van verwacht....
image-2017-06-16.jpg
IMG_2198.JPG
IMG_2199.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

Leuk initiatief dit topic. Ik heb 2 Warré kasten klaar, ben nu op zoek naar zwermen. Het volkje dat ik nu van de vereniging heb gekregen is nog veel te klein om afleggers mee te maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door ritsaert snijder »

John,
Als je de honing er uit moet persen dan betekent dat de uitgebouwde raat verloren gaat en dat de bij opnieuw moet gaan opbouwen. Ik zie ook wel de voordelen maar er gaat heel veel energie in het opbouwen van de raten zitten?
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Rits,

Raat bouwen kost zeker honing. Maar het brengt ook schone was en een hygiënisch interieur voor de bijen. Daarnaast kun je door wildbouw toe te staan, de bijen hun eigen huisklimaat laten regelen.
Ik heb geen bijen in dienst, maar zie mij eerder als een hoeder die een kleine beloning voor zijn aandacht ontvangt.

Als veel honing oogsten je enige doel is, dan kun je beter een moderne bedrijfsmethode met broedbeperking in spaarkasten volgen en in het najaar suiker ruilen tegen honing. Ik wil zowel honing als was, zonder er veel moeite voor te doen. De bijen zijn één van de vele middelen in het leven van een zelfvoorziener, dus veel tijd wil en kan ik er niet in steken. Het is voor mijn geen hobby voor oude mannen met teveel vrije tijd. Nu heb ik twee systemen naast elkaar. Volgend jaar beslis ik met welk ik doorga. Maar eigenlijk weet ik het al.

Ik verwacht met Warré per kast gemiddeld 5 tot 10 kg honing per jaar te kunnen oogsten als de bijen op hun eigen honing overwinteren, tegen 25 tot 30 kg bij een spaarkast, waarbij je 15 suiker teruggeeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door ritsaert snijder »

John,
Ik vind een opbrengst van 5 tot 10 kilo honing per kast helemaal niet slecht!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Dutch John schreef:Ik was even bang voor zwermen, maar het was gewoon warm.
Gisteren is het volk alsnog afgezwermd. Dit is de tweede keer in 6 weken dat deze koningin zwermt. Niet erg logisch: ze is nog geen jaar oud en het volk had ruimte genoeg. Als ze nog een keer vertrekt, wens ik haar veel geluk.

Eerste nadeel van een Warré-kast: door het ontbreken van raampjes is het vinden van de koningin (om ze te knippen en daarmee zwermen te voorkomen) onmogelijk. Tenzij je gaan drijven en filteren door een moerrooster, maar dat is nogal bruut.

Het was de eerste keer dat ik een zwerm zag vertrekken. Sensationeel! Een emmer bijen in de hand is veel, maar in de lucht ook. Ze landde 20 meter verderop aan de onderste tak van een appelboom. Scheppen was daarmee een makkie. Ik heb ze hun leegstaande buurwoning gegeven. Het resterende volkje is erg pover. Doppen breken wordt nog een uitdaging, omdat de raat niet heel uit te nemen is. Het best met een lampje en nu al, voordat het broed uitloopt en we helemaal niets kunnen zien. Een mooi leermoment.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Pietje »

Is er dan toch iets mis met de kast dat ze zo snel wil vertrekken..?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Geen idee waar het aan ligt. Dezelfde koningin vond de vorige royale spaarkast ook niets.

Inmiddels is ze alweer vertrokken, in de voormiddag al. Niet meer teruggevonden. Wel had de zwerm al een paar stukken raat in de nieuwe kast gebouwd. Het is jammer dat het overgebleven volk aan de kleine kant is. Een zo fanatiek reislustige koningin kwijtraken is daarentegen geen ramp.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door pelletpower »

Interessante benadering.

Waarom dan wel doppen breken?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

Je weet nooit of het overgebleven kleine volkje zich alsnog gaat opdelen door nazwermen en dan houd je niets bruikbaars over. Ik hoop/vermoed dat ik alle doppen gevonden heb. Kamer op zijn kant zetten. De bijen eruit roken. Met een lampje tussen de raten kijken door ze iets uit elkaar te buigen. De mooiste dop heb ik laten staan en toevallig is die door het venster te zien. De meeste doppen zaten onder aan de raten, omdat de zijkanten tegen de kamerwand aangebouwd zijn. Weinig plek voor doppen aldaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

John ik volg dit topic met interesse , ik had liever gezien dat je geen doppen gebroken had ,kijken wat een volk doet in een warre kast zonder controle uit te oefenen op het broed ,dit was toch de intense van Warre .

Gisteren een korfimker gesproken ,iets van 360 korven ,in het hoofd seizoen soms wel 15 zwermen per uur ,de man vlecht ook korven .
Het idee om bijen in korven onder te brengen spreekt me nog steeds aan ,de tijd van volken slachten is voorbij ,men trommelt de bijen nu om ,korf op korf en met 2 stokjes trommelen en zo loop het volk over in de bovenste nieuwe korf .
Het zwermen blijft zo het was ,bronzwerm en nazwermen ,dus niet iets voor de nieuwbouw wijken .
Honing opbrengsten zijn wat hoger als bij warre ,er gaat wel veel broed verloren ,oogt tijd sep okt .
De rogge kleurt al mooi ,half juli ga ik maaien dan voorzichtig dorsen en tegen de winter ga ik vlechten ,
Pik ik mijn oude werk weer op .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door Dutch John »

John,

Warré deed aan zwermverhindering door koninginneafleggers te maken.

Als je genoeg volken hebt, dan mag er gerust af en toe eentje zwermen, maar ik ben nog in opbouw en daarmee zuinig op de paar volken die nu starten. Lege kasten eind juni gaan bevolken met kleine nazwermen kweekt te kleine volken om de winter door te komen, terwijl door het nazwermen niets overblijft van het oorspronkelijke volk. En dan sta ik aan het eind van dit startjaar weer met lege handen. Daarom fietsen we nu tijdelijk met zijwieltjes.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

John ,dan heb ik een ander boek/gedeelte gelezen ,hier deden ze niet aan zwermverhindering , bronzwerm in een nieuwe kast ,ze vermelden er alleen niet bij hoe of wat er met de nazwermen gebeurde .
Als je zo tussen de raten moet peuren kun je mijn inzien net zo goed kasten met ramen gebruiken ,dan gaat alles een stuk makkelijker .
Ik begrijp dat je het zo doet om volken te krijgen ,een klein zwermpje overwinteren ,dit valt niet mee .
Ik heb geen warre kasten en heb er geen werkervaring mee ,ik volg je bevindingen met interesse veder .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door jwardenier »

Vandaag mijn eerste warre ervaring , een kast gevraagd van een imker die er nog een paar leeg had .
Vorige week een pracht van een nazwerm gevonden ,hing mooi onderin een boompje op eigen erf dus kon mijn pet ophouden .
Van allerlei spullen bij elkaar gezocht om deze zwerm onder te brengen ,dak geleend van een zwermkastje die onder dak staat en wat oude ramen uit de smeltbak gezocht ,zonder bodem dus plaat op de grond gegooid en hierop het zwermkastje .
Zwerm even natgespoten en hierna afgeslagen in een emmer waarna de zwerm in hun tijdelijke bewoning gestort .
Gisteravond de kast opgehaald en vanmorgen alle bijen afgeslagen in hun nieuwe woning .
Wel warrig al die losse onderdelen maar deze zullen de bijen wel vast kitten .
Mooi om te zien dat ze in een week tijd al een mooi stuk raat gebouwd hadden ,de nieuwe kast staat op de plek van de oude en de ramen mogen ze leeg maken ,staan vlak bij .
Zwerm gevoerd in de bijgeleverde voerbak .
Het zal me benieuwen hoe snel ze gewend zijn aan deze kast .
tot zover mijn ervaring met de warre kast ,hopelijk kan ik binnenkort de eigenaar zijn kast terug brengen .
mijn vraag is echter wel hoever moeten ze raat uitgebouwd hebben voordat de kast op transport mag .
Bijen haken zich aan elkaar vast tijdens het rijzen ,ik ben gewent aan kunstraat of het laten staan van de korf ,bij zelfbouw .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren volgens Warré

Bericht door kockie »

Die imker die er een paar leeg had ben ik... Nou ja, imker in de dop zullen we heel toepasselijk maar zeggen. John heeft vandaag de kast bij me terug gebracht en het blijkt dat ik ook in houtbewerking nog het een en ander moet leren. Gelukkig was het lek in de kast met een stuk jute op te lossen....
Erg nieuwsgierig, dus even een toplat uit de kast gehaald....
Erg nieuwsgierig, dus even een toplat uit de kast gehaald....
Inkijkje in de kast
Inkijkje in de kast
Ik ben op dit moment (hopelijk tijdelijk) behoorlijk gehandicapt (meervoudig gebroken duim :( ), dus kijken en manipuleren is erg lastig. Betere foto's kreeg ik niet voor elkaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie