De tijd van groente in overvloed is aangebroken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door alefarendsen »

Het is juni, hier de tijd dat de groentetuin echt begint te produceren qua dit jaar gezaaide groenten.

Mijn favoriet het hele jaar door: een hele bak groente uit de oven op m'n bord met daarnaast een verse salade.

Vandaag bieten (dressing van komijn en munt). Meiraap (simpel, met een beetje zout en peper). Tuinboontjes (op z'n romeins, met in azijn geweekte rode uien, knoflook en een beetje ansjovis). Als klapper op de vuurpijl nieuw geoogste aardappels, ook uit de oven.

Jullie favorieten dit seizoen?

Alef
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door JantjeV8 »

Een lekker stuk beef van de barbeque...
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door Lieve »

JantjeV8 schreef:Een lekker stuk beef van de barbeque...
Leuk heb jij een tuin vol runderen?? Van dat soort dingen hebben wij alleen kippen en die leggen we niet op de barbecue, wij eten de eitjes.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door Lieve »

Hier is de tuin nog steeds vol beloftes.
De slakken doen zich dagelijks hun buikje te goed.
De eerste spinazie is reeds lang vervlogen tijd. Erwtjes en peultjes zijn ook al terug verdwenen.
Ik kijk vol verwachting naar mijn eerste paprika's, zelf gezaaid, de tomaten gaan ook de goeie weg op.
Na veel keren proberen toch eindelijk tijm gezaaid die toch blijft leven, de munt doet het ook goed.
Vorige vrijdag is hier een echte storm langs geweest en heeft 1 van de robinia's omgeduwd.
Boom was meer dan 20 m, hij is gevallen zonder veel schade aan te brengen.
Kan je veilig in een robinia klimmen om kleinere stukjes te maken?
Nu staan we te twijfelen, moeten de 12 andere robinia's ook verdwijnen? Misschien toch wachten tot de herfst, nu is er zo weinig plaats in de tuin.
Heeft iemand vervang boompjes? De tuin gaat helemaal leeg zijn.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door jwardenier »

Uit de wieme een stukje rookspek ,fijngesnipperd en gebakken ,een paar nieuwe aardappelen gisteren gekookt .
Even naar het kippenhok wat eitjes geschoord de moestuin in en wat bij elkaar gezocht ,n z spinazie snijbiet andijvie een handje met bloemen ,komkommerkruid Oost-Indische kers ,groentes even blancheren omelet bakken met spekjes en aardappel en beetje geitenmelk , in de gietijzeren pan halverwege uit zetten ,groentes er op en even laten door stomen ,deksel op d pan .
Opdienen op groot bord ,opgemaakt met de bloempjes een plaatje .
Beetje zout en peper ,bij iedere hap proef je wat je eet een symfonie van smaken , te laat voor Moederdag? met deze maak je veel goed .

Lieve ,ik heb een omgewaaide bomen gezien die men in leven gehouden hebben , veel water geven lijkt me ,en vooral de wortels bedekken met grond ,het geeft een tuin iets extra's .
Maar dan kijk ik naar het plaatje ,robinia,s heb ik geen weet van .
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door mro »

Ons tuintje is nogal wild: we hebben enkel eigen kruiden, wat eetbare bloemen, kersen van een boom die zichzelf gezaaid heeft, enkele aardappelplanten die vanzelf terugkomen,...

Maar ook nog steeds ons wekelijks groentepakketje van de lokale boer. Ondanks de droogte en weinig middelen om extra water te geven heb ik toch de indruk dat het een beter jaar is dan vorig jaar.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door pelletpower »

Hier sla paksoi spinazie radijzen lente ui ( is nu gewone ui geworden?).
Nu alleen nog paprika. De rest is weggebrand. Zowel in de kas als daarbuiten.
Aardpeer gaan we nog wel proberen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door jwardenier »

Een tuin zal in balans moeten komen ,toen we begonnen met perma en dus een dikke mulch laag kregen hadden we zoveel slakken dat ze ons voorbij liepen ,nu zijn ze er nog wel maar de spreeuwen weten nu hoe ze deze plaag moeten beteugelen .
De kas had ik met kassenwit behandeld ,bij warm weer zet ik naast het automatische raam ook de deur open .
De tuin zelf staan ook fruitbomen in en deze beginnen schaduw te geven ,het is dan ook een beetje bostuin boven fruit onder groentes en kruiden.
We telen dus in 3 lagen .
Aardpeer heb ik gehad ,zijn er nog wel maar ik probeer ze uit te roeien ,dus mocht je knollen of planten willen ,ik wil er van af .
Kom je naar de zeis dag? ,neem ik ze voor je mee of op de terugweg rooien we ze samen even .
veder heb ik nog kerstomaten en basilicum plantjes
en nog enkele walnootboompjes en lupine boon plantjes [vleesvervanger]in de aanbieding ,
zo krijg je weer wat groen in de tuin .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door pelletpower »

Leuk John. Werk loopt precies in dat weekend naar climax, dus waarschijnlijk niet. Dit aanbod maakt het wel lastig. Het zijn precies de dingen die hier wel zouden passen. Aardpeer hebben we van Pietje. Het lijkt ons een prima vervanger voor aardappel en permanent aanwezig. En ook nog eens met mooie bloemen. Kom er op terug.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door jwardenier »

De aardperen hebben bij ons nooit gebloeid ,best wel smakelijke knollen en de geiten eten graag het groen .
Ben had me vooraf gewaarschuwd voor winderigheid na het eten van aardpeer ,en dit klopt .
Veder heb ik bemerkt dat ratten achtergebleven knollen als reserve voedsel gebruiken ,en hoe je ook je best doet uitroeien valt niet mee .
De varkensweide had ik ingeplant met a peren ,je mag dan wel een reserve veld hebben .
Vorig jaar stond het vol aardperen nu geen 1 meer te zien ,2 biggen op 20 are ze hebben ze in een ommezien op en dat naast hun dagelijkse portie voer ,kortom ze vallen me vies tegen ,50 kg plantgoed heb ik weg gegeven de laatste planten rooi ik eerdaags .
Mijn favoriet is de frieslander aardappel ,even koken plakjes snijden en dan bakken mooi bruin korstje , sla en een gekookt eitje .
Ik plant de eersten zo vroeg mogelijk de 2 e partij begin juni zo houden we mooi lang nieuwe aardappeltjes .
Tegen ziektes gebruik we smeerwortel gier of heermoes thee al is dit zelden nodig .
In de opslag blijven ze tot na nieuwjaar mooi stevig ,hou eigen pootgoed aan tot ze teveel ziek of moe worden ,meestal een jaar of 3 .
Deze doen al 5 of 6 jaar mee en zijn nog vitaal .
Krop sla of andere groentes die in bloei schieten behandel ik met meer zorg ,stokje er bij soms een afdakje ,eigen zaadteelt is best te doen ,eenmaal rijp zaad hang ik dit weg in zakken met labeltje,wintertijd is mooi om te dorsen .
Van een proefboerderij heb ik een paarhonderd zakjes ,dus ik kan vooruit .
Zaden schoon ik en bewaar dit in enveloppes zet er het oogstjaar op ,via tabellenboekje weet ik hoelang ze bewaar baar zijn .
voorzaaien gaat in de kas ,in poten waarvan er 24 in een kistje passen ,hierna gaatje maken zand in de emmer plantje in het gat ,zand bewaar ik compost er bij eventueel kalk ,dit is voor de volgende ronde .
Nu in autobanden met aardappelplant ,zo is de kringloop rond .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door Dutch John »

Hier houden de Frieslanders het tot de nieuwe oogst, zonder ze te poederen. Wel op tijd de opslag verwijderen. Bij de poters kun je dat niet doen, omdat die op een gegeven ogenblik niet meer uitschieten. Daarom gaan de poters in oktober-november de grond in. Dikke laag mulch erop tot het voorjaar. Dan deze eraf, totdat er wat loof opstaat. Daarna in etappes de bedekking weer terugleggen. Oogsten op het moment dan phytophtora optreedt.

Een appeltje dat je tot in mei kunt bewaren: de Jonathan. Ze zijn op het laatst wat rimpelig, maar rotten, ho maar.

Verder ligt de moestuin er heel slecht bij. We leven in het droogste deel van Nederland op arme, koude zandgrond. Ik ga stoppen met half verhoogde bedden. Ze drogen teveel uit door zowel de hoogte als via de zijkanten. Alleen bonen doen het goed. Dit jaar voor het eerst meegemaakt dat sommig zaad niet eens kiemt vanwege de droogte. Ondanks elke dag water geven. Maakt weer duidelijk waarom vroeger veelal voor twee jaar in plaats van voor één winter ingemaakt werd. Het zijn niet altijd tijden van overvloed.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door jwardenier »

John , ik heb erg veel last van schurft op de aardappels die in november gepoot zijn ,terwijl de piepers die half april gepoot zijn dit niet hebben ,zelfde pootgoed ,zelfde ras enz.
Verhoogde bedden zijn hier ook geen succes hierom trek ik alles voor zover mogelijk in de kas en dan als plantjes de tuin in .
Dan valt de droogte schade mee .
De beden hebben we al verlaagd, nu nog 20 cm boven onderkant van de paden ,deze zijn bedekt met 20 cm mulch .
Vorig jaar o a sla en andijvie in zaad laten komen ,deze hebben zich uitgezaaid erg leuk te zien dat deze wild opkomen hier en daar een venkelplantje of Oost-Indische kers .Ook de niet gekiemde zaden uit de policultuur van vorig jaar ontkiemen hier en daar .
Inmaken voor meerdere jaren is iets wat oma mij leerde ,zij had weckpoten vol sommige zo oud dat ze in een museum konden .
Wij houden 2 tot hooguit 5 jaar aan ,alleen weck .
Als we invriezen eten we dit binnen een paar maand op ,ik vind ingevroren minder lekker dan weck ,dus ovenschotel of stampotjes .
De zuurkool en andere melk gezuurde groenten vriezen we tegen het begin voorjaar wel in ,deze zijn dan nog tot de volgende oogst goed eetbaar terwijl anders de smaak verpieterd en de kleur en stevigheid er af gaat blijft dit ingevroren verbazend goed
Ik kreeg een tijd terug kersen uit de weck bij mijn moeder ,die ik zelf geplukt had toen ik 15 was ,ze smaakten erg goed .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door pelletpower »

Joh. Voor de mensen die je niet persoonlijk kennen, durf je ook je huidige leeftijd te vermelden?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door jwardenier »

54
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De tijd van groente in overvloed is aangebroken

Bericht door pelletpower »

Bizar. Wecken is dus zelfs beter houdbaar dan inblikken?
Plaats reactie