Hoe kippen te beschermen tegen marters?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Ik heb veel last van roofdieren die het op mijn kippen hebben gemunt. Vorig jaar hebben de vos, buizerd en steenmarter/bunzing mij 15 kippen gekost... Ik hokte ze 's nachts op, maar liet ze overdag vrij rondlopen in een wei. Aanvankelijk dacht ik dat dit een goed idee was, en nam het voor lief als het me sporadisch een kip koste. Maar het werd me te gortig toen de buizerd een vast stekje had om te wachten op het lopende buffet en meerdere malen per week een kip werd opgevreten.

Daarom heb ik een nieuw kippenhok met ren gebouwd, maar zelfs daarin blijken de kippen niet veilig. Deze week heb ik overdag tweemaal een dode kip aangetroffen, op het oog onbeschadigd (geen bloed, geen veren geplukt). Ik heb niet gezocht naar kleine bijtgaatjes, maar ik ga er vanuit dat het bunzing of steenmarter is geweest. De kippen leken te zijn versleept, omdat ze op rare plekken lagen (een onder de drinkbak en een onder het luik van het kippenhok. Waarschijnlijk is hij binnengekomen in de ren, omdat er geen enkele kip is gesneuveld in de afgelopen maanden dat ze het hok nog niet uit konden. De ren is gemaakt van kippengaas dat op panelen is gespannen. Waar de panelen aansluiten op het hok is een kier van ongeveer 3-4 cm breed. De ren is van boven min of meer afgesloten met een "aardbeiennet", waar grotere gaten in zitten. Ik heb het gaas niet ingegraven en nog geen stenen rondom gelegd, maar er is geen gat gegraven.

Ik wil mijn kippen afdoende beschermen, zodanig dat het me niet nog een keer gebeurt. Ik heb nog maar één kip en een haan over... Daarom graag jullie advies:
Zou de bunzing door de kier van 3-4 cm gekropen kunnen zijn en is het dan voldoende om dit af te sluiten?
Of zijn hij over de ren geklommen kunnen zijn en moet de bovenkant volledig worden afgesloten worden met gaas?
Zijn er andere oplossingen (ik las bijvoorbeeld over een geurstof zoals skunk die marters zou weren, of zou een schrikdraad spannen kunnen helpen)?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door JantjeV8 »

Die kier is groot genoeg in elk geval.
Wat is een natuurlijke vijand van een marter? Om geknaag aan kabels onder een auto te voorkomen plaatst men apparaatjes met een hoog frequente toon. Of het werkt weet ik niet.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Lieve »

Nee, dergelijke apparaatjes zijn meer schadelijk dan dat ze ooit iets goeds gedaan hebben.
Het is niet omdat je als mens iets niet hoort dat het ook goed is.
Volgens mij zijn de gaten in kippen draad groter dan 3 cm.
Eerst zou je erachter moeten komen wat jouw kippen dood.
Onaangegeten dode kippen vind ik raar.
Buizerd, marter etc. jagen om te eten, niet om te doden.
Doden voor het plezier word gedaan door katten, maar een kip is te groot voor een kat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door jwardenier »

Weet je zeker dat het geen ratten zijn ,ik plaats vangkooien ,blikje kattenvoer en stukje rookspek er in ,bodem van de kooi bedekken met het zelfde materiaal als hok ren ,het duurt een tijd voor er iets in komt .
Deze kooien hebben me afgelopen tijd ruim 15 grote ratten opgeleverd ,met windbuks schiet ik ze dood .
Kippen werden hier ook gedood ,net achter de kop zat meestal een gat ,zelfs broedkippen op het nest werden gepakt .
Een matter vang je in een kooi met een levende kip ,halve kooi afzetten met gaas ,,kip loopt wel een trauma op .
Er zijn speciale vangkooien ,met een flesje lokstof voor matter ,buks lost het volgende probleem op .
Buizerds kun je ook wel weg vangen ,vangkooi staat hier wel ,kun je ook wel zelf bouwen .
Lijkt op kippen ren met gat in de bovenzijde met hieraan een stuk gaas als vuik ,je ruilt 1 kip tegen 1 buizerd .
Let wel sommige dieren zijn beschermt .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door ritsaert snijder »

Marterachtigen doden kippen soms voor hun bloed en eten er dan niet aan. Dat zou het best kunnen zijn. Vossen doden ook kippen die ze niet opeten. Maar op klaarlichte dag een bezoek van een vos?
groet!

Ritsaert
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Bossie »

Ik heb de kippen in een omgebouwde schapentrailer. Onderkant dicht met gaas. Deze trailer verplaats ik steeds door de weide. Staat een pluimveenet (stroom) omheen om de kippen binnen en de rovers buiten te houden. Tegen rovers met vleugels werkt een koppel Ganzen erg goed.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Ratten zijn er wel, maar mijn kippen zijn volgens mij te groot om hiervan het slachtoffer te worden. Ik heb wel vaker ratten in het kippenhok gehad, maar die waren op het voer uit. Nu heb ik een hermetisch afgesloten kippenhok, waarbij de ventilatiegaten met gaas zijn afgesloten, en het kippenvoer hangt boven de vloer zodat ratten er niet bij kunnen. Ze zouden nu de ren wel in kunnen. Ik houdt het dus toch op een marterachtige. Overigens zijn zowel de vos, marter als buizerd op klaarlichte dag hier zeer actief, want we hokken de kippen 's nachts altijd op. En de slachting van vorig jaar (15 kippen) is steeds overdag gebeurd, zelfs niet in de schemering. Dit jaar zijn er al 4 kippen vermoord, ondanks voorzorgsmaatregelen...

Ik ga eerst de kieren eens dichten en een beter net over de ren spannen. Het net zal geen marter kunnen tegenhouden, maar dan zie ik in ieder geval dat ze een gat hebben gebeten. Verder span ik een tweede laag kippengaas over de onderste helft van de wandpanelen.

Maar ik ben bang dat als ik het probleem niet in een keer adequaat oplos, mijn laatste kip en haan het leven laten. Het alternatief is dat ik de ren ook hermetisch afsluit, ook van boven, met gaas. Maar dat is wel een dure oplossing en kost veel werk, omdat ik dan een andere constructie moet bouwen. Ik zou ook rondom schrikdraadnet kunnen zetten. Ik heb toevallig net een schrikdraadapparaat aangeschaft omdat ik varkens wil gaan houden. Dus dan vallen de extra kosten nog mee.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Bossie »

Waarom niet een paar stroomdraden langs de ren om opklimmen te voorkomen. Draad kost je misschien 25 euro en een weideklok heb je gebruikt ook voor 75 euro. Uur of twee werk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door JantjeV8 »

Als je de stroom op het gaas zet, hoef je geen draad te spannen.

Dag of nacht maakt hier ook niets (meer) uit.
Katten worden teveel gevoederd, dan jagen ze nog wel, maar laten de prooi liggen. Kat niet teveel voeren is de oplossing. Onze kat ligt tussen de kippen. Misschien helpt dat ook wel om andere beesten te weren. Al is de kat ook vaak op sjouw, z'n lucht hangt daar toch.

JWardenier: Zet je die vangkooi dan in de kippenren of net daar buiten?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Bossie »

Stroom op kippengaas zal niet werken, door het continu aarden van het gaas raak je alle spanning kwijt.

Was het nou Noorwegen of Denemarken waar ze katten willen verbieden (nieuw Zeeland iig)? Zou ook hier best mogen. Dat je al eens iets kwijtraakt aan natuurlijke rovers helaas pindakaas maar aan (huis/verwilderde)katten vind ikzelf veel erger.

Pas de vos hier op bezoek gehad bij de konijnen in de stal. Dacht eerst ook aan een marter ivm de vereiste acrobatiek om bij de dieren te komen. Een heterdaad leerde dat het toch echt een vos was. Hij loopt nog rond omdat wat extra gaas afdoende bleek.

De vos geniet wettelijk erg weinig bescherming, in tegenstelling tot de andere rovers.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Joepie »

Nou nou,
hoogfrequent geluid, katten verbieden, marters doodschieten, schrikdraad.
Blij dat ik mijn biologisch eitje voor een grijpstuiver uit de supermarkt kan halen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Joepie schreef:Nou nou,
hoogfrequent geluid, katten verbieden, marters doodschieten, schrikdraad.
Blij dat ik mijn biologisch eitje voor een grijpstuiver uit de supermarkt kan halen.
Tja, voor het geld of het gemak hoef je inderdaad geen kippen te houden...
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Bossie »

Joepie, Je bent blijkbaar niet bekend met de enorme fauna schade die katten aanrichten vooral bij weidevogels.
Wat er verder mis is met schrikdraad begrijp ik ook niet.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door alefarendsen »

Nou, ik wordt toch wel blij van m'n losloop eitje en m'n berekeningen geven to nu aan dat ze qua prijs goed opkunnen tegen het bio-eitje van de appie.

Ze lopen hier los in de boomgaard en zitten 's nachts beschut in een konijnenren. Nu nog maar met zn 4'en want er zitten er 2 te broeden en de rest hebben we opgepeuzeld. Gedeelte waar ze lopen afgeschermd met kippennet onder stroom.

Er zitten weer vossen in de vuurt zegt de jager maar goed, misschien dat de katten helpen idd.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

alefarendsen schreef:Er zitten weer vossen in de vuurt zegt de jager maar goed, misschien dat de katten helpen idd.
Hier niet helaas. We hebben twee katten die altijd buiten zijn en goed muizen en zelfs ratten kunnen vangen. Maar onze kippen beschermen ze blijkbaar onvoldoende.
Plaats reactie