Groenbemesting, hoe doen jullie het?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door alefarendsen »

Hallo,

Eind vorig jaar naast mulch, wat ik op de meeste bedden toepaste (stro voornamelijk) ben ik ook begonnen met groenbemesters. Wat winterrogge, wat mosterd, wat haver gezaaid in verschillende bedjes. Met wisselende ervaringen.

De groei was prima, de verbetering in de bodem op zich ook, maar... Je moet het wel onderwerken / weghalen. En zonder rototiller / frees (ga ik niet aan beginnen) is dat best een fors werk.

De bedden die ik mulch pas ik of voor het mulchen, of in het voorjaar als ik de mulchlaag (al dan niet tijdelijk) weghaal met compost verrijk spit ik dus niet om. Ik werk de compost licht onder en ga aan de slag. Elk jaar wordt het hierdoor luchtiger...

Nou vind ik het idee van groenbemesting heel fijn. In de winter is de boel bedekt, net zoals met mulch. Het creeert meer organisch materiaal om ter plaatse of op de hoop te composteren, dus ik zou geen stro meer hoeven aan te voeren om te mulchen. Het verbetert de bodem en voegt voedingsstoffen toe.

Maar hoe verwerken je het na de winter? Ik kwam uiteindelijk tot niet verder dan de boel weer om te spitten... En dat zou ik liever voorkomen.

Ervaringen?

dank,
Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door Lieve »

Ik heb het nooit zelf gedaan, maar ik zie iedereen wel dat winterrogge ed onderspitten.
Misschien kan je er gedurende enkele weken karton over leggen, dan sterft het ook af.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door jwardenier »

eind vorig najaar heb ik een stuk ingezaaid met rogge ,bedoeld als groenbemester om meststoffen vast te leggen en erosie te voorkomen .
Met de cultivator maken we de grond open ,de zon droogt de worteltjes uit ,en als dit zo blijft zaai ik het stuk in .
slaat de groenbemester weer aan dan moeten we ploegen ,het doel is dat op dit stuk luzerne komt beetje rogge bij gemengd is dus ook niet erg ,de luzerne wordt als voedergewas gemaaid .
Een ander stuk stond opslag van haver op als groenbemester ,omdat het wat gevroren had dit winter is deze dood gevroren ,we werken ook hier de grond door met cultivator ,hierna komt er een hooiland mengsel in ,de grond mag dus nog best wat grassen hebben .
Een bloemrijk stukje is de bedoeling zodat de bijen er ook wat aan hebben .
In de moestuin gebruik ik alleen groenbemesters die afvriezen ,ze worden dan bij de mulch laag opgenomen ,dus geen gedoe met onderspitten of afvoeren ,veder gebruik ik giermengsels als blad versterking o a smeerwortel ,je kan het blad ook in de mulsch laag verwerken .
Een ander stukje heb ik het gras onkruid mengsel afgedekt met karton ,hierop een laag stro ,gedeeltelijk geen karton [omdat het op was ] hier[zonder karton ] zie je onkruiden als zuring toch weer opkomen ,op dit stukje kommen aardappelen en tabak .
Het is dus afhankelijk van welke platen en komen ,of mulschen of groenbemester ,de rogge zou ik een volgende keer vervangen door of mosterd of haver ,vriest mooi af waardoor je minder werk hebt .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Het is dus afhankelijk van welke platen en komen ,of mulschen of groenbemester ,de rogge zou ik een volgende keer vervangen door of mosterd of haver ,vriest mooi af waardoor je minder werk hebt .
Veel dank voor je ervaringen! En idd, ik moet de volgende keer meer nadenken over welke gewassen er het jaar erop komen. Dat heb ik eigenlijk niet voldoende gedaan voordat ik de groenbemesters heb ingezaaid.

Daarnaast waren we een deel van de winter weg, dus heb ik geen mogelijkheid gehad de bedjes met haver & mosterd te mulchen nadat ze afgestorven waren.

Voor wat betreft de smeerwortel, heb je de niet verspreidende? Zo ja, dan kom ik bij gelegenheid graag een keer een stukje afsteken, als dat kan?

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door jwardenier »

Ik heb een inlandse ,en een Russische , beiden vermeerderen zich door wortel , stekken zijn gemakkelijk te steken .
Mijn ervaring is dat je de planten op de plek moet zetten waar ze mogen groeien ,verplant je ze en je laat een stukje wortel achter heb je vermeerdering .De Russische past ook heel goed in tinctuur of zwachtels .
Veder heb je een mooi boeket bloemen in de tuin met veel blad .
Dus een stekkie zal geen probleem zijn .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door Bossie »

Ik heb een bestaande grasweide doorgezaaid met erwten, bonen, klaver, facelia en rogge. Zitten genoeg stikstofbinders bij. Prijs voor dit soort zaaigoed valt ook heel erg mee. Trouwens ook een prima mix om te beweiden.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door jwardenier »

Zwaar werk zeker ,heb je dit met een hand zaaimachientje gedaan .
Ik ben aan het ploegen ,tenminste paard trekt de ploeg ik loop er achter ,hierna ga ik zomer granen zaaien ,een ander stuk gras klaver luzerne en espacete .
1 stukje laat ik on beteeld ga hier wat op oefenen met ploegen , het maken van een begin voor wil ik beter kunnen .
De groenbemesters zijn dus niet voldoende afgestorven ,vooral de rogge laat zich moeilijk onderwerken .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door Bossie »

Met een oude eg en de os wat opruwen, daarna doorzaaien. De planten die ik zaai zijn best betaalbaar, als de vogels wat opeten lig ik daar niet wakker van.
Ik kalk en zaai met een bodem aangedreven kunstmeststrooier en een os. Past een kg of 350 In.
Komend najaar ga ik de zaden al met wat potgrond mengen en proberen of de strooier dat ook slikt.

Je kunt de rogge toch ook met het vee (schapen, paard, koeien) begrazen voordat je het onder ploegt. Voedzaam en dan hoef je alleen nog de stoppels te ploegen.
Is ploegen nog wel nodig? Als je veel groenbemesters gebruikt en deze begraast kom je volgens mij prima weg zonder de ploegen?
Luzerne moet er hier ook bij, en wat cichorei. Mooie van beiden is dat ze meerjarig zijn en je daardoor lang plezier hebt van het zaaiwerk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door jwardenier »

Het begrazen van groen bemesters kan ,zit wel een maar aan ,rogge kan dikbloederigheid veroorzaken ook wel brand genoemd .
Ik heb dit eens met varkens gehad in de periode van varkens pest ,de uiterlijke symptomen lijken behoorlijk op elkaar ,als een oud boertje hier niet op gewezen had waren we destijds geruimd geweest .
Koeien kunnen ook brand krijgen ,ik heb een 1 over de melkput rand zien komen terwijl ik aan het melken was .
Hoe het bij schapen is weet ik niet ,oude landbouw boekjes waarschuwen hiervoor ,dus heb ik de ploeg gepakt om de rogge er onder te krijgen ,een gedeelte wil ik zeker geen rogge opslag in hebben ,omdat ik het laatste zaaigoed van hemelgerst heb er zit al vervuiling met haver in ,in de luzerne maakt het niet uit .
Komt bij dat het ploegen erg leuk werk is ,met 2 paarden een maki met 1 paard een ware kunst om het paard precies op de voor te laten lopen ,volgens de regels van het wedstrijd ploegen moet het 20 cm diep ,ik vind 5 tot 10 cm leuk zat .
K heb eens met 2 Belgen en een wentelploeg gewerkt ,de ploegschaar volledig door de grond .
De andere stuken grond werken we alleen door met eg en cultivator ,ik heb een paar graangewassen van 1800 weten te bemachtigen om het gewas een goede start te geven werk ik met de ploeg net zo als de boertjes uit die tijd .

Het uitzaaien van compost of potgrond met een wiel aangedreven kunstmest strooier gaat goed als het spul droog is ,poederkalk wil ook goed mist het droog is .
Bij vochtig spul roer ik het tijdens zaaien in de zaaibak zodat het onderuit wil vallen .
1 hand mennen andere roeren
Er zijn nog houten kalk of kunstmest strooiers ,met deze gaat het een stuk beter .
Schelpenkalk beetje ruw gemalen werkt ook perfect mits het droog is .
Wel rekening houden met de wind ,je staat compleet in de mist als je met de wind mee zaait ,ik zaai wel eens hout as met de kunstmest zaaier .
Als de buurvrouw de was in de lijn heeft en de wind staat goed kan ze opnieuw beginnen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door jwardenier »

De smeerwortel blijkt een zeer bruikbare plant , wortel afgeschrobd aan paard geven bij pees probleem of kreupelheid .
Het paard had zich verstapt en met het neerzetten van de voorvoet kwam ook zijn hoofd onderuit ,harstikke kreupel dus .
Daar ik ook zijn pedicuur ben ,de hoeven bekeken , uitgekrabd en kon geen afwijking steen of ontsteking vinden .
De wortel gevoerd gedurende enkele dagen ,bewijs of het geholpen heeft is er niet maar hij sjouwt weer als voorheen .
Smeerwortel heeft erg veel vitaminen en mineralen ,oude stalmeesters raden het aan bij kreupelheid of pees problemen .
Ze vinden het een smakelijk hapje ,toen ik het ook probeerde kwam vooral het slijmvormende effect naar voren .
Als tinctuur met succes toegepast bij artrose en reuma ,een plant om te hebben dus .
Niet in graas weides ,in kruiden of sier of bos tuin .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door Lieve »

Netelgier en smeerwortelgier zijn goed als bemesting.
Emmer vullen met planten, 10 dagen in water laten staan, af en toe roeren, daarna filteren.
Je kan het aangelengd 1:10 gebruiken als meststof, 1:5 als meeldauw en bladluis bestrijding.
Niet gebruiken tijdens zonuren.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Groenbemesting, hoe doen jullie het?

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:De smeerwortel blijkt een zeer bruikbare plant , wortel afgeschrobd aan paard geven bij pees probleem of kreupelheid .
Het paard had zich verstapt en met het neerzetten van de voorvoet kwam ook zijn hoofd onderuit ,harstikke kreupel dus .
Daar ik ook zijn pedicuur ben ,de hoeven bekeken , uitgekrabd en kon geen afwijking steen of ontsteking vinden .
De wortel gevoerd gedurende enkele dagen ,bewijs of het geholpen heeft is er niet maar hij sjouwt weer als voorheen .
Smeerwortel heeft erg veel vitaminen en mineralen ,oude stalmeesters raden het aan bij kreupelheid of pees problemen .
Ze vinden het een smakelijk hapje ,toen ik het ook probeerde kwam vooral het slijmvormende effect naar voren .
Als tinctuur met succes toegepast bij artrose en reuma ,een plant om te hebben dus .
Niet in graas weides ,in kruiden of sier of bos tuin .
Mooi!! Ik heb nog geen gelegenheid gezien om naar het Noorden te rijden om een stukje af te komen steken. We zouden gister omhoog rijden voor een dagje bij familie, maar de kindjes zijn ziek, dus dat lukte ook niet.

Ik hou me zeker nog aanbevolen, tenzij ik dichterbij in de tussentijd iets anders vind!

a
Plaats reactie