Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Hoi,

M'n kippen (7 hennen, 1 haan) lopen semi-vrij rond buiten. Ik hou ze in een net (wat soms onder spanning staat zodat ze er niet uitwillen). Tot nu toe had ik naar de deur van een stalletje lopen en daar konden ze dan op stok gaan. Dat stalletje hebben we nu nodig voor de schapen die komen. En, we willen sowieso de kippen door de boomgaard heen 'verweiden', zodat ze overal de fruitmot uit de grond kunnen eten en het onderste deel van de bast van de boom kunnen eten.

Ik heb het schuildeel van een mobiele konijnenren omgetoverd tot kippenmobiel. Hier passen ze allemaal precies in. Het is niet ruim, maar het past op zich goed. Ik heb er legkastjes ingemaakt en stokken. De legkastjes (of tenminste, 1 van de 2) gebruiken ze inmiddels. Die kippenmobiel staat dus in het net.

Nu is het probleem dat ze er 's avonds niet in gaan uit zichzelf. Dat deden ze bij de stal altijd wel. Nu gaan ze 's avonds schuilen onder de loopplank die ze gebruiken om op één van de composthopen te klimmen die daar ook staat.

De vraag is: hoe 'dwing' ik ze in de kippenmobiel?

Ik dacht zelf eerst gewoon rigoreus te werk te gaan: de hele boel te verplaatsen naar een open deel van de boomgaard, daar ook de kippenmobiel neer te zetten, zodat ze eigenlijk geen keuze hebben en dan maar in de kippenmobiel gaan zitten. Maar hoewel ik met slachten geen enkele moeite heb, vind ik dit dan weer zielig :oops:.

Wat zouden jullie doen? Heeft iemand hier tips voor, ervaringen?

gr.,
Alef

p.s. als ik straks klaar ben zal ik wat foto's maken en die delen
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Lieve »

Waarom is het een probleem dat ze onder de loopplank slapen?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Lieve schreef:Waarom is het een probleem dat ze onder de loopplank slapen?
De vos. Het laatste nieuws is dat de vos dichtbij er niet meer is, maar ik wil het risico liever niet nemen en heb ze liever binnen 's nachts.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door ritsaert snijder »

je stopt ze er zelf een nachtje in?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Ernest Dubois »

Houd de kippen in dat mobiel ding maar dan voor twee weken lang daarna kun je ze loslaten en komen ze elke avond vanzelf weer in hun "huis" slapen.
Werken, das leuk.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Ernest Dubois schreef:Houd de kippen in dat mobiel ding maar dan voor twee weken lang daarna kun je ze loslaten en komen ze elke avond vanzelf weer in hun "huis" slapen.
Ja, ik ga ze er maar eens een tijdje zelf instoppen, zoals ritsaert ook zegt. Eerst maar eens alleen bij nacht, mocht dat na een paar dagen niet genoeg zijn, dan ook eens een dagje lang, hoewel dat wel erg klein is voor ze.

Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Dutch John »

Kippen willen niet graag met velen in een hele kleine ruimte overnachten. Combinatie van pikorde en weinig bewegingsruimte. Zorg dat ze op stok en apart van elkaar kunnen zitten en wat bewegingsvrijheid hebben. Hoogte is ook belangrijk. Een kip is nu eenmaal geen konijn. Een kip overnacht het liefst in een boom. Niet in een krap konijnenhol.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Kippen willen niet graag met velen in een hele kleine ruimte overnachten. Combinatie van pikorde en weinig bewegingsruimte. Zorg dat ze op stok en apart van elkaar kunnen zitten en wat bewegingsvrijheid hebben. Hoogte is ook belangrijk. Een kip is nu eenmaal geen konijn. Een kip overnacht het liefst in een boom. Niet in een krap konijnenhol.

Groet,
DJ
Haha, een kip is geen konijn. Een waarheid als een koe.

De afmetingen zijn klein, en ik weet ook niet hoe lang ik ze hier in ga houden. Ga ik nog eens bespreken met m'n vrouw die over dierwelzijn gaat hier :). Die was er voorlopig okay mee... In ieder is het de komende weken niet anders.

In mijn zoektocht naar de juiste grootte van een nachthok met semi-onbeperkte vrije uitloop kom ik van alles tegen. Ik kom op fora dingen tegen als 0.75m2 tot 1.5m2 per kip, afhankelijk van de grootte van de kip. En (de gevierde) Joel Salatin houdt in een z'n kippen tractors (https://www.youtube.com/watch?v=O1-MbPwaY6Y) die 3m60 bij 3m00 bij 60cm zijn wel 50 tot 100 kippen.

Wat is wijsheid...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Wouter Gillis »

Hoi Alef,

Je kan een vrije keuze van een kip toch moeilijk gaan vergelijken met of bepalen door wat "men" beschouwt als minimale oppervlakte voor een kip?

Als je de kippen vrij wil laten kiezen zal het hok toch zo goed als optimaal moeten zijn, dus (zoals al aangegeven werd) met ruime bewegingsvrijheid. Zoniet moet je ze inderdaad verplichten of forceren. Of het dan met enkele avonden zal lukken, valt nog te bezien.

Ik heb het zelf (tot scha en schande) meegemaakt dat ik gedurende twee weken elke avond een kip terug in het hok zette. Telkens ging ze de volgende avond weer buiten slapen.
Een paar weken later was ze zodanig verzwakt dat ik ze heb moeten afmaken. Bleek dat het hele hok vergeven zat van de bloedluis, was ik toen niet zo alert voor...

Een anecdote om maar te zeggen dat als een kip echt niet in een hok wil, de kans groot is dat er iets scheelt met het hok.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Wouter Gillis schreef:Je kan een vrije keuze van een kip toch moeilijk gaan vergelijken met of bepalen door wat "men" beschouwt als minimale oppervlakte voor een kip?
Weet je, je hebt een goed punt. Dank ook voor je ervaring rondom de bloedluis!

Ik heb de kippen gisteravond één keer van onder de plank in de mobiel gezet en ze toen opgesloten om ze vanochtend rond 7 weer naar naar buiten te laten. Vanavond zaten ze uit zichzelf in de mobiel, dus dat is op zich een goed teken. Helemaal daar ze in een boomgaard staan waar er de mogelijkheid voor ze is om op takken te gaan zitten.

groet en dank!
Alef
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Joepie »

Omdat ik mij afvroeg of een vos boom kan klimmen was ik gaan Googlen. Ik vond dit documentje.

Hier staat dat als kippen 's nachts in de boom zitten dat ze wel veilig zijn voor de vos maar niet voor de steenmarter. En dat de vos ook overdag actief is dus dat ze niet volledig veilig zijn bij het scharrelen. Verder nog wat tips voor de hobby kippenboer. Mss leuk als de ervaren boeren hier daarop reflecteren?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Dutch John »

Een vos komt alleen overdag als deze ongezien via hoge gewassen, zoals mais, bij de kippen kan komen. Van roofvogels heb ik zelden last, alhoewel ze bij een buurman 500 meter verderop wel de kippen weghalen. Een goede haan heeft een roofvogel heel snel gezien en waarschuwt zijn harem. Het is zaak om in de ren struiken te hebben, waarvan de takken tot op de grond hangen, zodat de kippen erin kunnen vluchten. Een vlier is daarvoor heel geschikt. Daarbij brengt de vlier -door de kippenmest- hele mooie bloesem en bessen. Permacultuur: stapelen van functies.

Marters zijn hier niet. Wel soms ontsnapte nertsen. Die laten zich altijd vangen of afschieten, maar meestal ten koste van een paar (zeer goed betaalde) kippen. Nertsen zijn niet schuw en slaan daarom overdag toe. Buiten en in het geopende nachthok. Die paar keer dat ik ratten had, waren geen probleem. Zelfs niet voor de kuikens.

De kippen hebben hier echte vrije uitloop. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Moeten alleen ver omlopen om in de tuin en het voedselbos te komen. Zou ik ze op moeten sluiten, omdat bijvoorbeeld de buurman liever niet ziet dat de jonge bieten afgepikt worden, dan kan ik ze opsluiten in een grote buitenren, afgemaakt met bouwhekken. Kost wat, maar gaat lang mee en je bent er flexibel mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:De kippen hebben hier echte vrije uitloop. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Moeten alleen ver omlopen om in de tuin en het voedselbos te komen.
DJ, je zegt dat ze ver moeten omlopen om in de tuin te komen. Is dit ook waarom ze er dan dus niet komen?

Ik vroeg me af hoe je ze bij je moestuin weghoudt (ik ging er even vanuit dat je wel een deel tuin voor eenjarigen hebt). Echt vrije uitloop zou ik op termijn wel willen, maar met een kruipende kleine en allerlei kippenpoepjes op het erf vond ik dat niet zo verstandig :lol:

a
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Dutch John »

De kippen gaan nooit verder dan 50 meter (100 meter voor een avonturier) van het nachthok weg. Het perceel is omgeven met landbouwgrond en grasland. M'n buurman heeft er geen moeite mee dat mijn kippen op zijn grond lopen, behalve als er net gezaaid is. De moestuin, het voedselbos, het woonhuis en het erf zijn middels bouwhekken, een stukje gaas en honderdvijftig meter vijveroever afgeschermd van de uitloop van de kippen. In feite hebben we onszelf opgesloten in plaats van de kippen.
In het geval dat de kippen niet op het land mogen, kan ik middels een bouwhekpoort de uitloop beperken tot ongeveer 400 m2.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:De kippen gaan nooit verder dan 50 meter (100 meter voor een avonturier) van het nachthok weg.
Mmm, 1 van jouw eieren is uitgebroed tot een mooie grote Hollandse blauwe haan, en we krijgen telefoontjes van mensen uit het dorp die hem uit de tuin moesten jagen. Das een paar honderd meter, en een weg over. Jij hebt ze beter opgevoed ;-)

(We hebben inmiddels een hemels recept. We weten nu welke de volgende gaat zijn :-))
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie