Aardappeltoren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Aardappeltoren

Bericht door dormos »

Persoonlijk zou ik geen autobanden gebruiken in verband met het uitdampen/uitlogen van schadelijke stoffen. Heb even wat gegoogled, en er zijn toch forse aanwijzingen dat autobanden en voedsel niet zo goed samen gaan.
Ik kwam ook ergens een advies tegen om eetbare planten alleen te kweken in verpakking die ooit voor voedsel gebruikt zijn of in ieder geval daarvoor geschikt zijn, zoals sausemmers e.d.
Ook metselkuipen bijvoorbeeld zijn niet gegarandeerd voedselveilig.

Groet,

Hans
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Aardappeltoren

Bericht door Lieve »

Moet je nu niet even realistisch blijven?
Ik zeg echt niet dat je autobanden moet gaan gebruiken.
Je zal ook ergens water vandaan moeten halen voor je plantjes, gezien veel stadswater, chloor bevat is het niet zo goed voor kiemende plantjes.
Regenwater is dan veel geschikter, maar hoe voorkom je dat regenwater bevuild word door zware metalen?
Je leeft op deze wereld, die mede door je buren en door ons eigen verleden bevuild is, probeer er toch gewoon het beste van de maken, zonder paranoia.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aardappeltoren

Bericht door Joepie »

Lieve schreef:Moet je nu niet even realistisch blijven?
Je zal ook ergens water vandaan moeten halen voor je plantjes, gezien veel stadswater, chloor bevat is het niet zo goed voor kiemende plantjes.
Als stedeling kan ik je vertellen dat het verhaal over chloor inmiddels achterhaald is.
Regenwater is beter voor je planten vanwege het lagere gehalte Calcium. Dit speelt overigens alleen waar het drinkwater uit kalkrijke bodem wordt gehaald. Rivierwater, dat voor een groot deel als basis voor ons drinkwater wordt gebruikt, is laag kalkhoudend.

Van Calcium is bekend dat de wortels het opnemen, maar dat het in de plant geen noemenswaardige functie heeft. Calcium wordt dan zover doorgedreven tot het niet verder kan. Bij grasachtige kamerplanten zie je dit vaak terug in de bruine punten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
richard38
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 09:42

Re: Aardappeltoren

Bericht door richard38 »

Ik ben al een paar jaar bezig met aardappelen maar de opbrengst waren altijd een paar kleine krieltjes.

Toen ik voor het eerst hoorde over de methode van de aardappeltoren een paar jaar geleden wilde ik zelf ook zo’n ding gaan maken, maar helaas is dat er nooit van gekomen. Tot ik vorig jaar ben gaan experimenteren en ik eens alles anders wil gaan doen had ik besloten om eindelijk eens die langverwachte aardappeltoren te gaan bouwen die al zolang op mijn lijstje stond.

Voor de aardappeltoren heb ik vier palen van 90 cm gezaagd en 12 plankjes van 40 cm. Het is de bedoeling dat je steeds als de plant circa 30 cm is vier plankjes aan de palen gaat schroeven (ik had de gaten al voor geboord en met een electrische schroevendraaier zitten de schroeven er zo in) en dan potgrond toevoegen.

De bedoeling is dat er één aardappel in de aardappeltoren gaat, deze stop in het midden van de toren circa 10 cm diep in de potgrond. Deze aardappel krijgt één hoofdwortel en een aantal zijwortels, aan de zijwortels vormen zich weer nieuwe aardappelen. Dus in feite zijn dit dus verdikte wortels. Als de plant circa 30 cm hoog is voeg je nieuwe potgrond toe, je doet de potgrond dan over de bladeren zodat alleen de top van de plant nog boven uit steekt. Op deze manier plaag je de plant en wordt het verleid om steeds hoger te gaan groeien en dus ook meer zijwortels te maken. Steeds als de plant zo’n 30 cm hoog is geworden ga je dus nieuwe potgrond toevoegen en uiteindelijk moet de plant dan over de hele lengte aardappelen gaan vormen en tot wel vijf keer zoveel oogst geven dan normaal. Dit is ideaal op zo’n klein oppervlak als een balkon, en zo’n aardappeltoren neemt ook nog eens weinig ruimte in beslag.

Nu had ik vorig jaar in de aardappeltoren de eerste laag potgrond gemengd met kokos compost (65 cent bij de Action). 1 blok kokos compost van 650 gram stop je in een emmer met koud water en na een tijdje zuigt het blok het water op en heb je 10 liter kokos compost in je emmer zitten.

15 maar 2017 had ik de aardappeltoren gemaakt en gevuld en op 13 oktober 2017 de aardappeltoren leeg gehaald. Toen ik hier mee begon had ik 1 uitgelopen aardappel in de potgrond gestopt, nu had 2 kilo en 167 gram aan aardappelen uit de toren gehaald.

De allereerste laag potaarde die ik toen gemengd had met het kokos compost en de andere lagen met alleen potaarde zag ik tot mijn verbazing dat er bij de allereerste laag de meeste en grootste aardappelen waren dan bij de andere lagen. Mijn conclusie is dus dat ik dit jaar alle lagen potaarde ga mengen met het kokos compost om nog meer winst te kunnen boeken.

Ik hoop iedereen hier op het forum een beetje geholpen te hebben met mijn verhaal.
richard38
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 09:42

Re: Aardappeltoren

Bericht door richard38 »

Joepie schreef: 15 mar 2017, 17:44
Lieve schreef:Moet je nu niet even realistisch blijven?
Je zal ook ergens water vandaan moeten halen voor je plantjes, gezien veel stadswater, chloor bevat is het niet zo goed voor kiemende plantjes.
Als stedeling kan ik je vertellen dat het verhaal over chloor inmiddels achterhaald is.
Regenwater is beter voor je planten vanwege het lagere gehalte Calcium. Dit speelt overigens alleen waar het drinkwater uit kalkrijke bodem wordt gehaald. Rivierwater, dat voor een groot deel als basis voor ons drinkwater wordt gebruikt, is laag kalkhoudend.

Van Calcium is bekend dat de wortels het opnemen, maar dat het in de plant geen noemenswaardige functie heeft. Calcium wordt dan zover doorgedreven tot het niet verder kan. Bij grasachtige kamerplanten zie je dit vaak terug in de bruine punten.
Aardappelplanten hoef je geen water te geven omdat ze genoeg vocht krijgen door het weer buiten, als je toch water gaat geven dan gaan de aardappelen rotten en dat is zonde van de tijd die je er in hebt gestoken en dus ook geen opbrengst.
Plaats reactie