hooikist

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

hooikist

Bericht door jwardenier »

Na jaren heb ik er dan eentje ,een hooikist .
Vandaag eens uitproberen en heb erwtensoep aan de kook ,als deze even gekookt heeft gaat de pan in de kist .
Wie heeft er recepten of tips ,kan alles in de hooikist gegaard worden .
Deze heb ik gevonden bij de kringloop 3,50 precies de goede kleur dus mijn vrouw ook blij ,als het bevalt ga ik een grotere maken voor b v 5 pannen tegelijk ,aardappelen groente en vlees ,soep vooraf en gorten pap na ,dit zal wel een illusie zijn ,maar ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen en tips .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

De erwtensoep is een echte aanrader ,even gekookt en daarna mooi ingestopt in de hooikist ,vanavond was de soep nog erg heet en mooi gaar ,geen uitelkaar gekookte groentes .
K heb op het internet wat informatie gevonden ,aardappels is geen goed idee volgens die site meer stoofpotjes rijst soepen en peulvrucht gerechten ,en de gaarring door een 6 e van de kooktijd ,waarom heeft niet iedere keuken een hooikist ?
het scheelt bakken kooktijd ,vanmorgen erwten in de pan en terwijl het aan de kook kwam vlees gesneden en bijgevoegd hierna de groenten gesneden en deze er bij gedaan nog even de kook erover en klaar was Japie ,in de kist heeft het 8 uur na gegaard .
En het mooie is het kan niet aanbranden .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

Wij hebben een "hooikist" voor 1 pan in een keukenla gemaakt. Zeker rijst, pasta en groenten gaan supermakkelijk; het maakt bijna niet uit hoelang je ze in de hooikist hebt staan. Altijd goed. En nooit aangebrand / drooggekookt.

Aardappels gaan ook, maar die moet je wat langer koken (2 min) voor ze in de kist gaan. De schillen koken we in hun eigen vocht voor de kippen, ook de kist in en de volgende dag kippenontbijt.

Soep idem, nu ja, dat heb je ondervonden.

Stamppot: vanwege de aardappels iets langer koken voor ze de kist in gaan. Klein half uurtje (dus iets langer als koken) gaar, maar anderhalf uur in de kist kan ook zonder achteruitgang. Makkelijk als je niet precies weet hoe laat iedereen thuis is.

Wat ik zelf nog een groot voordeel vindt is naast minder gasverbruik ook minder vocht de keuken in. En minder afzuigkap aan. Zodra de pan de kist in is, kan alles uit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: hooikist

Bericht door alefarendsen »

Ik moet er toch maar aan. De winter is alweer bijna voorbij en ik loop achter met buitenwerk, dus moet eerst even flink aan de bak om dat in te lopen, zodra er wat meer tijd voor is gaat het meteen gebeuren! Leuk, dank voor de inspiratie ;-).

@Pietje: foto's van je creatie?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Pietje , bedankt voor de tips , ik ga ze zeker uitproberen .
Mooi dat aardappelen ook kunnen , onze hooi kist is een kleintje ,de grote soep pan past er bij lange na niet in .
maar hij past wel mooi in de kast ,ik ga hem ook uitproberen om brood te laten voor rijzen .
Omdat we de keuken onverwarmd hebben [ meestal dan ] heb ik daar nog wel een problemen me .
Aardappelschillen voor de kippen ,goed idee .

Alfred ,het was ook een beetje de bedoeling om de hooikist weer op de agenda te zetten ,wel mazzel dat er nu net een bij de kringloop stond .
Ik las ergens dat suddervlees ook kon en stoofpeertjes , dat zal een mooie besparing worden en zoals pietje al aangaf de afzuigkap kan uit ,alleen het lawaai al .
Nu vraag ik me af hoe zou het gaan met een grote hooikist waar de weck ketel in past .dit zou een besparing zijn .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

We hebben deze hooikist ooit snel even gemaakt, twee jaar geleden, en nog niet de behoefte gehad om hem te verbeteren. Wordt wel bijna dagelijks gebruikt... :-)
hooikist1.jpeg
hooikist2.JPG
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: hooikist

Bericht door mro »

Eigenlijk zou een soort van dikke muts op de pot ook moeten werken? Dan kan je de potten gewoon op uitgeschakelde kookplaat laten staan.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: hooikist

Bericht door alefarendsen »

mro schreef:Eigenlijk zou een soort van dikke muts op de pot ook moeten werken? Dan kan je de potten gewoon op uitgeschakelde kookplaat laten staan.
Heeft al eens iemand met een ondernemende geest eerder aan gedacht. €33 voor een grote €29 voor een kleine.

http://www.hooimadam.com/
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Of die hooimadam het gerecht net zo laat garen als de hooikist , ik heb twijfels .
Vandaag bonensoep uit de hooikist ,prima gaar met mooie hele groentes .
Voor morgen staat er rijst op het menu heb ik begrepen ,als dit ook goed gaat heb ik goede hoop dat de kist een blijvertje wordt .
Het scheelt echt liters gas , al zetten we deze gerechten ook vaak in de houtoven ,met de römertopf .
Het scheelt dus ook hout , de oven moet op temperatuur blijven zelfs als de warmte vraag minder is zoals vandaag met de zon op de serre , kan de kachel mooi op de accustand .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

Rijst gaat echt heel makkelijk. Ruim in het water koken. Als er water teveel is; gewoon naderhand afgieten. Als je precies de goede hoeveelheid hebt dan is alle vocht in de rijst gaan zitten. Na het afgieten even omscheppen om te drogen. Wij hebben echt nooit kleffe pap...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Een Iraanse ,heeft me voorgedaan aardappelen onder de rijst te doen ,ze deed een theedoek om het deksel .
Nadien heb je[aan ] gebakken aardappelen ,en perfecte rijst .
Dit zal in de hooikist niet gaan , dus rijst in ruim water ,Ik zal het doorgeven ,we gaan het proberen ,wordt het paprijst maak ik er een rijste taart van en wordt het patat .
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: hooikist

Bericht door beek »

jwardenier schreef:Of die hooimadam het gerecht net zo laat garen als de hooikist , ik heb twijfels .
Ik heb al jaren een hooimadam en die werkt prima. Het is immers hetzelfde principe. Aanleiding voor de aanschaf was dat we tijdens vakanties maaltijden laten garen in een slaapzak. Werkt ook prima.
Maar eerlijk gezegd gebruik ik hem te weinig, gewoonweg omdat thuis de noodzaak minder is. Dit topic is op zijn beurt dus weer inspiratie om het ding vaker in te zetten. Ik begin er maar eens mee om hem net als Pietje in een la bij het fornuis te leggen, zodat hij altijd bij de hand is.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Erg goed te lezen dat een hooimadam het zelfde kan als een hooikist ,en ja direct bij de hand of in een lade dan pak je ze sneller .Vandaag weer een testje gedaan met de hooikist .
Vanmorgen om een uur of 8 aardappels geschild wortels er bij en uien ,5 minuten gekookt en hierna in de kist gezet ,vanavond om 18. uur er uit gehaald [men vingers verbrand ] loeiheet , de uien waren een beetje grauw verkleurd ,afgegoten en hierna gestampt ,worst uit de kacheloven gepeuterd ,die had in een römertopf net zo lang gestaan .
Heerlijk gegeten ,dus ook als je b v werkt of een dag weg gaat kan de hooikist prima ingezet worden ,warm eten klaar als je thuis komt .Ook heb ik de kist zonder de kussentjes gebruikt om brood deeg te laten rijzen ,ook dit werkt goed ,ik heb een groot thee glas met heet water er bij in gezet ,deels om de warmte deels om uitdroging te voorkomen .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

Mooi!

Hoe was de rijst gelukt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Rijst ging niet door , moeders had opeens zin in pasta .
Staat dus nog op de agenda ,gisteren stoofvlees geprobeerd ,goed aangebraden ,hierna een beetje water er bij en goed laten opkoken .
Toen ik de kist opende voelde ik het al ,koud .
De pan in de kachel gezet ,om 11 uur avonds was het boter gaar .
2 lapjes rund vlees , 200 gr boter , een beetje water .zou ik er een dikke sous bij moeten maken of was de hoeveelheid de oorzaak ?
Plaats reactie