hooikist

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hooikist

Bericht door JantjeV8 »

Stoofvlees: riblappen, sucade lappen, hacheevlees, soepvlees maakt eigenlijk niet uit:

Even flink aanbraden met wat boter in de stoofpan. Gesnipperde ui er bij, 2 teentjes knoflook heel fijn gesneden. 2 theelepels nootmuskaat, 3 kruidnagels, 2 laurierblaadjes, plakje ontbijtkoek, wat peper en zout, flesje Grimbergen dubbel, en 4 uur sputteren op een klein pitje. Naderhand evt. de jus even wat inkoken. Zo lekker, niet normaal.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Jantje ,deze bereiding was mij bekend , het gaat echter om het garen in de hooikist ,dus even scherp aanbraden op een warmte bron en dan zonder energie veder laten garen .
Je recept is wel een topper ,mooie dikke jus .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hooikist

Bericht door JantjeV8 »

Die hooi werkt als een isolatiemantel toch? Dan zul je een pan waar weinig water in zit niet makkelijk lang genoeg heet houden. Een pan waar een paar liter heet/kokend water in zit heeft veel meer massa om z'n warmte vast te houden als je hem in die kist zet.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

De hooikist werkt inderdaad als isolatie mantel ,isolatie fornuis ,zo staat hij vermeld .[louwteg magazine ]
Je kan daar verschillende pannen inzetten ,de pan die mooi past in mijn kist is wat groot voor stooflapjes ,we eten ook graag eens wat anders dan stoofvlees ,dus heb ik er een kleinere pan ingezet ,kussentjes goed aansluitend er omheen gezet en bovenop ook .
Zoals je aangaf zal het totaal volume niet genoeg geweest zijn ,ik probeer het opnieuw t. z. t. en maak dan een dikke jus erbij en dan in de goed passende pan , zodat er geen ruimtes zijn tussen het isolatie materiaal en de pan zitten .
Het is mijn bedoeling om het isolatie fornuis na te maken ,hier kunnen 3 pannen in ,ik wil geen 3 x 5 l pannen moeten gebruiken ,dus kleinere pannen is mijn idee ,vandaar ook de test met een kleinere pan en 2 stooflappen .
De hooimadam is er ook in 2 maten .
Als we sudder vlees of langzaam garende gerechten maken zetten we het met de römertopf meestal in de kacheloven ,de hooikist is een extraatje, iegelijk overbodig zolang de kachel brand ,voor de periode zonder kachel zal hij wel gebruikt worden ,al eten we dan ook met de sijsoenen mee, zomers veel rouwkorst ,salades en vlug klaar eten b v wok, af en toe geschroeid vlees .
Het is dus meer uittesten ,wat kun je met de kist .

Peter ,ik zag in jullie t v optreden dat Marleen hazelnootpasta maakte ,zou ik het recept mogen ?,ik heb nog een kist hazelnoten staan en deze moeten eens op ,ook zoek ik nog iets om veel walnoten in te verwerken [geen olie, ik heb geen olie pers ]
we doen ze nu in o a walnoottaart ,er staan nog 3 zakken vol ,dus dit schiet niet erg op.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: hooikist

Bericht door Lieve »

Wij hadden ook veel noten, nu krijgen de honden iedere avond een handje noten, walnoten, hazelnoten, kastanjes.
Ik wist niet dat honden noten leuk vonden, wat niet leuk is, is de volgende ochtend alle stukjes nootschelpen oprapen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hooikist

Bericht door Ernest Dubois »

Ja John voer de noten aan de varkens, kun je de komende jaren opeten.
Vandag, National Pig Day, rats, een dag te vroeg.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Lieve , onze honden beginnen op leeftijd te komen 13 en 15 jaar oud ,als ze iets vreemds krijgen kotsen ze de hele bijkeuken onder .
de ene heeft als jonkie geleerd om alles aan stukjes te bijten , vooral bakjes waar eten in heeft gezeten ,walnoten doppen er bij en het feest is compleet , dan moet ik de boel regelmatig met de tuinslang uitruimen , niet echt mijn hobby .
Maar ze eten graag noten ,als wij s avonds aan een schaaltje beginnen te doppen , zitten ze voor ons te hijgen ,hun adem wordt er ook niet frisser op .
Ernest dan roepen wij morgen toch uit tot pig day , walnoten aan de varkens voeren ,dit kan natuurlijk altijd .
er was eens een varkensboer die een woud aan walnotenbomen had ,hij gooide met vorken vol tegelijk de noten bij de varkens in ,je hoorde ze tussen de tanden kraken ,later klaagde de man dat het vlees geen notensmaak had .
Tot Morgen gaan we Pig day vieren .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:Tot Morgen gaan we Pig day vieren .
Ernest Dubois schreef:Vandag, National Pig Day, rats, een dag te vroeg.
Wordt Donald Trump nu al in het zonnetje gezet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Het zal een ander soort zijn ,onze varkens hebben geen ballen meer .Zijn niet storend ,ook niet voor vrouwtjes .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hooikist

Bericht door Ernest Dubois »

kockie schreef:
jwardenier schreef:Tot Morgen gaan we Pig day vieren .
Ernest Dubois schreef:Vandag, National Pig Day, rats, een dag te vroeg.
Wordt Donald Trump nu al in het zonnetje gezet?
Bijlagen
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (7.8 KiB) 5027 keer bekeken
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: hooikist

Bericht door verwijderd »

Napoleon van Animal Farm ?

Er zijn wel wat parallellen te trekken.

All animals are equal, but some animals are more equal than others.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef: Peter ,ik zag in jullie t v optreden dat Marleen hazelnootpasta maakte ,zou ik het recept mogen ?,ik heb nog een kist hazelnoten staan en deze moeten eens op ,ook zoek ik nog iets om veel walnoten in te verwerken [geen olie, ik heb geen olie pers ]
we doen ze nu in o a walnoottaart ,er staan nog 3 zakken vol ,dus dit schiet niet erg op.
Hoi John,
Hazelnotenpasta is niet meer dan heel fijn gemalen hazelnoten.
Eerst kraken. Zoals je op de film zag, doe ik dat op een zwaar blok hardhout, met een hamer. Een klein holletje in het hout zorgt er voor dat het nootje niet zo makkelijk wegspringt. Zo kraak ik trouwens ook walnoten. Als je ze op de goede plek weet te raken, is het in één keer goed en blijft de noot heel. Maarrrr... hazelnoten kraken is echt wel heeeel veel werk. Zoveel tijd heb ik niet, dus vul ik aan met walnoten. Ook lekker voor door de pasta.
Alle noten doe je in een keukenmachine. Geen blender, geen staafmixer, geen koffiemolen, die werken niet. Zorg dat je een flinke laag (bv 5 cm) in de kom hebt. En dan malen maar! Op de hardste stand. Heb geduld, het komt goed. Na verloop van tijd krijg je meel. Daarna wordt het steeds plakkeriger, en moet je het regelmatig van de wand schrapen. Ga door tot de olie goed uit de noten komt. Doe er dan wat olie bij (kan volgens mij alle soorten olie zijn), totdat het de goede smeuïgheid heeft. Dan nog een beetje zout toevoegen, en klaar is je notenpasta!
Helaas heb ik een oude keukenmachine van slechts 400W. Dat is schijnbaar toch te weinig, want hij wordt warm en krijgt de noten niet fijn genoeg. De pasta blijft dik en droog. Ik ga eens op zoek naar een andere. Want het is echt de moeite als je twee grote walnotenbomen op je erf hebt staan! En de pasta die een vriendin maakte was echt verrukkelijk. Zij deed het ook op bovenstaande manier. Succes!
Groetjes,
Marleen (van Pietje)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

Marleen ,bedankt ,loop ik weer mooi tegen het probleem aan geen keukenmachine te kennen ,ik ga eens kijken bij een kringloop ,het maken van pasta zie ik wel zitten .
Het doppen van hazelnoten is inderdaad een karweitje voor een regenachtige dag ,walnoten maak ik meestal met een mesje open ,die steek ik dan in de plek van de aanhechting waar de noot oorspronkelijk mee aan de steel zat ,en wip hem dan los ,een droge walnoot heb je dan mooi heel ,het tussenvlies even verwijderen en je hebt mooie halfe walnoten, geschikt voor decoratie op b v walnoot taart of koeken waar je een halfe noot op wil .
We hebben 6 bomen staan , 5 beginnen te leveren 1 is de moederboom vorig jaar 3 jutte zakken vol noten ,het worden er elk jaar meer ,ik zal toch eens naar een olie pers gaan kijken .
Het viel me op dat er op een veiling een 25 l walnootolie blik te koop was uit begin 1900 ,terwijl de olie snel ranzig wordt , het zal dus ook voor andere doeleinden gebruikt zijn als koken en bakken .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hooikist

Bericht door Pietje »

Ik weet niet of je gehaktmolen er iets moois van maakt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hooikist

Bericht door jwardenier »

De hand molen niet , blijft een rul droog prutje , misschien de grote molen ,ik zal het t z t proberen ,k moet er nog even mee naar de smid in een onhandig moment is hij omgekieperd en is er wat gebroken .
Misschien er een paar keer door halen op de kleine plaat .
Plaats reactie