Pottenpers

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Pottenpers

Bericht door Pietje »

Wie heeft er ervaring met een pottenpers? Ik overweeg er eentje te kopen.
Kockie (of Benthuis?) had er vorig jaar twee meegenomen tijdens een forumdag. Ik heb ze uitgeprobeerd maar veel zaaisel is mislukt. Ik weet niet of dat aan de potjes lag, of aan de andere omstandigheden (maar waarschijnlijk lag het aan mij :-)). Ik vond het wel lastig om de potjes vochtig genoeg te houden, maar niet te nat. Worteltjes groeiden over naar de naastliggende potjes (en was ik dus te laat met verspenen). Plantlabeltjes bleven niet op hun plek. Kwestie van meer ervaring..?
Wat zijn jullie ervaringen met perspotjes?

Groetjes,
Marleen
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pottenpers

Bericht door kockie »

Ik gebruik de pottenpers met redelijk succes. Ik zet ze nu op een celstof matje (onderlegger) die veel gemakkelijker vochtig te houden is, zonder dat het een zwembad wordt. Sommige planten doen het fantastisch, maar bijvoorbeeld paprika is huilen met de pet op (die krijg ik overigens in een andere bak ook nauwelijks gekiemd)

Ik zaai vaak in rijtjes van de pottenpers of een heel "blok". De labeltjes passen daar mooi tussen. Je moet inderdaad op tijd verspenen, anders groeit alles aan elkaar vast. Op de celstof matjes heb je ook minder problemen met het aan elkaar groeien, omdat de potjes minder in elkaar zakken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Pottenpers

Bericht door Lieve »

Ik gebruik een klein geel pottenpersje, met vrij goed resultaat.
Potjes 4x4x4 is natuurlijk niet groot en dan moet je tijdig uitplanten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Pottenpers

Bericht door jwardenier »

Bij veel plantenwinkels kun je gratis potten ophalen , ik heb een vrachtje 5x5 opgehaald ,deze zet ik in kratten die daar ook gratis mee te nemen waren .Vullen met potgrond ,kan eventueel zelf samengesteld worden , geen teleurstelling meer met perspotjes die uit elkaar vallen .In de kas geef ik 1 x per dag water ,heb een platte bak georganiseerd ,hiermee dus nog geen ervaring .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pottenpers

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik de trays uit de bloementeelt. Het is maar slap plastic, maar met wat beleid gaan ze jaren mee. Met 1 plaat heb je ineens meer dan 70 potjes. Snel gevuld, makkelijk te transporteren, compact en niets dat uit elkaar valt.
In de bloementeelt worden de trays maar éénmalig gebruikt. Telers zijn blij dat ze ervan af zijn. In verschillende maten verkrijgbaar.

Mijn interesse ligt echter meer in de samenstelling van de potgrond. Een duurzame pottenpers klinkt leuk, maar zolang er Baltische turf in gaat zijn we nog lang niet op het goede spoor....... Recepten, iemand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Pottenpers

Bericht door jwardenier »

Deze bakjes heb ik uitgeprobeerd ,ik vond dat de grond te snel verzuurde .
Recepten ,ik moet ergens wel iets hebben maar dat kan ook staan in boekjes die ik uitgeleend heb ,hier staan recepten in van bio bestrijding middelen en allerhande tips .
Mij pa zocht Moll bulten op ,na het zeven van de grond kwam er compost bij ,deze grond werd gebruikt als zaai grond in bakken .
Ik heb vorig jaar de putjes waar de planten in kwamen te staan de grond van opgeslagen ,beetje compost er bij gedaan en hergebruikt als zaaigrond .Uit gemak koop ik wel eens potgrond ,maar mij is nog steeds niet duidelijk waar alle vervuilde grond blijft ,dus schep ik liever uit eigen tuin .Met regelmaat zet ik een compost bultje op welke dan later weer bij de grond gaat die in de potten komt .
P H meten doe ik wel eens ,heb nog een electronics apparaatje , maar meestal ga ik af op wat ik zie en ruik ,beheerst water geven aan potplanten is hierbij erg belangrijk ,en dat het overtollige water weg kan .
Veder gebruik ik giersoorten om planten sterk te maken ,begiet ze met verdunde brandnetel of smeerwortel gier .
Heb hoofdzakelijk eigen zaaigoed , mislukkingen zijn hierdoor uitzonderingen.
Wel eens uien met prij smaak of witte kool met spruitknobbels ,maar dat heeft met de teler te maken ,foutje in teelplan .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Pottenpers

Bericht door willem »

Mijn ervaring in een ver grijs verleden was met zo'n gele pers gevuld met potgrond
dat; of ze vielen uit elkaar, of te stevig zodat het werd verdicht en de worteltjes
geen weg konden vinden of geen/te kort zuurstof kregen. Potgrond gemengd met
metselzand bracht betere resultaten, later over gegaan op eieren tray's waarop ik
glas plaatjes legde.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Pottenpers

Bericht door jwardenier »

Er bestaan grondmengsels voor perspotjes ,zodat ze niet uitelkaar vallen .
Ik moet ergens recepten hebben ,weet even niet waar en ik leen ook wel eens boeken uit ,dus kan het daar ook in staan .
Potgrond is geschikt voor potjes .ik vond het volgende ,welke ik dus niet gebruik .

perspotjes ,2 delen gesteriliseerd leem 1 deel gesteriliseerd veen 1 deel gewoon zand per 25 kg van dit mengsel 40 gr superfosfaat 20 gr gem krijt kalksteen of koraalalgenkalk

potgrond 7 d gest. leem 3 d gest. veen 2 d gewoon zand per 25 kg voeg je 20 gr hoefmeel 20 gr hoorn meel 40 gr calcium superfosfaat 20 gr kaliumfosfaat en 20 gr gemalen krijt kalksteen of koraalalgenkalk toe

volgens J Symoer .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Pottenpers

Bericht door jwardenier »

Vanmiddag even in de kas geweest en vond een pers 1 perspotje tegelijk ,Marleen als je hem wil neem ik hem de eerste gelegenheid voor je me ,Kunststof dingetje kluitjes 4 x 4 x 4 ong. als het te lang gaar duren kan ik er een postzegel op plakken .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Pottenpers

Bericht door Lieve »

Vorige week enkele perspotjes gevuld en paprika zaadjes ingestoken.
Ook enkele potjes met erwtjes, de erwtjes komen al boven.
Ik ben vol enthousiasme aan het nieuwe teeltseizoen begonnen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Pottenpers

Bericht door jwardenier »

Lieve , ik heb er ook zin in ,komende week zal het weer kouder worden en omdat ik in een onverwarmde kas plantjes voortrek ,wacht ik nog even .
Paprika tomaat en pepers komen hier vanzelf op ,die zaai ik niet meer .
De planten van vorig jaar heb ik vruchten aan laten zitten ,deze vallen en verteren ,in maart april en mei komen de zaden hiervan spontaan op ,ik zet ze in potjes om ze gescheiden te laten opgroeien ,niet verplanten geeft veel beter resultaat ,deze planten hebben meer vrucht ,ik ben dus een beetje een luie tuinman geworden .
dagten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2018, 10:33

Re: Pottenpers

Bericht door dagten »

Weet iemand waar ik grote pottenpersen kan kopen, zo een staand model? Het is voor kolen in te zaaien. De kleintjes heb ik al van -url verwijderd-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Pottenpers

Bericht door Blijfhopen »

Ik heb vele honderden potjes geperst met mijn staande pers met zes potjes.
Gezaaid werd er in gewone potgrond.
Potjes maken alsvolgt: in een grote plastic box een laag gewone potgrond storten, kluiten fijn maken, flink nat (te nat=extra grond, te droog meer water) goed roeren, juiste dikte is kwestie van ervaring, pers er in drukken, uithalen, en op een vaste ondergrond zetten en dan uitdrukken terwijl je nog wat tegendruk geeft. In het gaatje de zaailing, is die te groot voorzichtig met je vinger het gaatje ruimer maken.
Bijna nooit uitval, schimmel, gebroken potjes.
Uitplanten gaat heel snel omdat je geen plantjes uit een potje hoeft te halen. De gaten waar de plantjes in gaan ponste ik met een aardappelpoter. Dat past precies, beetje grond er omheen schuiven en klaar.
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie