Leren haren van de zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Goed gereedschap is het halve werk ,dus de andere helft komt het op aan .
De balans krijg je meestal door de handvaten anders vast te pakken ,bij sommige zeisbomen gaat dan de boom torsen ,je krijgt blaren .
De Hollandse zeis is favoriet op wedstrijden ,maar ook andere zeis bomen kom je er tegen ,zelfs het ding waar jij [D J] in het begin mee maaide .
Ik vind het zeis blad het moeilijkst ,het vinden van een goed blad valt tussen alle rommel die er te koop is niet mee .
Ik denk er nu wel een stuk of 8 te hebben ,misschien wel meer, er zijn er bij die voor boter snijden geschikt zijn .
De man achter Terra tools gaat op bezoek bij zeis bouwers ,maait zelf en geeft ook les , hij wil alleen goed gereedschap ,ook voor anderen ,zijn idee is als je lol in je werk hebt blijf je dit door doen .
Ik kom wederverkopers tegen die de centen belangrijk vinden ,hier koop je eenmalig ,een beginnend maaier haakt dan af .
Dit kom ik tegen op plekken waar ik maai ,door het uitlenen van gereedschap zien ze ineens de zon weer door het in de ogen lopende zweet ,he ik kan toch maaien .
Maaien mag voor iedereen een plezier zijn ,dus vandaar ook mijn berichtje over deze zeis .
Mochten jullie bouw tips hebben ,zie ik die graag tegemoet .
ik heb wel eens zelfbouw overwogen ,heb een pracht hazelaar tak gezien om een boom te maken weet echter niet of deze geschikt zijn .

Ernest ik heb 2 zeisbomen in verdunde lijnolie gezet ,1 kleurt bruin ,terwijl de ander mooi wit blijft het handvat verkleurde wel .
Alle 2 zouden van essenhout gemaakt zijn ,wat denk jij .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Eschen, ook andere bomen in meer of minder maat maar vooral de es vertont grote verschil onderling afhankelijk van de grond waarin hij groeit. Bijvoorbeeld op nat grond komt een donkerder kern hout voor. Vorig jaar heb ik een aantal stukken eschen aan een vriend in Frankrijk gegeven om stelen van te maken. De meest vond hij niks maar er zat een stuk tussen die voor hem heel geschikt was.

Voor een zeisboom zoek je een snel gegroeid hout met redelijk dik jaarringen. De donkerder gekleurde betekent een meer poreus hout wat je ziet meer in langzamer gegroeid hout omdat eschen is een ringporeus houtsoort wat betekent poeren wordt geconcentreerde langs de overgang van vroeg en laat hout. Of de lichter is nog niet zo droog als de donkerder.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

De lichter gekleurde is de nieuwe ,deze torst niet , ik kon dan ook 3 dagen achtereen maaien zonder blaren ,heb er wel een flinke spierblessure aan over gehouden ,dit kwam omdat ik sneller maaide als voorheen dus mijn stap moest aanpassen .
de zeisboom is dus beter in balans ,komt waarschijnlijk ook door het kortere blad .
op de Hollandse zit een blad 95 cm de vorige Oostenrijker 90cm ,deze meet 75 cm .
Er zijn bladen tot wel 1,50 m alleen hier niet verkrijgbaar zover ik weet ,er maait een man uit Litouwen mee ,hij maait sneller dan een 2 wielige maai balk ,een motorzeis maaier laat hij ver achter.
ik zou wel eens een groot blad willen uitproberen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Probeer een zeisboom zonder olie voor minder blaren.
Het principe is het kaal hout neemt meer vocht van je handen en heb je minder wrijven tussen huid en hout.
Werken, das leuk.
Plaats reactie