Leren haren van de zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Dag, ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen zomer hebben man en ik in Roemenië twee zeisen gekocht (van Oostenrijkse makelij) en heb ik een middag les gekregen van een absolute expert: een Roemeense boer van 72. Reken maar uit hoeveel jaren (en hectaren) ervaring die heeft... Hij was tevreden, ik dus ook. :D Maar toen trokken we weer verder, voordat ik had leren haren. Zeisen gaat dus goed, hoewel ik hier thuis wat weinig oefenmateriaal heb, maar nu leren haren. Is er iemand in de buurt van Amersfoort die me dat kan leren?

Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=5751 (Pietje)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Geertje , je vraag om te leren haren en ook door iemand uit de buurt van Amervoort .
Het is nog een beetje vroeg om te gaan maaien ,tenminste wij hebben nu nog sneeuw ,richting mei zal er een snede gemaaid kunnen worden .Je zou het best je eerst kunnen voorstellen ,wie ben je wat wil je enz.
Het komt me nu een beetje over van je hebt een forum gevonden waar een paar enthousiastelingen maaien , en je valt gewoon even binnen .
We hebben al eens een paar forum dagen georganiseerd rondom het maaien ,groepje van een man of 10 .15
Hiervoor is een stuk onbelopen grasland en een plek om het haren te leren nodig ,veder ,gast heer /vrouw met koffie en wat te knabbelen
Mochten er meer forumers belangstelling hebben zou ik de zeisen en haarspit mee kunnen brengen en voordoen hoe ik het doe
Kortom dan zouden we er een dag van kunnen maken .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Geertje »

Beste jwardenier, excuus als ik me niet aan de etiquette heb gehouden. Ik wilde juist de topics niet verstoren met uitgebreide info over mijzelf ;-)
Ik kwam op dit forum terecht al googelend naar informatie over diverse vragen ten aanzien van het zelf bouwen van een ecologisch huis (o.a. verwarming, massakachel, verschillende technologieën etc.) Mijn man en ik wonen in Amersfoort, maar zijn op zoek naar een ruime kavel op het platteland, waar we o.a. een ecologisch huis willen bouwen en een groot deel van ons eigen voedsel willen produceren.
Maaien met de zeis is een beetje een zijlijntje, ik keek even naar de "land- en tuinbouw-, voeding-discussies" (ben enthousiast moestuinier, zit ook op het moestuinforum) en zag toevallig dat er een topic over was. Dus vandaar.
Mocht je komend voorjaar een dag willen organiseren, dan heb ik zeker interesse! (En wie weet, misschien hebben wij tegen die tijd eindelijk onze droomplek gevonden en dus een stuk onbelopen grasland beschikbaar... Maar ik kan niks beloven!)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Pietje »

Er is veel interesse voor werken met de zeis. Ergens in mei zal er vast weer ergens een zeis-dag georganiseerd worden; hou in april het forum maar in de gaten!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

http://www.zeisles.nl/ http://zeisles.nl/zeislessen/Er is een zeis school waar je kunt leren maaien en haren ,zal niet voor niets zijn.
Veder zijn er verschillende landschappen waar je je kan aanmelden ,vrijwilliger maai team .
Zo heb ik me aangemeld bij het Groninger landschap ,om eens samen met anderen te maaien en eventueel eens aan een wedstrijd mee te doen ,hiervoor moet je dus met 3 personen zijn ,de zeisbrigade heeft meerdere ploegjes .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Ja, die zeisles had ik ook al gezien, ziet er heel goed uit. Zij werkt ook met hetzelfde type zeis als ik heb gekocht. Maar Hellevoetsluis is wel een eind uit de richting als je niet altijd beschikking over een auto hebt... Vandaar dat ik hoopte dat jullie misschien wat dichter in de buurt iets zouden weten.
Op basis van de foto's zie ik in elk geval een verschil met het haren zoals dat in Roemenië werd gedaan. De boeren daar gingen altijd op de grond liggen, waarbij ze de zeis fixeerden tegen hun lichaam en ook onder een vaste hoek vanuit hun elleboog konden slaan. Kan me voorstellen dat er daardoor minder kans is om mis te slaan. Zou interessant zijn om te vergelijken. Uitleg is zo een beetje onduidelijk maar ik zal kijken of ik een foto kan vinden.
Bijlagen
zeis haren.pdf
(109.67 KiB) 272 keer gedownload
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Dutch John »

Vergeet het haren op de Hollandse manier op een vlakke haarspit. Die vraagt om een vaste hand en een scherp oog. Beter is het gebruik van een afgerond aambeeldje en een vlakke hamer, zoals veelal in het buitenland toegepast wordt. Sneller te leren en een beter resultaat. Nog eenvoudiger is het gebruik van een haarapparaat (dengel). Maar van dat geld kun je twee Oostenrijkse zeisen kopen. Anderzijds laten rvs keukenmessen zich er ook snel en eenvoudig mee scherpen.

Zoek eens op youtube op "scythe peening" of "sense dengeln" en bestudeer de fimpjes waar een afgerond aambeeldje gebruikt wordt. Eerste oefeningen het best op een oud zeisblad of gewoon een dun stukje stalen strip.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Geertje , ik had de zeis school aangehaald voor als je direct wil leren haren .
Als jij de locatie regelt om te maaien ,bv dierenpark ,en voor een plek zorgt voor haren ,koffie en een hapje en wat geïnteresseerden ,heb ik wel aardigheid om uitleg te komen geven ,ouderwets haren en haar apparaatje, maaien met Hollandse zeis en Oostenrijker ,misschien wil iemand anders uitleg van modern haren en dengelen geven , ergens in mei ,mooi weer en gras .klein groepje tot 10 pers .
Eind juli kunnen we dan bij ons op herhaling ,groot stuk gras maaien en ruiters zetten en of graan oogsten ,maaien ,binden en opzetten en eventueel wat dorsen .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door pelletpower »

Goed idee John. Wie weet is tegen die tijd het perceeltje naast ons aan maaien toe. Een dikke 3000 m2 oude paardewei. Is mooi voor een man of 10 om een beetje te spelen als ik het zo van de vorige zeisdagen interpreteer.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Dankjewel Jwardenier en Pelletpower. Of wij een plek hebben tegen die tijd is nog niet zeker - of we tijd hebben trouwens ook niet... de maand mei lijkt èrg vol te zitten met activiteiten (waaronder het geplande rocketbouw-weekend). Moet even kijken hoe het loopt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Het op elkaar afstellen van agenda's ,dat is vaker de moeilijkheid .
Ik had even geen rekening met het forum weekend gehouden ,3 rijen dik achter de dranghekken ,het wordt wel erg druk daar .
We gaan het wel zien , ik maai er wel om en heb er ook genoeg ander werk .
Ga dit jaar ook wat wedstrijden mee maaien ,niet om een beker maar om de kunst van anderen af te kijken ,als het te best gaat kan ik altijd de punt even in de grond zetten .Bij het maaien in team mag dat niet ,de anderen willen wel graag een blikje .
Mocht er nog wat georganiseerd worden ,kom ik graag even kijken , groeten John .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

Tot nu toe altijd een beetje aangeklooid met een bot ding en een wetsteen, maar in de komende 5 jaar wil ik (klein) stukje bij (klein) beetje onze 2+ ha weiland zelf in beheer gaan nemen (nu verpacht) en dan stukken ook met de zeis gaan maaien. Dat betekent nu al voorbereiden. De boomgaard kan nu mooi als oefenterrein dienen.

M.a.w. wil eigenlijk eens goed les hebben en een goede zeis aanschaffen.

@Geertje: ben jij nog bij zeisles.nl geweest? Ik zit er aan te denken om een half dagje te doen daar er een uitje met de kids van te maken in mei of juni als het past. Mocht je er geweest zijn dan hoor ik uiteraard graag ervaringen.

@All: ik hoor iedereen over Oostenrijkse zeisen en lees er ook het een en ander over. Ik ben dan ook van plan een nieuwe en dus Oostenrijkse aan te schaffen. De oude kan dan mooi voor het afsnijden van de slootkanten gebruikt worden. Als er nog tips of opmerkingen zijn, dan uiteraard graag.

Als het allemaal zo ver is, dan organiseer ik met een zeisdagje (land is nog verpacht tot eind volgend jaar, dus duurt nog even).


dank,
Alef
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Geertje »

Dag Arend, nee, ik ben daar niet meer geweest. Vanaf januari druk met alles wat er geregeld moet worden rond de aankoop van onze nieuwe boerderij (in Friesland, dus nog veel verder vanaf... waar was het ook alweer, Bergen op Zoom? ) En het is nu ook bepaald geen maaiseizoen ;-)

Ik heb een Oostenrijkse zeis van het merk 'Zwei Rinder'. Zoals aangegeven zeisblad in Roemenië gekocht en de plaatselijke timmerman een handvat op maat laten maken. Ben er erg tevreden over.

Vanaf half juli zitten wij op onze nieuwe stek en heb ik gras genoeg om ook te oefenen. Zeisdag mag dan ook bij ons georganiseerd hoor.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Dutch John »

Alef,

Als je een zeisblad koopt, dan is het belangrijk daar de passende zeisboom bij te nemen. Koop dus alles bij dezelfde leverancier of fabrikant. Voel of de zeis in balans is door het midden van de rechter greep met een vinger op te tillen, terwijl je de linker greep in het midden tegenhoudt. Het zeisblad moet dan horizontaal staan. Kies voor een verstelbare boom, die bovendien past bij jouw lichaamslengte. Grove afstelling: met het zeisblad op de grond en de boom vertikaal: rechter greep op heupgewrichthoogte, linker greep op schoudergewrichthoogte. Wil je een groter maaibereik, dan meer lengte tussen rechter greep en zeisblad. De hoek van de zeis met de boom bepaalt de maaibreedte. Die is persoonlijk en bovendien afhankelijk van hoe dik het gras staat. Voor de zelfbouwers: maak de grepen vrij lang. Dan kun je de maaibreedte tijdens het maaien eenvoudig bijstellen door de grepen op een andere positie vast te houden. De balans zal iets veranderen, maar niet storend.

De Oostenrijker maait fantastisch, dus dat is een goede keuze. Het standaard spul dat je bijvoorbeeld Boerenbondwinkels aantreft, is weliswaar iets goedkoper, maar het verschil in maaien is als het verschil tussen dag en nacht. Koop een haarspit met afgerond aambeeld, zodat je met een gewoon vlak bankhamertje (200 tot 400 gram) kunt haren. Een haarapparaat werkt snel en zeer goed, maar is nieuw gekocht een kostbare investering en gebruikt vrij zeldzaam. Voordeel van een haarapparaat is dat je er ook de keukenmessen vlijmscherp meer krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Krelis »

Plaats reactie