Legkippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Legkippen

Bericht door Wouter Gillis »

Toch ook een positief verhaal over "geredde" kippen. Die van mij doen het wel goed. Hebben terug mooie veren en leggen nu elk een ei per dag. Het hoeft dus niet sowieso negatief af te lopen met legbatterijkippen (die van mij kwamen weldegelijk uit een legbatterij, nu verboden maar bestaande installaties mogen nog x-aantal tijd uitdoven)

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Legkippen

Bericht door JantjeV8 »

Als je meer eieren wilt, moet je inderdaad een lampje gebruiken. De dag moet voor de kip z'n gevoel langer duren. De meeste scharrelkippen leggen nu maar amper. Pas als de dagen weer langer worden gaat er meer gelegd worden.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Legkippen

Bericht door Wouter Gillis »

Maar dat heeft meer met het licht dan met de warmte te maken toch? Een ledlampje van 0.5 watt zou dan bijv volstaan?
Niet dat ik meer eieren wil, krijg ze nu al niet op...
groet
Wouter
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Legkippen

Bericht door mechanieker »

Als je ze nu al niet op krijgt, waarom zou je dan lampjes hangen voor kiekens :D

Bij ons zijn ze er gewoon omdat het praktisch is.
Keukenafval, oud brood, spaghettislierten zijn ze wild van trouwens :)
Voldoende water is denk ik de belangrijkste factor om met regelmaat eitjes te rapen.
Te vette kippen leggen ook minder, dus een groot perk zorgt voor voldoende beweging.
Een nieuwe kip toevoegen doe je best naar de avond toe.
We krijgen af en toe een kip van mensen uit de buurt die er vanaf willen.
Meestal gaat de groep erachteraan, het hele perk rond.
En vaak is dat net een kip die te klein zat, dus haal je die best eruit als je dat merkt.
Vaak is het zo dat wat de kippen niet lusten, de ganzen wel en omgekeerd.
De schil van fruit, aardappelen gaat bijvoorbeeld naar de ganzen.
Een groot kippenperk heeft soms ook nadelen, soms gaan ze eieren leggen op 20 meter van de ingang.

Qua ratten heb ik weinig last eigenlijk, al zou dat niet lang duren, denk ik...

@ wouter : fijn dat batterijkippen ook een positief verloop krijgen bij je.
@ lieve : kippen hebben een rangorde, pikorde soms is de kleinste kip zelfs de baas.
@ john : het drinkwater staat gewoon van de grond af bij vorst. De rand van zo een onderzet voor bloembakken is fijn, daar gaan ze niet makkelijk opzitten. Als ze in de goede richting zitten, vormt dat vaak geen probleem, anders snel wel.

Verder bij teveel eieren, geef ik die aan kennissen. Het valt hen telkens op dat een omelet zo geel/oranje is tov gekochte scharreleieren.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Legkippen

Bericht door Wouter Gillis »

Als je ze nu al niet op krijgt, waarom zou je dan lampjes hangen voor kiekens
niet voor mij gewoon uit interesse en meedenken met.
groet
Wouter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Vandaag lijkt 1 van de witte kippen zich ook minder lekker te voelen.
Kippe-ziekten kunnen waarschijnlijk ook epidemisch zijn.

Wij hebben hier ieder jaar een aanvoer van verse ratten, zodra het kouder word en de oogst is van de velden, zijn er altijd wel enkele die de weg naar ons gehuchtje vinden.
De katten doen wat ze kunnen, maar tegen ratten in de houtvoorraad is weinig kruid gewassen. Ik probeer het aantal niet te veel te laten oplopen, ik kan beroep doen op de gemeente, maar ik hou niet zo van gif.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Vandaag zelfs een eitje geraapt, brave kipjes.
Nu toch maar zonder nachtverwarming.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Legkippen

Bericht door Wouter Gillis »

Toevallig vandaag in de krant, zeg dus nooit meer "domme kip":
slimme kip.pdf
(180.71 KiB) 133 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Legkippen

Bericht door JantjeV8 »

Lieve schreef: Ik probeer het aantal niet te veel te laten oplopen, ik kan beroep doen op de gemeente, maar ik hou niet zo van gif.
Wat de ratten aan gaat: Ikke wel!!!

In NL is gif verboden, danwel professioneel beperkt tot toepassing bij 'ernstige overlast'. Met dank aan de Partij voor de dieren.

Zo'n rat ver50voudigd zichzelf in een jaar... Dat hou je niet met enkel de rommel netjes in de kliko te doen en 2 katten.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Sommige jaren is de druk van de ratten die naar de huizen komen verschillend.
We hebben al de meest belachelijke ideëen uitgevoerd, oa rattenjacht met blaaspijp, met veel geduld kan je ook raak schieten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Legkippen

Bericht door jwardenier »

Mijn grootvader vertelde me dat ik een rat levend moest vangen en dan in de brand moest steken ,zo zouden alle nog aanwezige ratten er vandoor gaan ,nog niet geprobeerd maar soms heb ik wel de neiging ,vooral als ze weer eens huisgehouden hebben onder de kippen .
Blaaspijp ,ik kan wel met de buks overweg ,het schijnt als je ze ziet je er onder zit ,ik zou ook niet aarzelen om ze om zeep te helpen ook met gif .Ze verdrogen naderhand ik vind overal van die vloermatjes .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Mijn schoonvader vertelde ook dergelijke verhalen, waarin je een rat levend moest roosteren. Het geschreeuw zou alle ratten uit de verre omtrek verdrijven.
Toen in de jaren '70 grote metrowerken Brussel overhoop haalden kwamen van overal de ratten uit de gaten te voorschijn en dan geen veldratjes maar grote grijze en bruine ratten. Veel gevaarlijker.
Blaaspijpen waren een adolescenten bezigheid van mijn kinderen, de blaaspijp zelf was een stuk elektriciteitsbuis, de pijltjes werden gemaakt met een lange splinter bamboe waarrond een stuk papier conisch verlijmd zat. We hadden toen ook een loodjes geweer. Ik ben zeker geen voorstander van wapens, maar leren mikken is helemaal ok als bezigheid.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Legkippen

Bericht door willem »

Klopt helemaal.
Als je een rat aan het janken weet te krijgen ben je voorlopig vrij van deze plaag,
althans, net hoe groot de fam. is.
In de jaren '60 werkte ik bij een kippenboer met 10.000 kippen verdeeld over
5-6 schuren waarvan één legbatterij en de andere schuren vrije loop.
2-3 per jaar op rattenjacht door eerst een paar levend te vangen, met gaas op
bepaalde plaatsen vangkooien maken en de gevangen ratten een toontje hoger
laten zingen. Per keer was een vangst van 3 dozijn ratten heel normaal.
Dit gebeurde na dat de kippen waren gevangen voor een ander leven, dus lege
schuren.
Plaats reactie