Anti-voedselverspillingscampagne

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FrostPunk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2016, 16:24

Anti-voedselverspillingscampagne

Bericht door FrostPunk »

Dag beste ecologiebewuste leden :)

In België, net zoals in de meeste landen wordt er enorm veel voedsel verspild in de supermarkten.

Fruit en groenten die er niet "perfect" uitzien worden zelden tot nooit verkocht, ze zijn te klein of te lelijk. Er bestaat zelfs een standaard voordat fruit en groenten in een supermarkt ingevoerd mogen worden. De rest wordt bij de boer zelf al vernield en heeft zelfs de kans al niet gehad verkocht te worden.

Voedsel met beschadigde verpakking wordt vaak weggegooid zelfs als het geen risico vormt voor het voedsel in de verpakking.

Voedsel dat bijna over datum is wordt ook al weggesmeten en daarnaast natuurlijk het voedsel dat al over datum is terwijl veel voedselwaren eigenlijk niet slecht kunnen worden zoals pasta bijvoorbeeld. Natuurlijk moeten supermarkten geen risico vormen voor voedselvergiftiging maar dit gaat tot in het absurde. Ze moeten wat meer geïnformeerd worden over voedsel.

Daarnaast blijft de grootste factor van voedselverspilling in supermarkten de overvloed aan voedsel die binnengebracht wordt. Met al dit voedsel in de rekken kan haast nooit alles verkocht worden en eigenlijk is dit zelfs genoeg voedsel om de hele wereld dagelijks te voederen en zonder ondervoeding!

Dit alles is absurd. Het idee dat supermarktketens wel hun voedsel "gratis" willen geven aan vuilnisbakken maar niet aan arme mensen in de buurt. Het idee dat voedsel uit vuilbakken nog steeds eigendom is en het pakken van dat voedsel "diefstal" is terwijl het voedsel toch tot vernieling toe is. Mensen zijn verblind door eigendom en privatisering en kijken niet naar de veel grotere problemen die zich afspelen in de wereld en deels hun fout is. Vroeger werd er zelfs bleekwater gegoten over dat voedsel zodat de armen ziek zouden worden als ze het stalen, soms stierven ze zelfs!

Dit alles en de oplossing is zó eenvoudig. De supermarktketens hoeven er niet eens extra moeiten voor te doen!

Hiervoor zou ik graag een campagne oprichten. Deze campagne zou ervoor pleiten dat er een soort nationaal bedrijf is die al het voedsel komt ophalen dat normaal weggegooid zou worden (met een bestelwagen waarop het bedrijfslogo staat). Deze zouden dan uitgedeeld worden aan de armen in nabije steden door de mensen van de bestelwagens. Dit creëert ook een tal aan nieuwe jobs. Daarnaast zouden de overschotten ook terecht komen in voedselbanken, "lelijk voedsel" winkels waar al het voedsel sterk afgeprijsd is en in tal van andere voedselbedrijven.

Meer informatie over mijn visie tot een oplossing staat in de beschrijving op mijn pagina. Deze visie is nog vrij algemeen en niet geconcretiseerd. Ik zou het sterk appreciëren als mensen me helpen die visie te verbeteren en te verduidelijken.

Vooraleer al het voedsel wordt weggesmeten zou ik met deze campagne wel willen aanraden aan de supermarktketens om echt al het voedsel dat tot wegsmijten gedoemd is eerst in promotie te zetten, niet zomaar in promotie maar echt een aparte promotiehoek voorzien waarin al het afgeprijsd voedsel zich bevindt. Dit is ook veel gemakkelijker voor de klant zelf. Er zullen zelfs meer klanten door aangetrokken worden, er zijn altijd klanten die langskomen om eens een kijkje te nemen in de promotiehoek zonder echt iets nodig te hebben en hierdoor zullen supermarkten zelfs nog wat winst kunnen maken.

In Frankrijk is dit al gebeurt! Niet dat van die bestelwagens maar wel dat van die "lelijk voedsel" winkels, voedselbanken en dergelijke. Frankrijk is een veel groter land met veel meer supermarkten, het is ook een grote macht waar de wereld naar opkijkt, een rijke cultuur en een vrij conservatieve cultuur. Hiermee bedoel ik dat het niet zo gemakkelijk zou zijn dat er een wet in Frankrijk wordt gewijzigd naar aanleiding van een publieke wens. Maar toch is deze wet er in Frankrijk gekomen naar aanleiding van een antivoedselverspillingscampagne! De stem van de mensen heeft zich laten horen in Frankrijk dus als dit kan in zo'n prestigieus land als Frankrijk kan dit ook in België! Hier ligt alles ook veel dichter bij elkaar dus mogelijkheden tot organiseren zijn veel gemakkelijker. Iedereen woont dicht bij de hoofdstad, dé plaats waar de wetten gemaakt en gewijzigd worden.

Natuurlijk heb ik voor deze campagne mensen nodig. Ik heb wel een logo, een pagina, een groep en een e-mail account die tot deze campagne gericht zijn. Ik heb al mensen aangesproken om eens een kijkje te nemen en wat te lezen wat er op staat (momenteel nog niet veel). Maar met likes alleen komen we niet ver, ik heb écht gemotiveerde mensen nodig waar ik een campagne mee kan opstarten. Mensen die ook een beetje kennis hebben op het vlak en zowat weten hoe een campagne tot stand komt (onder andere administratief). Mensen met wie ik vaak kan afspreken en actie voeren. Mensen met een eigen inbreng die tot verbetering van de doelstellingen en de campagnevoering kunnen leiden of gewoon heel gemotiveerde mensen die het wel zien zitten dit allemaal te leren! Mijn campagne richt zich voornamelijk op de voedselverspilling in supermarkten aangezien zij een groot deel van het probleem vormen. Mijn plan is dat we ons zoveel mogelijk bezig houden met één doel in de laats van vele doelen, hiermee hoop ik dit doel sneller te bereiken. Indien het ooit zou lukken zouden we ons kunnen richten op andere problemen binnen de voedselproblematiek.

Ik zit zelf nog vrij laag in mijn kennis en ben me zoveel mogelijk aan het bijschaven. Ik heb nooit iets eerder opgericht maar ben dolenthousiast op dit project. Zo zou ik ook mensen kunnen gebruiken die me zelfs wat begeleiden op dat vlak. Ik ben zelf nog student dus heb niet alle tijd maar probeer er zoveel mogelijk tijd voor vrij te maken.

Indien je toch niet gemotiveerd genoeg bent of niet genoeg tijd hebt zijn alle suggesties en discussies uiteraard welkom!

Mijn facebook pagina heet "anti-voedselverspillingscampagne" dit is eveneens de naam van de groep.

De links bevinden zich onderaan.

pagina: https://www.facebook.com/Anti-voedselve ... 0/?fref=ts
groep: https://www.facebook.com/groups/1603512 ... 0/?fref=ts

Als iemand denkt dat dit onderwerp beter plaats vindt in een andere categorie of als het daar een groter publiek zou bereiken mag je dit altijd melden of verplaatsen.

Groetjes!

Ilias - FrostPunk
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Anti-voedselverspillingscampagne

Bericht door Tom op eigen houtje »

Heel mooie idee
Mijn vriendin werkt in een grote super
En daardoor heb ik inderdaad een beetje een idee hoeveel er weggegooid word
Dit zou een erg mooie oplossing zijn
Plaats reactie