Haan klaarmaken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Haan klaarmaken

Bericht door Pietje »

Een van onze hanen gaat binnenkort hemelen. Hij is nog maar 5 maanden, maar al een behoorlijke heer, groot en flink irritant ook. Tijd voor kippensoep en andere lekkere recepten :-)
Op aanraden van John Wardenier heb ik net een Römertopf gekocht op Marktplaats, want daar kan je goed kip in klaarmaken. Wie heeft er tips voor mij? Welke delen van de haan doe ik erin, en wat zal ik met de rest doen? Zal ik hem plukken of villen? Normaal villen we de kippen, maar in een Römertopf is met vel misschien lekkerder?
Ik heb echt heel weinig ervaring met kip/haan klaarmaken (ook al eens wat laten mislukken), dus alle tips, do's en don'ts zijn welkom!
Is er interesse in een forumdag over kippen slachten en klaarmaken?
Groetjes,
Marleen
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Haan klaarmaken

Bericht door Ernest Dubois »

Weet eimand hoe veel mensen zitten achter dit merk "Pietje" met geel vogel als merkteken? Ik weet van een paar jaar terug een er van een mevrouw uit Friesland was die een oproep over een mislukt nomadendorp hier aankondigt.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Haan klaarmaken

Bericht door Pietje »

Marleen is mijn vrouw :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Haan klaarmaken

Bericht door Lieve »

Ik had een recept voor Romertopf, waarbij het vlees in een zoutkorst gegaard werd.
Maar ik vind het zo dadelijk niet.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

Kip Siekit
1 KIP ca 1,5 kg 2 eetl citroensap peper zout 150 tot 200 gr gesneden soepgroente 1/2 l yoghurt 2 t knoflook 1 eetl kerrie

voor de sous 2 eetl citroensap 1 eetl kerrie 1 eetl boter 1 eetl bloem 1 eierdooier .

De kip met peper en zout en citoensap inwrijven en rouw in 8 stukken snijden ,deze in de natgemaakte römertopf leggen ,hierop de soepgroente verdelen en hierover de yogherd gieten die gekruid is met de kerrie en de fijngewreven teentjes knoflook .
Deksel op de schotel leggen ,deze in een koude oven zetten die op 200 gr c ingesteld is , het gerecht gaar laten sudderen in 1 1/2 uur .

de stukken kip uit de oven halen en deze onder de kraan afspoelen om de gestolde yoghurt deeltjes te verwijderen
het stoof vocht zeven en binden met de aangemengde bloem en eierdooier en afmaken met de boter , de kerrie en het citroensap .
Het vlees in de sous terugleggen en het geheel even heet laten worden .
deze schotel opdienen met rijst ,die met ruim fijngehakte perecelie gaar is gekookt .

Recept komt uit , Braden en stoven in de romertpf , boekje uit 1970 . 400 recepten voor gezond eten - gemakkelijk te bereiden -
eduard bay d 5412 ransbach- w .Germany

Oudere kippen stroop ik het vel af ,een jonge haan mag met vel maar kan in de rommertohp gemakkelijk zonder , het vel wordt niet krokant zo als bij kip uit de oven

römertopf is het geregistreerde handels merk van de firma Eduard Bay , Rensbach West Germany .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

2 haantjes peper zout citroensap 1 ui 1 kop zure room 1 kop witte wijn 1 laurierblad peterselie tijm dragon nootmuskaat 1 kl blikje champions 50 gr gerookt spek

Haantjes met peper en zout inwrijven , met citroensap besprenkelen en in de natgemaakte römertopf leggen en bedekken met dunne speklapjes . De zure room vermengen met de witte wijn en kruiden en dit voorzichtig langs de haantjes gieten .
De deksel op de schotel leggen en deze in koude oven plaatsen die op 250 gr c is ingesteld ,smoren in ca 1 uur .
De sous voorzichtig afgieten ,in een pannetje zeven en afmaken met de chapions , naar verkiezing de sous binden met aangemengkt bloem .
Intussen de haantjes terug in de oven plaatsen zonder deksel en deze een bruin korstje geven in ca 10 min .

Hier kun je het vel op de haan laten zitten .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

Dan nog eentje , deze is naar eigen idee .
Je slacht hiervoor de haan of kip uit , zonder vel . vilee vleugeltjes dijtjes en pootjes , het borstkastje maak je een bouillon van en kun je gebruiken om b v kroketjes of soep van te maken .
De pootjes en dijtjes ont bot ik meestal snij het vlees in stukjes , mooi voor nasi of broodje kip swarma of gaat door de gehaktmolen .
De vleugeltjes kruiden met zout en paprika poeder pikant , zoveel kruiden gebruiken dat ze mooi rood worden , opbakken bij b v gebakken aardappels , of voor bij een romantische film op de bank .
Het vileetje bind ik op met rollade kruiden , je kan hem eerst uitvlinderen zodat je een grotere lap vlees hebt ,je rolt hem op met vlinter dun gesneden reepjes vet spek , hiervoor is het mooier als je meerdere vilee hebt ,wordt de rollade dikker .
Deze in de rommertopf , samen met boontjes in spek gebonden en aardappelen , ong 1,5 uur op 200 gr .
Wij hebben een houtoven ,dus de temperatuur en tijden zullen bij een gas oven iets anders zijn .
Kijk na een uurtje maar eens of de piepers gaar zijn ,en dan nog een poosje .

Rommertopf voor gebruik altijd eerst nat maken , het best een tijdje in water zetten .
bij complete schotel beetje water b v 2 eetl op bodem laten en hier een paar krullen r boter leggen ,hierop de gerechten .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 21 dec 2016, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Haan klaarmaken

Bericht door JantjeV8 »

:shock:

Hoe laat schuiven we vanavond aan Pietje? ( ik zocht een kwijl-smiley...) :?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

Kip met champignons [ vetarm ]

2 kippenbouten 200 gr champignons 2 tomaten zout tijm marjolein peterselie vetarme koffiemelk maïzena .

De kip in de natgemaakte römertopf leggen met de in schijfjes gesneden champignons tomaten ontvellen en ontpitten kleinsnijden met zout en tuinkruiden er bij doen .
Deksel op de schotel in koude oven op 200 gr instellen [aanzetten ]en gaar stoven in c a 45 min .
het vocht afgieten in een pannetje en aanmaken met maïzena ,afmaken met fijn gehakte peterselie en een scheut koffiemelk [wij gebruiken geiten room] en terug over de kip gieten

Weet je dat je ook heerlijke erwtensoep in de römertopf kunt maken .
250 gr spliterwten 1,5 l water 200 gr varkenspoulet 200 gr saucijsjes 100 gr rookworst 1 dikke prij 1/4 knolselderij bosje blad van de selderij peper zout .
eerst de erwten en het vlees zonder rookworst 1,5 uur op 180 gr gaar maken ,dan de soepgroeten er bij doen zout en peper er bij doen en 1 uur door garen op 180 gr
hierna de soep roeren en afmaken met een gedeelte van de bladselderij en de rookworst in plakjes er op doen .
Serveren met roggebrood .

Brood bakken doe ik ook in een römertopf , de broodtopf , je krijgt hierdoor een dunne korst .

Op je vraag of er belangstelling is voor een forum dag kip .
Ik kan me aardig redden met slachten uitslachten en verwerken ,opeten ben ik ook erg goed in .
Hierom is het voor mij niet noodzakelijk .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Haan klaarmaken

Bericht door Lieve »

Over kip opeten, weet ik heel veel. Maar misschien zijn er hier ook mensen die er meer van weten.
Slachten, pluimen en schoonmaken lukt ook nog wel.
Maar ik weet wel zeker dat er nog veel meer te weten is over kip, en dat wil ik wel graag leren.
Dus moest er een forumdag komen dan hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Haan klaarmaken

Bericht door Pietje »

Sjonge, John, dank voor deze recepten! Daar kunnen we wel wat mee!

Mochten we hier een forumdag van maken, dan zal er op de locatie zeker een oven moeten staan. Of twee...

Als je van het karkas / nek soep maakt, haal je dat daarna door een doek, of vis je alleen de botten er uit?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haan klaarmaken

Bericht door kockie »

Dus eerst een workshop ovenbouw?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

Kockie ,is een fornuis zoals jij hebt geschikt , kun je de stookkamer als oven gebruiken na het stoken ?
Lieve , ik weet niet zo heel veel van kip , slacht wel en maak er hapjes van .
Het is meer naar een landleven idee , mooi uitslachten zoals een poelier of slager ,dan kijk ik ook graag toe .
Peter , ik haal het vlees zoveel mogelijk van de botjes ,pluis het goed uit, botjes zijn erg scherp, velletjes hekel ik, dan zeef ik de bouillon .
Daarna komt het moeilijkste ,wat ga je er mee doen .Je kan het vlees nog even bakken van elkaar trekken en dan met koolsla op een broodje eten met b v honing mosterd sous ,of de bouillon met vlees als grootmoeders kippensoep eten met groenten en vermicelli, of een heldere soep met mihoen ,wat jij wil .
De recepten, graag gedaan ,eet smakelijk .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haan klaarmaken

Bericht door kockie »

De oven van het fornuis in de schuur is wat aan de kleine kant voor een grote kip. We hebben er kleine pizza's in gebakken doe voortreffelijk uit de oven kwamen.

Misschien het kooktoestel een keertje vergroten en ook de oven groter maken? Dan zou ie, bij welbevinden door jou kunnen worden gekopieerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Haan klaarmaken

Bericht door jwardenier »

prima plan .hoe veder .
Plaats reactie