Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door alefarendsen »

We slachten nogal eens een kippetje. Vandaag nog eentje voor een lekkere coq-au-vin.

M'n oudste (iets ouder dan 3) vond het wel leuk om erbij te zijn toen ik het er met haar over had, maar heb het nu nog niet gedaan.

Wanneer zouden jullie ze bij dit soort dingen betrekken. Nu al, of nog even een jaartje of 2 wachten.

Ik neig haar er de volgende keer bij te laten, zodat het gewoon voor haar wordt.

gr.,
Alef
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door mro »

Op die leeftijd heb ik kippen zien slachten door mijn vader en konijnen en het jaarlijks varken bij de buren.

Een kind van 3j stelt zich daar niet veel vragen bij denk ik, maar zal zeker ook nooit meer vergeten wat ie gezien heeft en dat zie ik als iets positiefs. Mits je op een correcte manier slacht (en er geen sadistisch spelletje van maakt).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind 3 jaar wel heel jong, mijn zoon was 9/10 jaar. De meiden wilden er eerst niks van hebben maar nu slachten ze als het moet zo een kip. Maar het zijn nu pubers en ze blijven er ver van!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door Pietje »

Leg uit wat je gaat doen, hoe het er uit ziet, waarom je het doet, dat de kip dood gaat, opeten, etc. Vervolgens laat je een kind zelf kiezen wat 'ie wil, en hou de mogelijkheid open dat hij/zij op elk moment van gedachten kan veranderen. Kleine stapjes dus, en blijven afstemmen.

Daaf was 5 op de forum-vlees-dag. Steef 4 bij de eerste kippen. Natuurlijk is het indrukwekkend, maar het hoort bij vlees eten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door kockie »

Bij ons waren de oudste 3en 4. Wij hebben ze niet gevraagd, ze vroegen er zelf om. Om precies te zijn: "gaan we vandaag wat leuks doen? Een kip slachten of zo". Dat werden er toen 3. Met alle uitleg erbij gedood, verbloedt, geplukt en verder klaargemaakt. Hart/longen/maag/darmem/lever etc allemaal laten zien, netjes uitgelegd en helemaal besproken. Buiten het feit dat ze weten waar kippenvlees vandaan komt begrijpen ze nu ook een stuk meer van de anatomie en fysiologie van een lichaam. Was dus voor beiden een goede les. Daarna volgen hazen, konijnen, een ree en duiven en fazenten (opa jaagt). De enigen die het vies vonden waren een paar moeders op school die vonden dat we "niet zulke vieze dingen met onze kinderen" moesten doen... De kinderen hadden op school in geuren en kleuren verteld over het slachten. Onze kinderen weten tenminste waar vlees vandaan komt. Niks mis mee. Ik denk dat elke leeftijd goed is, als je maar gewoon overlegt en vertelt wat er gebeurt en waarom je dat doet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door JantjeV8 »

Hoe jonger hoe beter, en vooral geen drama van maken. Pas vanaf een jaar of 6 a 7 beginnen ze besef over leven en dood te krijgen. Daarvoor hebben ze daar helemaal geen emotie bij.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door mechanieker »

Woorden wekken , voorbeelden strekken.
Ik heb het als kind altijd gezien, van mijn grootvader en die vond dat ik het diende aan te leren.
Dus op 6 - 7 kon ik het , mijn beide zonen nu ook.
Je zal vlug merken aan je kindjes hoe ze erop reageren.
Mijn jongste kan gewoon geen bloed aanzien, dus verplicht ik hem er ook niet toe.
Waar ik destijds op wees is dat je moet doorzetten, bewust handelen, snel en correct strekken.
Ik kom zelf ook uit het boerenleven, jacht en visvangst.
Dus mijn zonen kunnen wild strekken, vis kuisen en heel wat meer.
Het is wat en hoe je ze het aanleert, het idee erachter en de handeling.
Dus als ze eens meekijken , zie je algauw hun reactie.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wanneer betrek ik m'n kids bij het slachten van kippen

Bericht door alefarendsen »

Dank allen,

de volgende keer tijdens het ontbijt als we bespreken wat we gaan doen die dag zal ik het eens melden en dan kijken of ze wil meekijken.

thanks again,
alef
Plaats reactie