Perry

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Perry

Bericht door Lieve »

Enkele dagen geleden stelde een buurman voor een boomgaard peren te beginnen plukken.
We hebben zo 250/300kg conférences verzameld, mooie niet aangetaste peren, klein van formaat.

Ik heb contact opgenomen met de plaatselijke sapmolen en daar gaat het fout.
Er is me uitgelegd dat peren te dik sap hebben en dat ze dit zeer moeilijk kunnen ontsappen.

Heeft iemand ervaring in het maken van Perry???
Help
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Perry

Bericht door kockie »

niet in het maken van perry, maar wel van perensap. Dat ging bij ons prima met de "hamermolen" en sappers.

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=5877 staat iets meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Heb donderdag om 17uur afspraak aan de sappers, moet zelf containers meebrengen, (hoop dat ik er genoeg heb)
Er werd voorgesteld door de mensen van de pers, 40% peren te vermengen met appels om een vloeibaarder mengsel te krijgen.
Mogelijk indien noodzakelijk, maar appels moet ik kopen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Perry

Bericht door kockie »

Ik heb gewoon prima drinkbaar perensap.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Perensap is zeker al lekker alléén bewaard het niet zo goed, perry is dan een bewaarmethode.
Iemand enig idee welke gist te gebruiken, bij Brouwland worden verschillende gistsoorten voorgesteld.
We hebben hier ook de mogelijkheid vers biergist te gebruiken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Probeer champagnegist.
Die is speciaal ontwikkeld om een max aan tere smaken over te laten gaan en een optimale alc. opbrengst.
Goed resultaat bij Calvados (zit soms ook wat peer bij)
Biergist is vloeken en bakkersgist.....daar hebben we het maar niet over :fff
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Perry

Bericht door Rob van Rotterdam »

holtere schreef: Biergist is vloeken en bakkersgist.....daar hebben we het maar niet over :fff
Wellicht een beetje off-topic, maar wat is er mis met bakkersgist?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Rob van Rotterdam schreef:
holtere schreef: Biergist is vloeken en bakkersgist.....daar hebben we het maar niet over :fff
Wellicht een beetje off-topic, maar wat is er mis met bakkersgist?
Goeie vraag ...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Perry

Bericht door jwardenier »

Wijn uit enkel perensap maken valt niet mee , het tanninegehalte is erg hoog ,kun je terugbrengen door het sap 24 uur in de pulp te laten staan , meerdere soorten peren gebruiken anders krijgt de gist moeite ,zit namelijk een stofje in wat de groei van gist bemoeilijkt .
Dan komen er zuren in voor waardoor elke fout zich wreekt door de wijn of cider naar azijn te laten smaken of ruiken.
Niet in contact laten komen met ijzer ,werk schoon ,de gist soort die werd voorgesteld is goed .
Het resultaat valt meestal niet mee ,ik zou vermengen of sap gaan maken zoals Kockie voorstelde
Succes . John .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

We proberen het, indien het lukt is iedereen uitgenodigd, anders ook. :fff
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Wat er mis is met bakkersgist?
Niks naturlijk als je er brood mee bakt :mrgreen:
Gist is er in vele soorten en maten en dan is het wel logisch dat je ook de meest geschikte gistsoort gebruikt voor het moeizam verkregen sap. Gist eet suiker en dat levert alcohol en wat gas. De ene soort maakt meer gas en de andere meer alcohol. Dan is er ook nog iets als smaak en voortijdig afsterven bij geringe alcoholpercentages en een betere weerstand tegen wilde gisten die je drank verstieren. Als dat geen reden genoeg is?
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Perry

Bericht door Rob van Rotterdam »

holtere schreef:Wat er mis is met bakkersgist?
Niks naturlijk als je er brood mee bakt :mrgreen:
Ik schrok al. Niet dat ik ooit gist gebruik, want het brood dat ik bak laat ik rijzen met desem.
Maar toch. Dank voor deze geruststellende woorden :-)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Het is uiteindelijk pas gisteravond geworden voor we het sap hebben laten persen.
210 kg peren en een beetje appels geperst in sap = 120 l sap.
Ik heb enkele flessen gesteriliseerd, nog 100 l in plastic vaten.
De mensen van de sappers suggereerden suiker bij te voegen. 4kg per 25 l sap
weet iemand hoeveel het suikergehalte moet zijn om een goede vergisting te krijgen?

Het sap smaakt overheerlijk.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Lieve,

Gebruik een soortelijk gewichtmeter. Je meet het suikergehalte (opgeloste stof) en je voegt suiker toe om ideale verhouding om te gisten te verkrijgen. De hoeveelheden staan op de zijkant van zo'n metertje.
Maak het best een paar dagen van te voren een kleine hoeveelheid giststarter aan. Dat is gewoon een fles met wat van hetzelfde sap met wat suiker en gist. Als je dan je grote hoeveelheid klaar hebt kiep je die fles er bij en dan gaat je grote vat meteen goed aan het gisten. Dat geeft een goede bescherming tegen wilde en ongewenste gisten die aan het fruit zitten. Je bent ze zo (hopelijk) te snel af. Perensap is vanwege de lage zuurgraad erg kwetsbaar.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Perry

Bericht door jwardenier »

100 l sap ,mooie hoeveelheid ,ik heb nooit meer dan 80 l in een keer gemaakt ,grootste gistfles die ik heb .
De suikers in de peer bestaan uit een deel vergistbare maar ook een deel niet vergistbare suikers .
Een deel van de suikers uit peer bestaat uit sorbitol ,is zoet maar niet vergis baar.
Apels , kersen en perziken bevatten ook sorbitol, peer is een koploper
De perser adviseerde 4 kg suiker op 25 l sap , heeft hij daar uitleg bij gegeven .
Je meet eerst hoeveel suikers er in een sap zitten , dan kijk je vervolgens wat je wil maken ,een tabelletje geeft aan hoeveel suiker er dan bij moet om het alcohol percentage te krijgen wat bij jou wijn of cider past .
Volgens mijn tabelletje heeft perensap ong. 10% suikers dus 10 l geeft 1 l suikers dan zou het s g 1040 zijn kom je op een alcoholpercentage van 5,43 ,zou je 2 kg per 10 l toevoegen kom je op een s g van 1080 .is totaal 2080 suiker is 10.82% alcohol
Als ik het goed heb .
Plaats reactie