Overlast ratten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Overlast ratten

Bericht door Brutus Groenus »

Is het niet verstandiger (en beter) de bron van de rattenoverlast weg te nemen?
- Word geen slaaf van je bezit -
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Overlast ratten

Bericht door holtere »

Kort en goed, als je beschutting biedt en voedsel krijg je bewoners. Dat weet je inmiddels.
Haal beiden weg en het zal een heel eind opgelost zijn. In ieder geval voldoende om gerommel met gif achterwege te kunnen laten.
Dat roofdieren vergiftigde prooien laten liggen is een bakerpraatje voor de gemakzuchtigen en zeer omstreden!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Hoe dan, de sloot dempen? De bossages op andermans grond (prive, waterschap en gemeente) rooien?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Overlast ratten

Bericht door holtere »

Ik hoor in de omgeving steeds vaker van rattenoverlast.
Als er rattenoverlast is kom je ze tegen. Ze bungelen aan vogelvoerhuisjes, je ziet ze wegschieten of zelfs kuieren, ze kijken je met kraaloogjes aan en je treft rattenstront aan in je houtopslag en andere stille hoekjes.
Ik begrijp uit jouw omschrijving dat je van anderen hoort en je voorzorgsmaatregelen wilt treffen maar niet dat ze bij jou over de voeten lopen. Er zal best eens een rat in het water zwemmen of in het bos rondkuieren maar niet in geen grote getalen. Er moet wat makkelijks te vreten zijn als er een plaag is. Onderzoek eerst eens om wat voor een ratten dat het nu eigenlijk gaat, begin eens met een valletje zou ik zeggen :?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Het gaat om het terrein bij m'n ouders.
Er is overlast. De gemeente kon het voorheen met gif onder controle houden, maar wordt door de regels daarin beperkt. Met de ecologischere methode krijgen ze het niet onder controle, sterker nog, het probleem breidt uit. De gemeente-vanger komt niet verder. De situatie is al langer gaande, de omgeving is aangepast op wat haalbaar is. Geen vogels voeren, geen kippenhok meer, dus ook geen voertonnen meer (sedert 3 jaar), geen afval in zakken, een straatklinker op de deksel van de kliko, 2 katten, een marteralarm in de auto houdt ze ook niet tegen. Kortom, ze maken er een puinhoop van, graven gangen waar het niet gewenst is en laten zich dagelijks zien, in elk geval meer dan gewenst.

Het gaat om de bruine rat. Je hoeft geen moeite te doen om ze er tegen te komen. Buiten op het bankje een bak koffie nuttigen is gegarandeerd raak, ongeacht welk moment op de dag.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Overlast ratten

Bericht door nck »

holtere schreef:Kort en goed, als je beschutting biedt en voedsel krijg je bewoners. Dat weet je inmiddels.
Duidelijk, en stalhygiëne is een absolute vereiste.
Wanneer je zoals veelal gebruikelijk is paarden in boxen houdt is dit veel eenvoudiger te realiseren als dat je zoals bij ons alle dieren gemeenschappelijk in 1 grote stal huisvest.
Maar het is goed te doen.
Muizen zijn er altijd. is eigenlijk geen probleem. En wanneer je dat ratten ziet, of herkent aan de keutels dan grijp je in.
Bij ons is er een plek in de buurt van een open watervat, waar de ratten steeds weer terug plegen te komen.
Daar voer je dus brokken. kan verder niets bij komen en er is door ons goed zicht op te houden.

Jaren geen last gehad tot vorig jaar er een kleine invasie plaatsvond. Had het gevoel dat ze overal zaten en ik hoorde ze ook lopen tussen het dakbeschot.
Stal was niet echt mooi schoon te houden en er werd door de jonge dieren vrij veel met voer gemorst.
Beide problemen opgelost middels een veel betere vloer en voerbakken, ratten verdelgt met vergif en sindsdien eigenlijk geen last meer.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, ik denk dat je op een gegeven moment niet aan gif ontkomt. Dan maar buiten 's-vaderlandsche regeltjes. Ik had gehoopt op nog wat ouderwets degelijke oplossingen. De oplossingen die hier nu (onder dankzegging) genoemd worden hebben de afgelopen periode al de revu gepasseerd.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

En die ziektes die ze bij d'r dragen?? Ik weet het niet, ben best in voor een nieuw recept in maar heb het niet zo op die gedachte.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

Dito.
Volgens mij wordt met waterkonijn eigenlijk de (veel dikkere en niet aan de rat verwante) muskusrat bedoeld.

Maar dat staat niet in het recept :?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Overlast ratten

Bericht door Blijfhopen »

GdeJ denkt met u mee.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Overlast ratten

Bericht door Bossie »

Fretten of een kettingzaag, paar kleine hondjes en een zaterdagochtend. Zo gepiept. (mits de bron op eigen terrein zit)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overlast ratten

Bericht door Tim »

JantjeV8 schreef:Een ziek konijn wordt ook niet opgevreten, behoudens door de maden dan.
En de maden weer door muizen, vogels, etc... Daar accumuleert het weer verder.

Je kan toch je huis dicht maken? Lukte vroeger bij mn ouders ook. Spleten waar je niet bij kunt, rollen dik gaas erin en PUR. Valdorpels, etc. Zelfs de buiten vouliere kregen we rat-dicht. De loop routes kun je klemmen zetten.

Het probleem was voer, van de vogels, schapen, etc.

Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Overlast ratten

Bericht door Lieve »

Alhoewel dit geen definitieve oplossing is, blaaspijp met papieren pijltjes en bamboe punt.
Rattenjagen is een leuk tijdverdrijf, geduld is een mooie deugd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Haha, ja, maar kijk er mee uit. Afgelopen week was er een item op de regionale televisie (Omroep Brabant). Een persoon uit de regio Eindhoven stond te vertellen dat hij de ratten met een luchtbuks van de schutting af schoot.

Hoewel ik hem volledig begrijp, zijn er maar al te veel partijen die een dergelijke werkwijze niet kunnen accepteren en nagelen die man dus aan het kruis. En de ratten? Die vermenigvuldigen zich volop door.
Plaats reactie