Overlast ratten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Ik hoor in de omgeving steeds vaker van rattenoverlast. De gemeente komt dan ingrijpen, doch de gifkorrels mogen ze niet meer gebruiken. De enige remedie die ze mogen inzetten zijn klemmen. Maar met de voortplantingsnelheid van de ratten is het water naar de zee dragen. Ze graven zich onder tuinhuisjes, garage, in de slootkanten en zijn niet schuw om zich te laten zien.
Katten lopen er genoeg, ook die winnen het niet.

Hoe kun je dit effectiever bestrijden?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Overlast ratten

Bericht door holtere »

Wat eten ze?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Schuimrubber uit de motorkap van de auto, stroomdraden rondom de motor van de auto, de 'voorraad' oud-papier etc. In huis verder (nog) niet. De omgeving lijkt er verder ook wel netjes opgeruimd. Veel bossage, paar sloten met een laagje water, maar verder geen heel speciale dingen waar ze op af zouden kunnen komen. Ze zitten er nu eenmaal, en da's verre van prettig...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

In de gemeenten waar ik werkzaam was werden ratten in de openbare ruimte bestreden door de gemeente onder het mom van een risico voor de volksgezondheid. Daarbij werden gifboxen neergezet; betonen bunkertjes met daarin een rodenticide. Volgens mij gebruiken ze die nog steeds dus mogelijk is het specifiek beleid van de gemeente zelf.

Bestrijding van ratten op privaat terrein was voor de particulier zelf, dan werd verwezen naar de lokale ongediertebestrijder. Rentokil is een bekende landelijke speler. Die gebruiken zeker nog wel gif.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Ons werd verteld dat het gebruik van gif sedert dit jaar is verboden. De Partij voor de Dieren heeft dat 'gewonnen'. Dit is geen lokale beperking, maar een landelijke. Die gifboxjes mogen niet meer gebruikt worden.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het even opgezocht:

Bestrijding met rodenticiden mag enkel binnenshuis EN uitgevoerd door iemand met een vakbekwaamheidsdiploma. De hoeveelheid gif dat benodigd is voor bestrijding van ratten is hoger dan een winkelier en consument mag hebben.

Die man heeft het goed uitgelegd volgens mij. Dat zal een hele batterij aan klemmen worden... En dan moet je de katten, konijnen, eekhoorns e.a. er nog uit zien te houden.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Overlast ratten

Bericht door nck »

Wij houden paarden en het gemorste voer trekt ook af en toe ratten aan.
In Duitsland een emmertje "Storm happen" gekocht en binnen de kortste keren van de ratten af.
Of je dat in Nederland wel of niet mag hebben interesseert mij eigenlijk geen zier.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

nck schreef:Wij houden paarden en het gemorste voer trekt ook af en toe ratten aan.
In Duitsland een emmertje "Storm happen" gekocht en binnen de kortste keren van de ratten af.
Of je dat in Nederland wel of niet mag hebben interesseert mij eigenlijk geen zier.

Jan
Ik heb de werkzame stof even opgezocht. Het is een sterk werkend anti-stollingsmiddel er die is niet erg selectief; alle organismen (gezelschapsdieren, paard, mens) die het binnen krijgen lopen een gezondheidsrisico. Het is chemisch stabiel, wat wil zeggen dat het slecht afbreekt en dus kan ophopen in dieren hoger in de voedselketen. Denk aan muis --> vogel --> roofvogel. Met die wetenschap zou ik het i.i.g. niet al te ongecontroleerd in de rondte strooien. Rachel Carson schreef er ooit een boekje over.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Overlast ratten

Bericht door nck »

De resultaten van het middel zijn sterk ingedroogde karkassen die in hun schuilplaatsen en gangen gevonden worden.
De hond raakt ze niet aan, en de roofvogelstand beleeft deze jaren een hoogtepunt.
Paarden eten überhaupt geen ratten. (Bij mijn weten, en ook nooit waargenomen.)
De roofvogels rond mijn erf grijpen vrij regelmatig een duif of ander klein spul zoals muizen e.d., waarvan ik de restanten dan in het gazon of in de singel terugvindt.
Ik heb niet het idee dat rovers een vergiftigde muis of rat opvreten, aangezien ik zolang als ik daar woon nog nooit een dode buizerd, valk, bunzing, steenmarter o.i.d. heb gevonden.
Wel uitgedroogde ratten onder een pallet of voerbak, of tussen het dakbeschot.
Dit spul zet je niet zo neer dat er andere dieren bij kunnen, gezond boerenverstand zeg maar.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

nck schreef:De resultaten van het middel zijn sterk ingedroogde karkassen die in hun schuilplaatsen en gangen gevonden worden.
De hond raakt ze niet aan, en de roofvogelstand beleeft deze jaren een hoogtepunt.
Paarden eten überhaupt geen ratten. (Bij mijn weten, en ook nooit waargenomen.)
De roofvogels rond mijn erf grijpen vrij regelmatig een duif of ander klein spul zoals muizen e.d., waarvan ik de restanten dan in het gazon of in de singel terugvindt.
Ik heb niet het idee dat rovers een vergiftigde muis of rat opvreten, aangezien ik zolang als ik daar woon nog nooit een dode buizerd, valk, bunzing, steenmarter o.i.d. heb gevonden.
Wel uitgedroogde ratten onder een pallet of voerbak, of tussen het dakbeschot.
Dit spul zet je niet zo neer dat er andere dieren bij kunnen, gezond boerenverstand zeg maar.

Jan
Er zijn kennelijk ook minder verstandige boeren : http://www.evbn.nl/rattengif-3/
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Overlast ratten

Bericht door nck »

Er schijnt heel veel aangekloot te worden met bestrijdingsmiddelen, dat men vanuit overheidswege het gebruik ervan verbiedt.
Maar wanneer je ratten op bezoek hebt en die vinden voldoende voedsel, dan wens ik je heel veel sterkte en wijsheid om een exponentieel uitdijende rattenkolonie in toom te houden met 25 klemmen.
Dat lukt amper met mollen.
Pas toen ik een Shire horse ruin in de weide had rond dartelen was ik van het mollenprobleem af.
Blijkbaar verdicht hij het gangenstelsel zodanig dat deze gravertjes hun heil ergens anders zoeken, en zie ik nu de klemmen bij de buurman in de weide staan.
Bij mij al in geen drie jaar een molshoop gezien.
Zo ook met de ratten. Direct grondig in de kiem smoren voordat er een aantal forse gezinsuitbreidingen zijn geweest.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

Ik ben het ook niet per definitie met je oneens. Ik wijs alleen op de risico's die aan een dergelijk product hangen. Ik vind dat het streven zou moeten zijn om zo weinig mogelijk ervan te gebruiken.

Zat aan alternatieven te denken en kwam opeens op de rattenvanger van Hameln uit. In mijn jeugd een veelgehoord sprookje. Zit een heel verhaal achter; mooi voorbeeld van de onuitputtelijke bron die internet is: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_ratten ... an_Hamelen
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Overlast ratten

Bericht door nck »

Dat doet bij mij dan weer de herinnering herleven naar deze serie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunt_u_mi ... ijnheer%3F

Ik zie mezelf vooralsnog niet zo heel gauw al fluitend een koppel ratten verzuipen in de nabijgelegen waterleiding.
Alhoewel, ik denk wel dat ik ruim publiek zou krijgen.
:D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overlast ratten

Bericht door JantjeV8 »

Tja, die kerel die namens de gemeente kwam fluisterde ook tussen neus en lippen door dat het spul in Belgie gewoon verkrijgbaar is...

Ik denk dat 'm zoiets toch gaat worden. Rigoureus aanpakken.

De roofvogels e.a. ruiken wanneer een prooi niet deugd. Een ziek konijn wordt ook niet opgevreten, behoudens door de maden dan.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Overlast ratten

Bericht door Joepie »

Voor wat betreft specifiek dit middel is mij dit niet bekend. Dat het sterk terugdringen van gewasbeschermingsmiddelen in brede zin bijgedragen heeft aan het herstel van de roofvogelstand is onbetwist. Al zouden roofdieren ruiken wanneer een prooi niet in orde is, als alle prooidieren vreemd ruiken dan eet je niet en sterf je alsnog.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie