Extreme broedsheid bij Barnevelders

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Brutus Groenus »

Wij hebben 3 (voorheen 4 ) Barnevelder hennen.

Bij de rasomschrijving staat dat de Barnevelder een goede legkip is die zeer zelden broeds word. Er word zelfs beweerd dat, wanneer men Barnevelders wil fokken, je een ander ras er bij moet houden om de eieren uitgebroed te krijgen.

Goed... daar denken de Oost Groningse Barnevelders dus heel anders over. Onze kippen zijn in de 10 maanden dat ze hier wonen allemaal al 4 keer broeds geweest, er is nu zelfs een hen met de 5'e ronde bezig.

De eerste ronde liet ik ze zitten, maar dit is zo'n aanslag op de conditie van de dieren dat ik ze nu altijd apart in een bench zet om ze broeds af te helpen (dit lukt meestal pas na 2 weken, ze zijn dus ook nog hardnekkig broeds).

Ook zijn de kippen uiterst luidruchtig i.v.m. andere tomen hier uit de buurt. Ze slaan wel 3 á 4 keer per dag aan en houden dit soms tot 20 minuten vol.

Iemand een idee hoe dit komt? Doen wij iets fout (of té goed).

Wij hebben zoals gezegd dus 3 hennen, geen haan. Het buitenverblijf van 55m2 is groen en voorzien van een aantal struiken, rondom ingesloten d.m.v. een schutting en een hek (van oude pallets).
Het nachthok zit in de stenen schuur en heeft twee legnesten, hier is het in de zomer wel wat warm (maar in de winter worden ze net zo goed broeds).
We voeren legkorrels van de Welkoop, voor de rest heel veel groenvoer, onkruid en resten uit de moestuin.
Eitjes rapen we ieder ochten of middag, ze liggen er nooit langer dat een halve dag.
- Word geen slaaf van je bezit -
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door jwardenier »

Het is mij ook niet duidelijk waarom jou kippen zo broeds zijn , misschien het ontbreken van een haan ?
Ik heb ook wel barnevelders gehad ,ze werden wel broeds maar niet zo extreem als jou kippen .
Ik zou er nu bevruchte eieren onder leggen ,ze een keer laten broeden , misschien dat dan de lol er dan af gaat , zo niet heb je goede broedkippen , kun je mooi eieren uitbroeden en heb je mooi wat in de pot .
Bij het topic broed prikkel eend , stelde iemand dat je geen eieren mocht rapen ,het zal mij benieuwen hoe dit ten opzichte gaat van niet bevruchte eieren .
Broedeieren zijn zat te vinden op m p , succes . groeten .John
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Brutus Groenus »

Ja misschien komt het van het ontbreken van de haan, maar die wil ik liever niet i.v.m. overlast.

Ik zou eens wat ektjes kunnen broeden inderdaad.

Zal van het voorjaar eens kijken.

Verder niemand hier ooit "last" van gehad?
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Dutch John »

Niet in deze extreme mate, al zijn sommige kippen er gevoeliger voor dan andere. Een kip die viermaal per seizoen broeds is, moet je laten broeden of kippensoep van maken. Zij die incidenteel broeds zijn, maar slechte broedsters (noord hollandse Blauwe bijvoorbeeld), kun je ontbroedsen door ze een paar dagen in een gazen kooitje buiten te laten bivakkeren. Alleen water geven en uiteraard niet in de felle zon zetten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Brutus Groenus »

Dan kunnen dus al mijn kippen in de soep :shock:

Als ben hier een kip broeds is zet ik ze in een bench (60x60) met hierin drie zitstokken. Deze laat ik dan in de schuur staan, maar dan duurt het soms nog 1,5 - 2 weken. De volgende keer zal ik hem buiten plaatsen, moet deze dan ook in de nacht buiten staan?
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Dutch John »

Geen zitstokken, dat is te comfortabel. Daarom ook dag en nacht buiten in weer en wind laten staan en alleen water geven. Na twee-drie dagen moet het over zijn. Langer moet je er niet mee doorgaan. Het gaat erom dat het oncomfortabel is. Ga je er langer mee door, dan wordt het een kwelling.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door jwardenier »

Ik heb Noord-Hollandse blauwen ,en een paar Franse de bres kippen , daar zijn er ook bij die voor de zoveelste keer broeds zijn dit jaar .
Ik zet de te veel broedse hennen in een buiten ren[konijnen ren] met nachthok ,geen zitstok, als de broedsheid voorbij is 2 tot 4 dagen deurtje los en gaan ze weer met de rest op stap , 1 gaat direct naar de leg bak week of wat later is ze weer broeds .
Deze kip heeft al kuikens uitgebroed dit voorjaar .
Er zijn dus kippen die meerdere tomen kuikens per jaar willen , we hebben meer dan genoeg kuikens dus gaat ze de ren weer in .
Om nauw soepkippen te maken van de kip met de gouden eieren ,lijkt mij niet .
Ik leen broedkippen ook wel uit , kunnen ze hun broedsheid uitleven ,meestal gaan ze daarna weer leggen .groeten, John
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Extreme broedsheid bij Barnevelders

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor het meedenken.

Volgende keer zal ik de bench zonder stokken buiten laten staan. Hopelijk gaat het dan sneller.
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie