mijn paradijs

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mijn paradijs

Bericht door nck »

Helemaal eens.

Werk is er altijd. Maar al lang geleden geleerd dat er morgen weer een dag is.
Ik weet niet wat meer voldoening geeft. Een punt van je lijstje wegstrepen na het afwerken van een klus of met z'n tweetjes even de "bunders" over en genieten van de doorkijkjes, de ondergaande zon, de dieren die nieuwsgierig naar je toe komen om aandacht en alles wat verder de revue passeert onderweg.

Ons leven is ook druk. Relatief gezien dan. Beide een volle werkweek, twee pubermeiden, de dagelijkse verzorging van onze paarden, het onderhoud rondom huis.
Bijna altijd eindigen we in de kapschuur, glas perenwijn van Hennie, boek, dartbord, en de conclusie dat het alweer aan de late kant is.


Nou en?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: mijn paradijs

Bericht door jwardenier »

Toen we de boerderij kochten stonden er een paar boompjes ,o a hazelaar en een walnoot ,de rest vond ik niet echt interessant conifeer en zo .De walnoot is uitgegroeid tot een redelijk grote boom een metertje of 7 hoog schat ik .
En al is hij nog een kleuter onder de woudreuzen levert hij ons aardig wat noten , vanmorgen een begin gemaakt met opzoeken en een grote jute zak is al weer half gevuld ,hiervan gebruiken we noten in allerlei baksels o a walnoot taart met roomboter is erg lekker maar ook notenbrood ,recepten zijn er genoeg te vinden .
De bolsters van de noten heb ik apart gehouden ,noten in emmer bolsters in een klein blik welke ik altijd mee neem bij het zoeken ,vooral de slijmerige rotende bolsters ben ik in geïnteresseerd.
Na voldoende verzameld te hebben zet ik ze een paar dagen donker weg in een beetje water in een oude r v s pan ,voor wolnooteningkt.
Wat heb je nodig oude pan r v s 5 liever 10 l keuken lepel ,jampotjes een oude panty of kaasdoek handschoenen azijn zeezout en eventueel Arabisch gom en een flinke emmer rotende bolsters .
je voegt water toe totdat de massa onder staat en brengt het mengsel aan de kook ,hierna het mengsel zachtjes laten inkoken 1 tot 2 uur ,totdat je een gelijkmatige massa [papje] hebt ,af en toe roeren .
Met een kwast zet je een streep op keukenpapier en als de kleur je aanstaat dan voeg je een flinke lepel azijn en zeezout toe als conserveermiddel ,na nog 30 min doorsudderen [roeren]laat je het brouwsel afkoelen ,zeef het vervolgens en giet het in de gesteriliseerde potjes .
Een pan van 5 l komt ong. 1 l inkt vanaf .
gebruik een kaligrafeerpen om te schrijven ,wel elke keer goed schoon maken en droog bewaren ,zout en azijn als conserveermiddel krijg je wel roest van .
als je een beetje Arabische gom toevoegt hecht de inkt beter aan het papier .
gebruik op papier maar ook op houten voorwerpen lepels kistjes enz.
Ik heb eens dit recept eens gevonden in een tijdschrift ,het is erg leuk om te doen .
Schrijf hier je meisje maar eens een liefdesgedicht mee ,schoor je echt veel punten.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: mijn paradijs

Bericht door Lieve »

Aangenaam te lezen verhaal en ja ik word bijna een beetje jaloers.
Maar nee ik wil niet ruilen, ik hou te veel van mijn heuvels.

Hoe groot moet een tuin minimaal zijn om zelfvoorzienend te kunnen zijn?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: mijn paradijs

Bericht door jwardenier »

Bijna een beetje jaloers , nou ja bijna dus ,niet doen dus ..
Anders zou dit stukje meer iets zijn voor het topic ,kijk een hoe goed ik ben
Hoe groot je tuin moet zijn ,geen idee ,hangt er van af wat je wil ,als je dan bedenkt geen kip geen ei kom je vanzelf op een aardig stukje tuin .De grondsoort zal ook medebepalend zijn .
Plaats reactie