Vers houden watervoorraad kippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb een automatisch watergeef systeem met voorraadtank voor de kippen. Hoe kan ik zorgen dat dit water een tijdje (week) goed blijft?

Ik weet dat je een knoflookteen kunt toevoegen om prefentief mijten te verjagen (gebruik
het zelf niet), is er ook een soortgelijk simpele toevoeging om het water vers te houden?
- Word geen slaaf van je bezit -
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Brutus Groenus schreef: ..., is er ook een simpele toevoeging om het water vers te houden?
Een toevoeging is me niet bekend, wel dat de temperatuur belangrijk is. Hoe koeler het water, hoe langer het vers blijft, maar dat mag als bekend worden verondersteld.
Wat ook helpt om vroegtijdig bederf te voorkomen, is het te gebruiken materiaal waarin het water aan de kippen wordt aangeboden.
Kunststof schijnt bacteriegroei te versnellen en daglicht ook.
Een tankje van een ondoorzichtig materiaal, zodat er geen licht bij het water komt, lijkt me het uitzoeken waard.
Rob
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb een tank van zink.

Er staat nu in de middag nog zon op, maar ik zal er even een grote struik voor planten.
- Word geen slaaf van je bezit -
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door swake »

Tegen bacteriën wordt ook zilver gebruikt en tegen algen en soortgelijke is het koper.
Geen idee of dit bruikbaar is bij het drankje van de kippen. Misschien worden ze er ziek van ivm overdosis, of ook niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door Dutch John »

In het nachthok gebruik ik een professionele watertoren die zichzelf vult al naar gelang de hoeveelheid water in de rand. Gevoed wordt middels zwaartekracht vanuit een 20 liter emmer met deksel die een meter hoger staat. Omdat de kippen overdag uit de vijver drinken, kan het soms twee weken duren voordat de emmer leeg is. Geeft nooit problemen.

Ik zou het niet aandurven om kippen die voor hun water afhankelijk zijn van mij, de mens, een week alleen te laten. Als de mens de verantwoordelijkheid op zich neemt, dan is deze het uit oogpunt van dierenwelzijn verplicht om zelf, of via een andere persoon, de zorg te dragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Vers houden watervoorraad kippen

Bericht door Brutus Groenus »

Oké, dus uit de zon zou het geen problemen moeten geven om wekelijks het water te verversen.

Een vijvertje heb ik ook aan gedacht, ik had het idee om de sloot (die rondom de tuin loopt) een stukje de ren in te leiden.

De kippen zijn hier nooot langer dan een dag alleen. Als we een weekend weg gaan heb ik een dagelijkse oppas. Dit moet wel, als de eieren niet worden geruimd worden ze snel broeds heb ik het idee.
Ik heb Barnevelders, deze zouden weinig broeds worden, maar de mijne zijn elk al drie keer broeds geweest in 10 maand tijd.
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie