Sealen van diepvriesspullen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Sealen van diepvriesspullen

Bericht door kockie »

Tja, welke sealer kun je daar het best voor gebruiken? Jaren geleden heb ik er eentje van een grote Duitse winkel in NL gekocht. Hij zuigt prima vacuüm maar het sealen gaat vaker mis dan goed. Met andere woorden, de zakken blijken lek. Wie heeft een (goed) vacumeer/sealapparaat en is bereid zijn of haar ervaringen te delen :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Sealen van diepvriesspullen

Bericht door Paide »

Hobbybrouwens gebruiken deze om hun aangebroken zakken hop mee te bewaren.
Allpax en Foodsaver staan daar bekend als goede, maar wat prijzigere merken.
Zelf heb ik een caso vc10. Was lang niet zo prijzig en voldoet nu 2 jaar prima. Is ook leuk om sous-vide mee te koken.
tuintje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2016, 00:53

Re: Sealen van diepvriesspullen

Bericht door tuintje »

Ik heb sinds 9 maanden een Foodsaver V2860, gekocht bij een online-shop in Duitsland, waar ik woon. De prijzen liggen hier iets lager dan in Nederland en ook de verzendkosten zijn lager. Het was erg moeilijk om informatie te vinden, op een Duitse vergelijkingssite kwam de FoodSaver erg goed uit de test, maar ook de Allvac van Allpax, op veel andere sites was het duidelijk dat fabrikanten/verkopers zelf hun producten aanprijzen en er geen sprake was van een eerlijke vergelijking.

Mijn ervaringen zijn superpositief over het apparaat, niet zo positief over de Foodsaver zakken. Erg duur en de meeste zakken, die bij het apparaat waren meegeleverd, bleken toch niet zo luchtdicht te zijn. Daarnaast zijn de zakken/rollen van Foodsaver maar in een richting te vacumeren. Ik heb zakken gekocht van een ander merk en daar ben ik erg tevreden over (in meerder richtingen te vacumeren), ook een proefpakket aangevraagd bij Allpax en deze zakken zijn waarschijnlijk nog beter en goedkoper - liggen nog in de vriezer. Ik moet wel zeggen dat ik een dubbele seal maak, aan de bovenkant ook nog een en tussen de 2 seals doe ik een papiertje waarop staat wat erin zit en de datum. Vlees met botten bescherm ik met een speciaal materiaal voor het in de zak gaat. Vochtig en vloeibaar voedsel leg ik een paar uur in het snelvriesvak en vacumeer het dan.

Ik gebruik hem dagelijks en als hij kapot zou gaan, zou ik zo weer dezelfde kopen. Het is mijn favoriete keukenapparaat en zou niet meer zonder kunnen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sealen van diepvriesspullen

Bericht door kockie »

Welke zakken gebruik je nu? Welk type foodsaver heb je? Naam en type is voldoende. Een shop zoek ik er zelf wel bij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tuintje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2016, 00:53

Re: Sealen van diepvriesspullen

Bericht door tuintje »

Type: FoodSaver V2860, kan opgeklapt worden (ongeveer 150 euro)

Zakken:
1.
gekocht bij vakuumtuete.de (Beutel mit Struktur 90 my) Gratis testset aangevraagd. Ik heb zowel rollen als zakken gekocht. Zakken zijn goedkoper en minder werk. Rollen wel makkelijk als je bijvoorbeeld iets groots wil marineren (ik heb grote zakken gebruikt voor het marineren van rode kool)

2.
Testset ontvangen van allpax.de. Deze zakken hebben een grovere structuur, ben er tevreden over en denk dat ik de volgende keer deze zakken bestel. Zijn goedkoper dan die van bovenstaand adres. Ook in Nederland te bestellen bij allpax.nl, zakken zijn in Nederland duurder.

Bij het kopen van zakken er wel op letten dat ze geschikt zijn voor het merk vacumeermachine (ohne Vakuum-Kammer) dat je hebt en dat het zakken zijn met structuur.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sealen van diepvriesspullen

Bericht door JantjeV8 »

Wij hebben een Allpax en het ding werkt prima. Een vergelijk heb ik niet.

Wij vonden 3 (meestal extra) functies belangrijk en zijn blij dat we daar ook voor gekozen hebben:
- Puls, dus dat je zelf kunt bepalen wanneer er voldoende vacuum is om niet alles fijn te laten knijpen.
- Bij de standaard sealcyclus gaat de Allpax pas sealen als ook werkelijk de gewenste onderdruk bereikt is, niet op tijd geregeld maar op onderdruk dus.
- De sealtijd is instelbaar. Afhankelijk van de folie die je hebt kun je dan een paar sealtjes maken om de juiste tijd te bepalen. Dunne zakken gaan stinken, dikke zakken zijn niet dicht. Nu wel.

Het ding heeft veel capaciteit. 1 man sealen, de andere zakken vullen, 3e schrijven wat er in gaat, het ding gaat aan 1 stuk door en hoeft niet bij te komen tussendoor.
Wij hebben zakken van Allpax, ook een paar van de Makro, maar die van Allpax werken prima. Overigens gebruiken wij meestal de rollen folie. Wel met ribbels, anders werkt het niet. Die ribbels zorgen er voor dat de folie niet vooraan tegen elkaar gezogen wordt en er onderin de buil niks meer te zuigen valt. In ons apparaat kun je 2 breedtes tegelijk inleggen. Die folie rollen zijn dubbelwandig en op de langskanten al dicht. Je snijdt ze op de machine op lengte en sealed er zelf even een bodempje aan.

De machine heeft ook een slang om dozen of flessen te sealen, maar die hebben wij (nog) niet gebruikt. Evenals de marineerfunctie, ook die hebben we nog niet getest.

We hebben hem rechtstreeks bij Allpax.de besteld. Prima geregeld, goed verpakt, Handleiding in Duits, Engels en NL.
Belangrijkste reden dat we het ding gekocht hebben, is de rijpaangroei in de vriezer. Ik wilde zekerheid om de no-frost functie van de vriezer uitgesloten te krijgen, en in 2e instantie het gevoel dat m'n top-rundvlees in kwaliteit achteruit ligt te gaan.
Kortom, blij met het apparaat, het geeft een goed gevoel zo zorgvuldig met je voedsel om te gaan.
Plaats reactie