Slakkenplaag

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Slakkenplaag

Bericht door Adriaan Kragten »

Wij hebben al zo'n 40 jaar een biologische moestuin van ongeveer 300 m^2. We hebben altijd al last gehad van vogels waardoor aardbeien en bessen niet zonder netten te kweken zijn. Een paar jaar geleden zijn daar ook konijnen en fazanten bij gekomen maar dit jaar heerst er een ware slakkenplaag van vooral naaktslakken. Elke avond en elke ochtend vangen we de slakken weg maar ze hebben zeker al de helft van de jonge planten opgegeten. Slakken in de sla daar zijn we wel aan gewend maar ze pakken nu alles inclusief het aardappelloof. We hebben kokers van plastic potten gemaakt maar daar klimmen ze gewoon overeen. Op een beurs stond iemand met roodkoperen kokers waar slakken niet van zouden houden. Ik had nog wat oude 22 mm koperen buis liggen die ik eerst goed blank gemaakt heb. Stukken van 35 cm lang heb ik aan één kant in de lengterichting doorgeslepen, platgeslagen en daarna tot ringen gebogen. Een ring wordt dan rond een jonge plant gezet. In eerste instantie leek het te werken maar vanochtend vond ik toch weer een slak aan de binnenklant van een ring. Ook dat werkt dus niet afdoende. Ik heb een filmpje gezien van een slak die in de lengterichting over de scherpe kant van een samoerai zwaard kruipt zonder dat hij doorgesneden wordt en een scherpe ring is dus ook geen optie.

Ik heb nu het plan om een twee meter hoge gaaskooi te maken van ongeveer 6 * 8 m die in ieder geval de vogels, de konijnen en de fazanten tegen zou houden. Ik heb een bedrijf gevonden dat gaas van 2 m breed in rollen van 25 m levert en met twee rollen zou dit net moeten kunnen als ik er twee deuren van 1 m breed in maak. Maar de slakken klimmen natuurlijk gewoon door het gaas. Aan de onderkant komt een houten of kunststof rand die voorkomt dat het gaas de grond raakt en daardoor snel verroest. Ik zit eraan te denken om op de buitenkant van deze rand twee blanke koperdraden aan te brengen die zo'n 2 cm uit elkaar zitten en waar ik spanning op zet. Met een trafo kan ik de 230 V omlaag transformeren naar zo'n 40 V zodat de spanning voor mensen niet meer gevaarlijk is maar ik denk dat slakken hier niet van houden en daarom niet over de draden zullen kruipen. Zou dit werken of heeft iemand misschien nog een beter idee?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Slakkenplaag

Bericht door JantjeV8 »

Een zoutkring strooien.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Slakkenplaag

Bericht door OBL-Rien »

Adriaan Kragten schreef:Met een trafo kan ik de 230 V omlaag transformeren naar zo'n 40 V zodat de spanning voor mensen niet meer gevaarlijk is maar ik denk dat slakken hier niet van houden en daarom niet over de draden zullen kruipen. Zou dit werken of heeft iemand misschien nog een beter idee?
Dat zou ik niet doen, potentieel zeer onveilig.
Maar het is wel zo dat slakken niet van Volts houden. Er zijn verschillende video's van te zien op youtube. "Electric snail fence".

Maar om dat goed te laten werken moet de slak met beide elektroden in aanraking komen. De afstand hiertussen moet dus zeer klein zijn, zo ca 1mm om ook de kleinste slakken tegen te houden.

Gelukkig is 9V genoeg, dus een simpele batterij is veel veiliger dan een trafo. Zeker als het spul buiten moet staan.

Bedenk dat wanneer je alle vogels weg houdt, ook de slakken geen natuurlijke vijanden meer hebben in de "vogelkooi".

Overigens zitten slakken ook in de grond, dus daar ben je zo snel nog niet af.

PS: Ik heb gisteravond en vanmorgen ca 30 (totaal 60) verwijderd uit mijn tunnelkas. Dat is een nieuw record. Meest zit ik op ca 20 per dag. Maar momenteel is het wel heel dol... (wel zijn dit vrijwel allemaal heel kleine slakken)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Slakkenplaag

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Een zoutkring strooien.
Ja maar... die spoelt uiteindelijk de grond in en dan zit je met een zoute bodem.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Slakkenplaag

Bericht door ritsaert snijder »

ik gebruik een strook van 40 cm Ardenner split om de moestuin. Vinden ze niet leuk. Normaal heb ik er heel veel. Nu heel weinig.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Slakkenplaag

Bericht door Dutch John »

Adriaan Kragten schreef:of heeft iemand misschien nog een beter idee?
Polycultuur werkt best goed, net als meer zaaien en planten dan je behoefte is. Beter ermee verlegen, dan erom verlegen. Slakken bestrijden is vrij zinloos, want je wint dat nooit. Laat er maar ooit een evenwicht ontstaan. Meer en meer beschouw ik mijzelf als een medebezoeker in onze tuin, die eruit neemt wat hij nodig heeft.
Loopeenden lusten slakken. Maar ook aardbeien en bessen......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Slakkenplaag

Bericht door Adriaan Kragten »

Bedenk dat wanneer je alle vogels weg houdt, ook de slakken geen natuurlijke vijanden meer hebben in de "vogelkooi".

Ik heb nog nooit een vogel gezien die een naaktslak pakte; merels pakken wel huisjesslakken. Het barst hier van de vogels maar als ik ze niet twee keer per dag weggevangen had dan zou de gehele moestuin schoon kaal gevreten zijn. Ik vang er wel honderd per keer en geen kleintjes maar allemaal middelgroot tot groot, De moestuin wordt aan drie zijden omringd door een weiland en aan één zijde door een sloot. Daar moeten ze vandaan komen; alleen jonge slakken komen uit de grond. Ook al kruipen ze met een slakkengang, ze kunnen in één nacht toch een hele afstand afleggen. Ik denk dat ze op de geur afkomen. Ik denk dat het door de zachte winter en door de overvloedige regen komt dat er nu zo veel zijn. Misschien is een roodkoperen strip rond de gehele fruitkooi toch voldoende om het merendeel af te schrikken maar dat wordt wel een kostbare oplossing.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Slakkenplaag

Bericht door Albert van WdJ »

Je kan het slakkenprobleem ook van de andere kant bezien.
Hoe zorgen slakkenkwekerijen er voor dat hun slakken binnen de kwekerij blijven? (escargot, segrijnslak etc.)
Als je dat helder hebt, weet je ook hoe je (nieuwe) slakken buiten je tuin kunt houden.
Enige probleem blijft dan nog eerst de aanwezige slakken allemaal te verwijderen.
En hoewel er ongetwijfeld tegenstanders zijn van mijn oplossing voor dat laatste probleem, zou ik daarvoor een keer echte slakkenkorrels gebruiken.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Slakkenplaag

Bericht door JantjeV8 »

Het is wel niet geheel on-topic, maar het is inderdaad verbazend hoeveel slakken er zijn. 's-ochtends vroeg op de fiets naar het werk, een asfaltweg tussen 2 sloten, berm vol gras en bermplanten, vaak hartstikke mooi in bloeit. Met dit weer, na een regenbui ligt die asfaltstrook werkelijk knettervol met slakken. Er valt niet tussendoor te slalommen. Dan denk je wel eens: als ik hier in het gras zou liggen, zou je op een hoop slakken moeten liggen..
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Slakkenplaag

Bericht door JantjeV8 »

Of dat zout in een gootje er om heen leggen om opname in de bodem te voorkomen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Slakkenplaag

Bericht door holtere »

Het is de start van een nieuwe invasie :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=p3QEjMq6e68
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Slakkenplaag

Bericht door Erikvr »

Ik had een afspraak met paar egels om hier slakken te komen eten, maar ze zijn niet komen opdagen.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Slakkenplaag

Bericht door JantjeV8 »

Kun je beter die Fransen bellen en uitnodigen. Die eten dat ook.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Slakkenplaag

Bericht door holtere »

Deze zijn pas geleden gevangen in St. Vaast!
De schelpjes zijn terug in de kringloop (eh....de rest waarschijnlijk ook )
Je blijkt dus een echte eiwitbron te hebben in de tuin 8)
Bijlagen
DSCN3581 (Medium).JPG
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Slakkenplaag

Bericht door OBL-Rien »

http://blog.natuurlijkemoestuin.be/waar ... n-slakken/

Je hebt misschien nu heel veel last van slakken en bent ijverig in de weer met bier, paneermeel, slakkenkorrels, koperdraden, planken, nachtelijke tochten of zelfs al aaltjes gekocht.

Allemaal mee ophouden!

Direct!

En herbegin met je bodem te verzorgen: geef overvloedig organisch materiaal aan je bodem, begin met te mulchen, stop met alle bodembewerking (als je dat nog deed). Leg een poeltje aan, voorzie een wilde zone in je tuin, trek via bessenplanten vogels aan die ook ineens slakken eten. Je kan zoveel doen om natuurlijke vijanden aan te trekken, er is zeker iets dat jij ook in je eigen tuin kan doen, hoe klein hij ook is.

Hou dit zeker 2 – 3 jaar vol en je zal het verschil zeker merken. Ik garandeer het jou! Bijt door de eerste moeilijke jaren heen waarin het lijkt alsof alle slakken uit de buurt in jouw tuin zitten, weersta de drang om oorlog te voeren in je tuin!


http://blog.natuurlijkemoestuin.be/zwak ... TiGrLV11AX

Ik spreek uiteraard uit eigen ervaring en die van de vele cursisten en bezoekers die bij ons al zijn gepasseerd als ik je vertel hoe wij ons systeem hebben ingericht om geen slakken te hebben.

Er is geen wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan :-) , maar de praktijk lijkt onze methode toch te bevestigen! Dit jaar hebben wij voor het eerst sinds heel lang last gehad van slakken.

Hier en daar was er wat vraat zichtbaar in het begin van het seizoen, toen alles verzoop door de vele neerslag. Doordat er ook nog eens weinig zon was, groeide niets goed en waren de planten sterk verzwakt. Het is ondertussen al veel beter weer geworden, de planten groeien terug goed en het slakkenprobleem(pje) is alweer enkele maanden van de baan.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie