Gele plekken in mijn grasveld

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

familiemintjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2016, 21:59

Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door familiemintjes »

In ons gazon verschijnen gele plekken. Wij sproeien regelmatig, bemesten, maar binnen twee dagen zijn er een tiental ronde gele plekken van ongeveer 50cm doorsnee zichtbaar.
Iemand enig idee wat dit is?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Laatst gewijzigd door familiemintjes op 08 jun 2016, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Pietje »

Je kan teveel sproeien, je kan ook teveel mesten (verbranden), er kan van alles gebeuren...

Kun je een foto plaatsen, en vermelden hoeveel mm water je om de hoeveel dagen sproeit, welke mest en andere spullen je over het gras gooit (en hoeveel)?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door JantjeV8 »

Hond of kat die jouw grasveld als pisbak gebruikt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door ritsaert snijder »

grote tegels die net onder de grond liggen (even prikken en je weet meer)
groet!

Ritsaert
familiemintjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2016, 21:59

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door familiemintjes »

Sproeien doen wij als het een paar dagen droog is en wij bemesten in mei. Wel zijn er veel buurtkatten.
De meststof heet dcm micro gazonplus.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Blijfhopen »

Schimmel ?
Foto opsturen naar Groei&Bloei ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Pietje »

Dit doet mij sterk denken aan uitdroging door zoutovermaat. NPK-mest is een vorm van zout, en kan bij overmatig toedienen zorgen voor verbranding. Vogelmest maakt vergelijkbare vlekken: duivenpoep of zo.

Ik zou beginnen een jaartje stoppen met mesten.

Over sproeien: sproei niet vaker dan 1x in de 2 weken. Als je sproeit, sproei veel. Veel is bijv. 30mm. Zet dus een bekertje neer tijdens het sproeien en draai de kraan dicht als er 2/3cm water in zit.

Verder ziet het gras er vervilt uit: na het maaien los gras er af harken ("open harken") kan helpen.

Prik eens met een dune bamboe in de bodem. Gaat dat heel veel moeilijker dan aan de randen van het gazon waar het gras wel mooi groen is? Dan kan verdichting meespelen, maar dat lijkt me niet het probleem...

Ben wel benieuwd naar de resultaten van je experimenten!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door JantjeV8 »

Over zout heb ik nog nooit iets gehoord in een gazon, te veel of te weinig. Wel over verzuring. Verzuring ontstaat doordat het gazon te weinig belucht wordt, bijvoorbeeld door het maaisel er op te laten liggen, pisplekken, te harde en dichte ondergrond. De Ph waarde klopt dan niet.

De enige mest die ik zaai is kunstmest voor de stikstof, 20-10-80 of zoiets heet dat. 1x per jaar na de vorst en vlak voor de regen. Op zich is dat hartstikke standaard kunstmest, niks aparts. Volgens mij moet je ook allemaal niet die zogenaamde speciale stoffen aankopen.

In uw geval dus beginnen met wat Pietje zegt, afharken, met een riek prikken, de buurtkatten er af jagen.

Beregenen doe ik pas als ik zie dat het nodig is. Het gras wordt dan wat grauw van kleur en onder de appelboom zelf bruin. Dan is het water echt op en zet ik pas de beregening aan. We hebben een gazon van sportveldengras, er wordt op gevoetbald en gehockeyed, ik maai het 2x per week (is echt nodig), ja, ik laat het maaisel ook liggen en toch ligt het er echt keurig bij. Wel heb ik 2 jaar geleden de tuin helemaal omgedaan, mijn ondergrond is dus nog goed en dat bepaald heel erg veel.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Erikvr »

Emelten?

Oorzaak van emelten

Een los en vochtig bodemoppervlak is een plaats waar emelten goed gedijen. In warme en vochtige periodes zult u ze vaker zien.
Bestrijding van emelten

Een goede ontwatering van grond gaat emelten tegen. Ook is het raadzaam om in september een bestijding uit te voeren met insectenparistaire aaltjes. Deze aaltjes dringen de plaaginsect binnen via lichaamsopeningen. De geinficteerde emelt sterft binnen enkele dagen, het is van groot belang de oppervlakte bij het toepassen goed te verdelen. Deze aaltjes zijn te bestellen bij de vakhandel.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door JantjeV8 »

Hmmm, nooit van gehoord, maar die diagnose past wel heel erg bij de foto's.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Pietje »

Als je emelten in je gras hebt, dan heb je ook vogels die die beesten proberen op te eten. En om die emelten te vangen, trekken ze het hele gazon overhoop, want ze pikken op de plaatsen waar die emelten zitten, en de emelten hebben net alle wortels van het gras weggegeten. Je gazon ziet er dan uit als een slagveld...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door JantjeV8 »

Dat zie je hier dan weer niet op de foto's. Blijft de kattenpis over.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door Wouter Gillis »

kijk hier eens. Staan methodes beschreven hoe je uitsluitsel kan krijgen:

http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuina ... sp?id=3565
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door peer »

Lekkende benzine grasmaaier?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gele plekken in mijn grasveld

Bericht door ritsaert snijder »

veenmollen?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie