Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Imkeren

Bericht door Brutus Groenus »

Dit weekend is de open imker dag.

Ik ga denk ik even ergens kijken.
- Word geen slaaf van je bezit -
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Nee geen suikerwater in de kast , maar als een hongerzwerm op je pad komt .
ik gebruik eierdoosjes om te beroken ,ook wel eens louw water , bij zwermen ,
dan heb ik ook nog een datapijp ,daar stook ik gedroogde kruiden in, rookt niet zo heel erg mooi maar stikt minder als tabak .
Je kan ook kersenbladeren drogen ,paardenstront daar had ik nog nooit van gehoord ,ligt hier genoeg ,zal ik eens proberen .
Het beroken van de bijen kun je ook spaarzaam doen , ik ken imkers die een sigaar aansteken en dan zonder bescherm middelen in de kasten werken .Mijn ervaring is hoe minder je in de volken werkt hoe makker de bijen zijn .
Mijn eerste bijenkast[spaarkast] had ik een plexiglas plaat op liggen ,luikje er in gezaagd voor de voerbak ,zo kun je mooi kijken zonder te verstoren .

De open imkers dag , hoe meer informatie je kunt krijgen hoe mooier .
als je hebt, neem een kap en een paar handschoenen mee , zorg dat je niet zweet en liever geen geurtje opdoen ,bijen houden hier niet echt van ,en dus ook niet eerst je paard borstelen of knuffelen ,die geur vinden ze helemaal niets ,bijen moeten gewennen aan jou geur maar ook aan die van je dieren ,niet zo vreemd dus dat je als bezoeker een prikje krijgt ,raak je daarvan in de war is het net of ze dat ook kunnen ruiken en krijg je er nog een paar .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Jammer van het suikerwater. Ik zal de gedroogde paardenstront gaan proberen. Ik hoop dat de vrouw dat dan wel graag ruikt. Ik zal het melden!
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Het spuiten met suikerwater brengt de vochthuishouding en temperatuur in de war ,suikerwater kan voor andere volkeren een aanleiding zijn om op roof te gaan , hierom wordt bij een zwerm die gevoerd wordt ook de vliegopening kleiner gemaakt ,kunnen ze zich beter verdedigen .
Het continu onder rook houden van de bijen is voor hun als voor jou niet echt prettig , helaas gaan de meeste berookers uit als je ze even niet gebruikt .
mocht het noodzakelijk zijn om rook te gebruiken, dan alleen wanneer ze erg opdringerig worden of net voor je de kast sluit .
Heb je een raam met bijen waar je net even wil kijken waar veel bijen zitten ,blaas je er even op of je veegt voorzichtig met je vinger over de bijen, gaan ze aan de kant .
Een eindstuk van een ganzenvleugel kan ook zeer bruikbaar zijn , kun je even bijen aan de kant zetten ,als je dit met de nodige voorzichtigheid doet blijven ze gewoon doorgaan waar ze mee bezig waren .
Bij een jager kun je deze wel krijgen ,vers , beter in de wintertijd vragen, en laten drogen , nu krijg je er groene maden vliegen op .
D J weet je hoe lang jou manier van beroken aan blijft , met eierdoosjes niet erg lang , kruiden tabak brand wel langer maar een datapijp hangt continu in je gezichtsveld , bijentabak rookt lang door ,maar als je de rook in je ogen krijgt schop je het ding snel van je af .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Een klein berokertje, helemaal gevuld met gedroogde paardenkeutels, blijft een uur lang aan. Dan is de brandstof op. Tussendoor af en toe een keer aanblazen als geen rook meer uit de teut kringelt. Oude vervuilde berokers blijven moeilijker aan de gang dan schone. De keutels deels verkruimelen tot zaagsel, maar er mogen klontjes in blijven.
Ik werk bij een imker die 40 jaar tabak gebruikt heeft, maar ze was na één dag paardenkeutels gebruiken helemaal om....

Afgelopen week troffen we een aantal volken aan die hopeloos moerloos waren. Je hoort het al als je de dekplank weghaalt. Vermoedelijk dat menig jonge koningin niet van de bruidsvlucht is teruggekomen door het slechte weer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John , ik ga wat keutels in de droogkast leggen , mijn beroker is zo oud als ik bijen heb ,zit behoorlijk aanslag in ,maar zal hem schoonmaken .
Moer loze volken , ja het weer heeft niet echt mee gewerkt , ik heb dit ook wel eens gehad in de tijd dat ik nog kunstzwermen maakte .
In het moderne imkeren bepaald niet de bij of er een zwerm komt maar de imker , kunstzwerm ,wordt wat uitgesteld door moerdoppen weg te halen , raampjes verhangen , uitbouw mogelijkheden te geven enz. , het is me wel eens gelukt helemaal geen zwerm te krijgen , door o a kast koud te zetten ,vliegopening noord oost , en veel kunstgrepen toe te passen .
Al met al komt dan de zwerm op een tijdstip af welke minder geschikt kan zijn waardoor de bruidsvlucht ook later is , dan zijn er veel imkers die darren maar opvreters vinden en deze doden , o a darren vallen , darren raat uitbreken enz.
De kans dat je bevrucht koninginnen krijgt neemt hierdoor ook af .
Er zijn er die nog veder gaan o a in de bucvast houderij , k i en omlarven .
Bij Amen Drenthe zit een groep die zich daar mee bezig houd , bucvast is een hele makke bij, zwerm traag en haalt er goed ,enorme volken .Veredelde bijen waar een geestelijke zijn levenswerk van gemaakt heeft .
Bij het natuurlijk imkeren heb ik nog geen moer loze volken of onbevrucht koninginnen gehad .
Hopeloos moer loos , ja dan zijn ze ten dode opgeschreven , kom je er redelijk op tijd achter kun je met verenigen of een raam open broed nog wat redden , als een werkbij het eierleggen overgenomen heeft en je dus alleen darrenbroed hebt is het te laat .
Heb je wel de Zonne was smelter vol en kun je met de was aan de gang .
Ik heb gisteren even voor de kasten gemaaid , zodat ze weer een vrije vlucht hebben , niet een keer gestoken .
Met de zeis gemaaid , ze kwamen wel even kijken ,ik kon wel horen aan hun geluid dat ze opgewonden waren .
had ik nog even doorgedaan zou hun geduld wel eens op geraakt kunnen zijn .

Dan nog even terug komend op de linde stekken , ik zag dat mijn lindes taken hebben die weg gesnoeid moeten worden ,ook staan er een paar uitlopers , iemand een tip hoe steken beworteld te krijgen zodat ik ze kan doorgeven aan een beginnend imker .
groeten . John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Hier staat het een en ander van andere imkers.

De wortelopslag heeft vaak al eigen wortels lees ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Gisteren in de buurt een imker bezocht. Erg lekker en interessant.
De zwerm van een paar jaar terug heb ik niet kunnen houden. Volgende keer moet het wel lukken. Stagelopen is dan de beste methode denk ik.
De bevindingen van de ecokast zijn erg interessant.
Iemand anders nog wat bezocht?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ja, wij (gezin en ik). Er is inmiddels toestemming van de raad van bestuur ;) Ben nu met boek over Warrékasten aan het doorploegen.
Het boek "honingbijen" door J. Tautz is inmiddels uit. Een uitnodiging voor een middagje meelopen zat al een tijdje in m'n achterzak....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Ne , niet bij een imker geweest , vanmorgen wilde ik aanvankelijk met paard op stap , maar die werd te veel geplaagd door dazen ,dus maar kersen geplukt
vanmiddag even een bezoekje gebracht aan een paardenvriendinnetje , 40 m3 hout gekregen, moet nog gezaagd worden, 4 zware landhekken en nog een grote platglas bak, toch weer een goede dag geweest .
Imkeren ga ik volgende zondag doen ,als het weer goed is .De bijen hebben goed gehaald en de zwermen mogen ook wel weer wat bouwmogelijkheden er bij hebben .
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Vanavond men bijen pakje maar eens opgezocht , ik wilde een paar deuren uit de garage halen en werd met gezoem verwelkomt .
Er zat een wespennest van ong. 30 doorsnede in de hoek , ik zal ze gestoord hebben toen de deur geopend werd .
Bij deze gelegenheden trek ik graag het pakje aan , met een niet ecologische spuitbus heb ik een eind gemaakt aan misschien wel duizenden wespenlevens .
Het pak was achteraf niet nodig geweest maar beter mee als om verlegen , toch .
Als jong imkertje werd ik eens gevraagd door een oud boertje eens in zijn hooiberg te kijken , na me door de brandnetels geworsteld te hebben kwam ik bij een ding wat er wel wat op leek , oude deuren ramen ,het leek een indianen hut van oude troep .
mezelf naar binnen gewerkt en ja daar vond ik waar het om ging , Ik heb een beetje last van wespen , vertelde de man , nou dat probleempje was gouw gevonden .Een reuzen wespennest hangend aan kartonnen deuren waar ze om materiaal te krijgen een gat door geknaagd hadden , dit was uniek bedacht ik me , zo groot , een dreigend doordringend zoemend geluid maakte me duidelijk dat dit geen dorp was , meer een hoofdstad .
terug naar huis , plastic ,afplakband en spuitbussen gehaald , deze moest ik prepareren dacht ik , mooi om te laten zien op scholen en zo .
Dus voorzichtig afgeplakt en ingepakt zodat ze snel gedood zouden worden , helaas toen ik de spuitbus er in zette viel het hele nest uit elkaar , het zal net als een waldisnie film geleken hebben want ik heb het op een lopen gezet , achtervolgd door wespen die nog maar een doel hadden en dat was ik .Hoeveel steken ik heb gehad weet ik niet meer , wel dat het heel erg zeer deed .
Sindsdien laat ik mijn beurt voorbijgaan als men vraagt, je bent toch imker ,kun je een wespen nest opruimen , nee , ik betaal wel hoor , nee . Soms kom ik er niet onderuit , vakantietijd en als er kinderen of dieren gestoken worden help ik nog wel eens . Gemeentewerken heeft een ongedierte bestrijdingen dienst, meestal stuur ik ze daarheen , ik imker niet om dit soort onaangename klusjes op te knapen , en altijd hou ik het grote wespen nest in gedachten , ze steken je met gif wat meerdere malen sterker is dan bijen gif , en dan herladen ze ook nog eens , ze gaan niet dood zoals een bij .
Bij het grote wespen nest ben ik nooit weer geweest , het boertje zal wel geen last weer gehad hebben .
Later heeft gemeentewerken er veel werk gehad om alles op te ruimen , er kwam nieuwbouw .
Vanavond moest ik hier nog weer aan denken , kan ook bij de verzameling stommiteiten .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

De laatste dagen wat vrije uren besteed aan het boek "Beekeeping for all".
Een boekwerk van meneer Warré over de door hem ontwikkelde bijenkast (peoples hive). Eenvoudig te maken en volgens het boekwerk ook eenvoudig in gebruik. DJ kwam al eerder met een verwijzing naar dit systeem. Mijn zoon Joep van 8 begrijpt al hoe de kast in elkaar zit door alle tekeningen, aangevuld met wat youtube filmpjes. Mooie klus om eens zo'n kast te bouwen met z'n tweeën of drieën als Bart (7) ook mee wil doen. Tim van tweeënhalf gaat er alleen nog met schroeven vandoor; die moet nog maar even wachten -()- -()- -()-

@DJ: heb je nog meer links die de moeite waard zijn om te bekijken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Niet verder meer gezocht. Het boek, samen met de genoemde site en "reguliere" imkerkennis moeten genoeg zijn om met een Warré kast te beginnen. Als je de huidige manier van imkeren snapt, dan is Warré een simpelere, logischere en natuurlijkere methode. Wel overweeg ik kleine raampjes, passend in een Warré kast, te maken in een spaarkastraam, om zo afleggers of kunstzwermen uit een spaarkast naar een Warré kast te kunnen verhuizen, zonder broed uit te moeten snijden.
Het best lijkt me om een zwerm in een Warré kast te laten lopen, want een zwerm wil werken. Maar dat wordt volgend jaar. Voorlopig is het zaak m'n jonge volkjes groot en sterk genoeg te krijgen voor de winter. En aangezien die nu in 6 en 10 ramers huizen, is overzetten nog niet aan de orde.

Ik kan het mis hebben, maar zie de Warré kast als een betere oplossing voor ons klimaat, dan de Afrikaanse toplattenkast. Je weet wel, zo'n varkenstrog met dak.

Ik raad je aan om zoveel mogelijk mee te lopen met een imker om vertrouwd te raken met dit gecompliceerde wereldje. En vooral om te leren hoe het niet moet, want er gaat nogal eens wat mis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Na een paar jaar in de bouw gewerkt te hebben had ik op mijn 18 e al het idee ,dit hou ik niet vol tot mijn 65 e .
En op een dag zij mijn toen nog vriendinnetje , John je wil wat anders , kijk in de krant staat een advertentie , mogelijkheid tot het volgen van opleiding tot gediplomeerd imker , De landbouwschool had nog een maal subsidie gekregen om een avond opleiding te verzorgen .Ja dat was wel wat voor mij , mijn pa had vroeger bijen mijn opa had ze gehad ,dus deze lijn wilde ik wel voortzetten ,en heb me dus ingeschreven voor de 2 jarige opleiding .
Met 14 man waren we en 2 vrouwen , dus we gedroegen ons netjes .
Een oude imker gaf les , je weet wel zo een met een stompje sigaar ,nooit handschoenen en kap , zo moesten wij ook imkeren was zijn opvatting , met handschoenen aan voel je niets en een kap belemmerd je zicht .
Dus wij ook braaf zonder bescherm middelen mee naar de bijenstal , was toch iets anders dan theorie , maar als imkerszoon wilde ik niet onderdoen , een sigaar vond ik smerig dus had ik een pijp aan .
Het werk in de bijen viel me reuze mee , maar had toen ook al een vreemd gevoel bij dat er producten van Baier gebruikt moesten worden om de bijen ziektevrij te houden .
Van wat oude planken maakte ik een spaarkast , en omdat het ding toch al alle kleuren van de regenboog had kon ik mooi uit proberen welke kleuren bijen aangenaam vonden .Van een collega die al wat jaren bijen had , kreeg ik een zwerm.
Er waren meest ervaren imkers die de opleiding volgden ,had je eenmaal het diploma mocht je les geven .
Op een avond hadden we weer praktijk les , een zwerm als kwam hij uit het boekje hing aan een boom .
De bijenstand hadden we destijds in een klooistertuin , de leraar wilde ons laten zien welke kast gezwermd had . Zwerm kon al enkele dagen oud zijn .
In de zuster flat een laken en bakmeel geleend , en de zwerm op het laken gekieperd , daarna de koningin er uitgezocht ,en toen bakmeel over de zwerm gestrooid ,4 man aan de punten om de zwerm de lucht in te gooien .De leraar had verteld, een zwerm steekt niet , nou als je de bijen maar genoeg plaagt gaat deze vlieger dus niet op en steken ze weldegelijk .Op de 3 e tel ging het zaakje de lucht in ,en ik was natuurlijk een van de 4 die daar aan mee deed .
De leraar schaterde het uit toen een deel van de bijen geïrriteerd naar beneden kwamen en ons staken waar ze maar konden .
Hij had weer een mooi verhaal op de volgende vergadering .
Na de nodige angels verwijderd te hebben , zijn we de kasten bij langs gegaan ,witte darren zag je in elke kast ,schijnbaar zijn die welkom in elk volk .en ja in een kast vonden we werksters die terug gevlogen waren .
Het proefje was gelukt .
Kap en handschoenen ,heb ik na de opleiding toch maar aangeschaft .
Beroeps imker of leraar bijenteelt heb ik nooit gehaald , hooguit 3 volken hebben we , het papiertje heb ik ergens in een la liggen , maar het was toch wel mooi de opleiding te volgen .

hierna geen verhaaltjes meer .Ik ben benieuwd hoe het jullie afgaat, natuurlijk bega je niet van zulke dingen als ik heb gedaan
Het is een andere tijd en vaak hoor, lees ik van anderen dat zij gewonnen hebben . groeten John
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Imkeren

Bericht door Blijfhopen »

Geweldig verhaal John,
Is het ook jouw ervaring dat oude rotten die de jongeren het "vak" moesten leren, leken op lieden die hun geloof wilden uitdragen ?
Hoe is dit tegenwoordig bij de huidige generatie ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie