Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Wat ik als assistent imker in opleiding nu begrijp is dat de dracht (aanbod van stuifmeel) ruim voldoende moet zijn in de hele periode. He begint met de wilgen en het eindigt met de lindebloei.

Het stuifmeel is essentieel voor gezonde bijen. Als er stuifmeel genoeg is dan volgt de rest wel. Als je dan de bijen op loopafstand hebt dan heb je een beperkte tijdsbesteding.

Wij zijn nu onze zwerm aan het voeden met suikerwater. Dipje in de dracht. :(
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Mits een gezond sterk volk kan je na de lindedracht ook eventueel heidedracht benutten, die is pas in augustus.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Hier zie ik alleen leilindes en die hebben geen bloesems. De heidedracht gaat het hier ook niet worden! We hebben veel voorjaarsdracht...denk ik...maar toen hadden we nog een lege kast!
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Waarom zouden leilindes geen bloesem krijgen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Dat is een goede. Onze imker begeleider zei het en ik heb inderdaad ook nog nooit bloesems gezien. Het zou er nu ook moeten zitten ....maar helaas. Ik denk dat het komt omdat alle takjes in de winter worden afgeknipt, bloesem komt dan alleen op 1 jarig hout? Zoiets?

Als je hem niet knipt dan worden de takken veel te zwaar.

Dus het kan ook zomaar aan de lokale snoeiwijze liggen.
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Je hebt gelijk, het ligt hem aan het snoeien van de Leilindes... vallen die weer af in de tuin :p
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben aan het sparen om een paar lindes te kopen. Het zijn ook prachtige bomen! Ik weet alleen niet of ze hier op het veen gedijen.
groet!

Ritsaert
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Imkeren

Bericht door dormos »

Heb inmiddels mijn vader gesproken, en hij ziet een dag/middag over imkeren wel zitten. Een vriend van hem, die bioloog is, kan er waarschijnlijk ook bij zijn.
In verband met de vakantieplanning is er als datum zondag 24 Juli uitgekomen, waarbij ik hoop dat een zondag niet op al te grote bezwaren stuit.
Er is een uitgebreide powerpoint presentatie beschikbaar, er zal waarschijnlijk geslingerd kunnen worden en er staan op locatie ook een paar kasten.
Voorwaarde is wel dat er voldoende opkomst is, dus graag even laten weten wie er belangstelling hebben.
Lokatie is in Nieuwegein, voorstel is om 13:00 te beginnen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik kan de 24 jammer genoeg niet. Ik heb dat weekend dienst en i.v.m. vakanties is dat een weekend dat ik niet meer kan ruilen :( Mocht het toch in een ander weekend plaatsvinden, dan ben ik graag van de partij! Ik zou heel graag meer leren van en over deze nijvere beestjes!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Dat is een optie voor mij, maar andere data kunnen ook.
Zondagen hebben op zich wel een voorkeur. Weekdagen zijn geen optie, en zaterdagen zijn drukker bezet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Ik pas voor de imkerdag. Ben momenteel alles wat los en vast zit aan het lezen. En dan kom je er achter dat het ecologisch klinkende imkeren meerdere stromingen kent. De tegenwoordig gebruikelijke methode met kunstraat wordt gelijk gezet met de moderne landbouw: veel sturing door de imker voor maximale honingopbrengst. Compleet met geïmporteerde ziektes en bijbehorende bestrijding. Tegenhanger is de ecobijenkast, die minder opbrengst levert, maar minder werk betekent voor de imker en niet onbelangrijk: een beter leefklimaat voor de bijenvolken. Althans, zo wordt het verteld. Iemand ervaring met ecobijenkasten? Want ik sta in dubio......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Na lang aarzelen of ik zal posten maar eens weer wat proberen .
Na 35 jaar bijenhouden mag ik zeggen een beetje ervaring te hebben , zo heb ik ook verschillende kast types uitgeprobeerd .
De moderne imkerij is inderdaad te vergelijken met de moderne landbouw/veeteelt dit heeft er bij mij dan ook toe geleid een eigen kast ontwerp te hebben gemaakt , wel een vlieg plank maar in 2 delen en met een schuif afsluitbaar zodat bij koud weer of veel muizen of wespen een gedeelte afgesloten kan worden .Met het reizen schuif ik hem geheel dicht reis raam boven en onder de la uit de kast ,zo lopen de bijen niet warm .
Veder hebben de bijen de mogelijkheid om onder de onderste broedkamer raat uit te bouwen het zogenaamde stomp of scherp zetten waaraan de korfimker kan zien of het volk zwerm drift heeft of niet , ik had hier een kijkopening maar deze hebben de bijen dicht gekit bij alle kasten , voor de rest heb ik het idee van de simplex kast aangehouden ,varoa bodem met la, niet om te tellen hoeveel er in zitten maar om 1 e, constante ventilatie te hebben naar het idee van de korf 2 e ,om oud materiaal te kunnen verwijderen 3 e, het verloop van voeropname kleur van pollen enz in de gaten te kunnen houden zonder onnodig veel in de volken te rommelen .
In de opleiding leerden we ook oogst is belangrijk en een chemisch goedje moest problemen als varoa oplossen .Je neemt honing af en geeft witte suiker terug .
Door de jaren heen heb ik geleerd dat het anders kan , minder in de volken werken en meer observeren geeft je hier inzicht in .
Honing afnemen doe ik eenmaal ,hooguit 2 maal per jaar ,10 tot 12 kg per volk ,en ze houden altijd een gedeelte van de honing ,broedkamer ramen slinger ik niet , wel zorg ik dat ze veel schone raat hebben zodat ze kunnen bouwen .
Veder heb ik veel tijm rondom de bijenstam [deze werk als natuurlijke afweer tegen varoa ]
Het zwermen wacht ik af op de bronzwerm ,deze schep ik,[hiervoor heb ik een vuilboom bij de stal ,bijen houden van deze struik ] dan en pas daarna ga ik de andere kasten bekijken of deze ook willen zwermen ,het kost zo af en toe een zwerm ,deze gaat dan opstap , maar het minder rommelen in de kast vangt dit verlies snel op.
De volken zijn groot en sterk , 2 broedkamers 1 h kamer .Zwermen doe ik in 6 raam kastjes en deze geef ik weg of verenig ze in het naar jaar. Ook laat ik de bijen zelf ramen bouwen ,hiervoor hang ik gebruikte raampjes leeg in de kast ,druk er wel een pinase in om ze later te herkennen ,dit met b v heide honing .
Korf imkeren ken ik ook maar het slachten van de korf om honing te oogsten vond ik altijd erg jammer ,je perst dan de honing uit de raat en houd zo veel was over om leuke dingen mee te doen .
Veder heb ik de spaar kast gehad ,deze vond ik te koud vooral in een natte nazomer of koude tijd tijdens de heide dracht vond ik deze erg nadelig .Het overwinteren op eigen honing doe ik wel maar meestal gedeeltelijk ,alleen schone heldere honing is hiervoor geschikt ,bij neven nectariën kleurt de honing erg donker en krijg je makkelijk roer in het volk [ontlasten de bijen zich in het volk tijdens de wintertros .]
Ik ben nog niet tevreden over mijn kasten ik zou graag naar meer natuur bouw willen zoals in de lattenkast en dan ook volledig laten overwinteren op eigen voer ,wat de eco kast hier aan toevoegt is mij nog niet duidelijk .
Er zijn imkers die zweren bij de langstrofkast en deze geheel op natuurbouw en eigen voer hebben ,als nadeel vond ik het moeten slingeren van raat met broed .
Ik denk dat de oplossing zit in een kruising van het heden en het verleden ,een korf met natuurbouw waarop een honingkamer als in de lattenkast , er zou een koninginnen rooster tussen kunnen .
Bijen hebben de neiging om alles naar boven te slepen het rooster bied weerstand ,is het beneden te vol gaan ze boven uitbouwen en het overschot aan honing daar opslaan ,deze honing zou geoogst kunnen worden door slingeren ,stamp of raadhoning ,de was voor leuke dingen .de zwermen schep je in nieuwe korven en na verloop van tijd kun je beslissen of slachten of aanhouden .
De korf/kast zou dan van roggestro gemaakt kunnen worden .
Bij het vlechten zou dan om een mal gevlochten moeten worden ,zie je ook wel eens bij de oude imkerij
door deze mal kun je een latenkast gedeelte bovenop de onderste korf zetten .
Er zit hier in de buurt een museum van oude bijen teelt, ik zal daar eens kijken hoe men dit deed ,korf vlechten zou ik nog moeten kunnen .
Ik denk dat een bijen dag erg zinvol kan zijn ,vooral ook kijken naar alternatieven ,hoe doet de moderne imkerij het en hoe zou het anders kunnen ,welke planten zijn geschikt als ziekte preventie .
Zo weet ik dat er vuilhout gebruikt werd in korven om de bouwrichting aan te geven ,de geur van het hout waarderen de bijen maar zou het ook een afwerende functie hebben b v schimmelwerend .
Ik weet dat deze richting van imkeren een heel andere is als gangbaar maar , wel erg interessant , vind ik .
Zo heb ik ook al een proefjes gedaan met de kleur van de vlieg plank ,bruin werkte bij mij het best rood en wit landen ze liever niet op
er zijn kleuren die bijen niet zien maar ook kleuren die zij wel zien, als ultraviolet, die wij niet zien .
Groeten . John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

JWardenier, wat leuk om je weer in het openbaar te zien :!: Mooie uitgebreide post ook! Welke boeken raden jullie aan om eens wat theoretische kennis op te doen? Dat zou ik graag eerst doen voordat ik "in het echt" ga kijken. Ik neem dan veel meer informatie op en kan ook veel gerichter vragen stellen....

Graag zou ik ook eens van de praktische kennis van een "natuurlijke imkerende" imker gebruik maken. Dat heeft mijn voorkeur boven het kunstmatig bestrijden en het de winter doorhelpen op fructosesiroop.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Bijen houden met succes van Ing. J J Speelziek was het boek waar destijds de landbouwschool les uit gaf , ik heb het uitgeleend nooit terug gekregen ,maar misschien vind je hem nog 2 e hans of zo.
Dit was toen de moderne imkerij , nu niet meer zo modern dus .
Wel erg goed vond ik het benoemen van de verschillende onderdelen van de bij het bestuderen van de verschillende dansen en het herkennen van ziektes , schimmels of belagers .
Door verschillende kruiden boeken en boekjes van o a Klasien uit Zalk maar ook boeken uit de bibliotheek ,geschreven door mensen die even geen dieren dokter of winkel met bestrijding of genees middelen bij de hand hadden ,heb ik een beetje mijn eigen weg gekozen
Ook de oude imkerij heb ik wat nagezocht en zo ben ik gekomen waar ik nu ben .
Ook bij de andere dieren maak ik meestal mijn eigen middeltjes, pas als ik er echt niet uit kom roep ik heel hard help .
eind april begin mei heb ik voor het laatst in de kasten met bijen gekeken , de zwermen wat bijgevoerd ,afgelopen week kon je ruiken dat de bijen goed gehaald hadden , wanneer het weer wat opknapt zal ik eens kijken .
Ik doe dus heel weinig in de bijen , bij de opleiding heb ik dit wel anders geleerd , een oudere imker gaf praktijklessen .
En het is goed de basis te kennen alleen moet je later, veel weer kunnen vergeten als je natuurlijk wil imkeren ,en niet voor de hoogste productie willen gaan .
Bedankt voor je hartelijkheid , groeten John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John W,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De ecobijenkast werkt naar mijn idee ongeveer hetzelfde als een toplattenkast, met dien verstande dat rekening gehouden is met de natuurlijke, smalle verticale bouw zoals in holle boomstammen. En een door de bijen geregelde ventilatie.
https://imkershop.nl/439-tm_thickbox_default/warre-bijenkast-deluxe.jpg
http://s3.exploredoc.com/store/data/006727553_1-b7ea536b0c7438e90a3ace4165d9826d.png
Kockie,

Op http://konvib.be/ is een schat aan informatie te vinden. Complimenten aan onze zuiderburen!

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door kockie op 04 jul 2016, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnails van (grote) plaatjes gemaakt; deze zijn klikbaar.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie