Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Gisteren toch maar eens een tijdje bij de bijen geweest ,observerend.
Blijkt dat wanneer het maar even kan ze massaal op de laurier vliegen ,dus verwacht ik dat het goed komt .
Mocht het eens zo zijn dat je in het voorjaar of eind winter denkt het voer is op ,dan zet je er gewoon een pot honing op .
Ooit heb ik eens het goedje gemaakt met poedersuiker enz. welke de bijenboekjes aanbevelen ,het werkt ,honing werkt beter .
De meeste fruitbomen zijn hier wat trager als zuidelijker in het land ,maar in de omgeving zijn walnootbomen ook bevroren ,hier lijkt dit goed gegaan te zijn ,maar ook veel jong zaaigoed bevroren, ook in de kas .
De aardappel plant in autoband had de kop ook zwart ,evenals de asperges ,nasi peer en de pindaboom .
De bloesem van de amandel is ook compleet afgevroren .
We maken altijd voor meerdere jaren in ,alleen sommige groenten zijn favoriet en zijn als eerste weer op , dus herzaai zal nodig zijn.
tabak is wel allemaal afgevroren ,het is wat laat om nieuwen te zaaien .
Hier in de buurt zijn velden met suikerbieten plantjes afgevroren ,vanochtend was het ook weer wit ,ijs in de waterbakken bij de dieren ,terwijl we om deze tijd ook wel eens de eerste zwermen gehad hebben .
Aan de zwaluwen te zien zou het zomer moeten worden ,de eerste paartjes vliegen weer door de stal .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Imkeren

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Hier met de volken alles goed. Met het plantgoed en vruchtbomen wat minder. Zelfs de walnoten zijn afgevroren. Volgens mensen van 80 jaar nog nooit gebeurd in hun leven. Ook voorgezaaid spul is in de kas bevroren. Inmaken voor een tweejaarsvoorraad -zoals vroeger gebruikelijk- blijkt zo slecht nog niet. Ik zie een rustig moestuinjaar tegemoet...... Onvrijwillig, maar geen ramp.

Inspectie via een glazen venster werkt prima. Toch zeker om te zien hoe het volk zich ontwikkelt in de onderste broedkamer. Om die reden nog maar één honingkamer geplaatst; de rest had nog teveel ruimte. Volgende week zal het wel los gaan.

Groet,
DJ
Hier in het Westen ook wel wat vorstschade, maar het meeste is de vorst goed doorgekomen. De aardappels hebben wat bruine randjes hier en daar, maar overleven het wel.

De bijen gaan lekker volgens de meisjes. Volk is nog niet uitgebreid en is nog klein, maar is in ieder geval de winter goed doorgekomen.

De extremiteiten in het weer zullen alleen maar toenemen. We proberen hier dingen te planten die daar tegen kunnen waar mogelijk.

a
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik was even in de veronderstelling dat ik een bijenzwerm tot mijn bezit kon rekenen. Netjes geschept, alles wees erop dat de koningin in de kast zat (rustige bijen, stertselen, veel bijen die de kast in liepen. Helaas hebben de dames besloten om de (opgedrongen) 6-ramer te verlaten en het verderop te gaan zoeken... Helaas is de club niet meer te vinden. Hopelijk bij de volgende poging meer succes. -()- -()-

Mocht u dit zien als een advertentie/vraag om bijen, dan mag dat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Zwerm bij avond scheppen heeft meer succes, ik heb er ook wel eens een in de boom hangen ,schep ik te vroeg vinden ze dat niet altijd prettig, kast uitvegen met een dikke wis vers gras help ook een beetje .
Een zwerm die op de middag geschept moet worden spuit ik nat met bloemenspuit ,nevelen ,ze gaan dan mooi in een tros zitten ,meestal kiepert i dan compleet in de kast .Een erg dikke zwerm doe ik met deze methode eerst in een emmer en kieper deze vervolgens in de kast ,Eigenlijk zou je een schepkorf moeten hebben maar een grote emmer werkt ook goed ,zit mooi een handvat aan handig als je op een trapje moet staan of aan de stroomdraad moet scheppen .
Bij avond kun je ze wel eens horen terwijl je ze nog niet ziet ,vooral bij stil weer ,succes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Misschien had ik ze langer moeten laten hangen. Het natspuiten heb ik gedaan. Er was een imker bij met 50 jaar ervaring en ik MOEST zijn 6-ramer gebruiken, terwijl ik mijn warré kast al had voorbereid met gras en citroenmelisse.... Ik wil als 'broekie' nog maar niet tegen 50 jaar ervaring ingaan.

Maar goed, ik ben net nog de hele buurt af wezen luisteren, kon niets horen helaas.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

De man kon net zo goed direct zeggen dat hij jou kast niets vond , eerst in een 6 ramer ,ramen zijn niet uitwisselbaar .
De zwerm is dus weg ,jammer .
Ik heb het idee dat er nog wel meer komen .Volgende keer zelf doen .
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Een imker met 50 jaar ervaring die je niet aanraadt om de vers geschepte zwerm even een dag of 2 op een koele plek afgesloten te laten staan (kelder)? Dan bekoelen ze letterlijk een heel stuk van hun zwermlust. :)

Mijn bijen doen het redelijk. Ik heb nu 1 productievolk, dat dit jaar wat halfslachtig uit de winter is gekomen, en de laatste 3 weken amper honing heeft bijgehaald, ik zit nu met een raampje of 16 voor 1/3 verzegelde honing. Normaal kan ik er nog wel van oogsten hoop ik. :) In mijn golzkasten zijn de honingramen en de broedkamer ramen van gelijk formaat, dus indien dit niet lukt, dan gaan mijn volkjes allemaal met veel eigen gehaalde honing de winter in.

Voor de rest heb ik nu 4 afleggers, die ik als schudzwerm begin mei heb gekregen, die zitten nu tegen de 10 a 11 ramen aan (ik heb afleggerkastjes voor 12 ramen, met voor en achteraan een opening, ik kan er ook 2 afleggers in 1 kast kwijt) 3 volkjes zijn zachtaardig, 1 helaas niet. Nu zou ik nog en standbevruchte koningin krijgen uit een kweekstation na het afronden van mijn cursus verleden jaar, dus daar wil ik de koningin nog van wisselen dit jaar.


Voor dit seizoen staat nog op de planning:
5 afleggerkasten snel bijmaken.
1-2 keer darrenraat snijden
Voor de 30e deze maand Van mijn 5 volkjes 5 totale broedafleggers maken. 1 oude koningin van mijn agressief volkje dan ook vervangen.
Broedloze volken met koningin met oxaalzuur behandelen, de andere die dan een koningin zelf opkweken als ze broedloos zijn behandelen met oxaalzuur. Het gaat voor mij nog een taak worden om de koninginnen in de 5 volken te vinden. 2 zie ik er regelmatig, 2 zijn gemerkt maar zie ik amper, eentje is niet gemerkt , en heb ik nog niet gezien. (Stille moerwissel op gebeurd)

Inwinteren gaat ofwel voor ofwel na de heidebloei gebeuren.

Voor volgend jaar hoop ik goed uit de winter te komen en dan 10 productiekasten te hebben gemaakt, waarvan ik er een stuk of 8 met sterke volken hoop te bevolken.

Varroa wordt vooral behandeld met darrenraat te snijden / verzamelbroedafleggers na de lentedracht / afname van volledig broed na de zomerdracht, gecombineerd met behandeling met oxaalzuur.
Ingrijpen /Controles in volkeren wil ik drastisch verminderen door naar de kasten te luisteren, dit mede met behulp van een app op de smartphone. die veel indicaties kan weergeven, onder andere zwermdrang tot een week of 2 op voorhand.

Qua volkgenetica en eigenschappen: ik wil vriendelijke bijen hebben, die liefst zelf hun koninginnen opkweken, enkel moet ik nog even kijken hoe ik dan het makkelijkste de koningin kan merken... Anders wordt het misschien toch koninginneteelt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:De man kon net zo goed direct zeggen dat hij jou kast niets vond ,
Dat zei hij ook..... Beetje type "Wat een boer niet kent dat vreet hij niet".
Sandman79 schreef:Een imker met 50 jaar ervaring die je niet aanraadt om de vers geschepte zwerm even een dag of 2 op een koele plek afgesloten te laten staan (kelder)? Dan bekoelen ze letterlijk een heel stuk van hun zwermlust.
We moesten nog wachten tot de nog rondvliegende bijen de kast in vlogen. Maar (ruim) voordat het avond was, waren ze al weer gevlogen. De raad om de kast koel te zetten heeft hij overigens wel gegeven, maar zover is het niet gekomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Imkeren

Bericht door Freutel »

Hallo, dit jaar ben ik begonnen met imkeren en heb inmiddels 2 segebergers staan. De twee volkjes doen het redelijk en zijn toe om onderhand ingewinterd te worden, op de tweede laag zijn ook de eerste honingraampjes aanwezig. Ik heb de NBV cursus gevolgd en ben van plan de aangeleerde methode in praktijk te brengen voor een eerste basis maar inmiddels zijn er ook warre kasten in aanbouw voor het volgend seizoen. Genoeg te leren voorlopig.
Voor het inwinteren komt ook de mierenzuur behandeling om de hoek kijken en het eerste voermoment. Verder kijkend zit er rond december ook een oxaalzuur behandeling volgens de nbv aanwijzing. Lezend over oxaalzuur vindt ik dat voor de imker zelf al een heftig middeltje gezien laat staan voor de bijen. Mijn vraag is of er meer imkers die dat zo ervaren en of er geen alternatieven zijn. Wellicht is dit afhankelijk van de resultaten van de mierenzuurbehandeling. Ik ken de methode met het uitsnijden van darrenraat, maar heb zelf weinig darrenbroed gehad om uit te snijden.
Ik lees ook over thymol in plaatjes of gelei die niet/minder gebonden zijn aan bv de temperatuur beperking voor de oxaalzuur behandeling. (-5 tot +5 graden). De vraag heeft natuurlijk ook te maken met de wens om ook met warre te gaan imkeren en ben dan ook benieuwd of en hoe er daar behandeld wordt.
Groet, Freutel
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Ik gebruik enkel oxaalzuur.
Een maandje geleden alle broed weggenomen, van de volken en dan gesproeid, met een sproeier die bewust heel fijn verneveld. Een klein beetje uit de wind staan doet al wonderen.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... r_sproeien
In de winter druppel ik oxaalzuur:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _druppelen, hier heb je heel weinig risico aan, het verdampen van oxaalzuur is iets waar je wat meer bij moet opletten, maar dit doe ik niet.

Ik heb van 1 productiekast 2 afleggers gemaakt, en van 4 (Lente)afleggers die ik had heb ik nog 3 afleggers gemaakt. De 4de Lenteaflegger zat al blijkbaar zonder koningin en had redcellen gemaakt op dat moment. 3 redcellen laten staan.
Ook alle vers gemaakte afleggers hebben dan redcellen aangezet, en van mijn 6 kasten met redcellen had ik er 4 met een leggende koningin. 1 kast had geen koningin, een andere kast had maar heel weinig broed, en 7 redcellen ipv een koningin. Van een bevriende imker heb ik dan hiervoor een paar van zijn oude koninginnen gekregen die hij anders zou hebben afgedankt, maar nu mijn kasten mogen redden se . :) De Koninginnekweek schijnt hier dit jaar erg moelijk te zijn verlopen, dus ik was al blij dat ik 2 koninginnen van 2016 kon vinden om me uit de nood te helpen. Ook de Koningin van een zeer agressief volk heb ik nog kunnen vervangen, en al na een paar dagen met de nieuwe queen, is dit volk een heel pak aangenamer.

NU nog zorgen dat ze wat ramen met was uitbouwen en voldoende voer in de kast hebben tegen dat het winter is. Komend weekend bij de macro wat fijne kristalsuiker kopen a 49 cent per kilo, en een Sucapi of Suikersmelter bouwen. Met het bouwen van raat gaat er voor mijn volkjes ook hier nog veel energie naartoe.

Voorlopige evolutie van mijn imkerij:

Eerste volk op 1/6/2016
Op 15/12/2017 behandeld met oxaalzuur (druppelmethode)
Op 1/5/2017 4 kleine afleggers als schudzwerm gekocht (dus zonder ramen, enkel bijen en koningin)
Op 30/6/2017 Broedafleggers gemaakt en behandeling met oxaalzuur . een 24 kilo honing van de producitiekasten verdeeld onder alle volken.
Op 15/7/2017 Mijn vrouw kreeg haar volkje op 5 ramen na het positief voltooien van de cursus. in deze periode ook de broedloze afleggers behandeld met oxaalzuur
Op 4-5/8/2017 3 koninginnen ingevoerd. Allen met succes geaccepteerd en aan de leg.
Deze week begonnen met hivetracks, online notitiesysteem, eens uittesten.
Komend weekend proberen alle koninginnen op te sporen en te markeren. Ook voedsel noteren en eventueel bijvoederen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Imkeren

Bericht door alefarendsen »

Zo, ik ben dus niet de imker, m'n meisje doet dat, maar toch maar even een update van het front hier.

We hadden van het weekend ineens een heel terrein vol bijen; er was een nieuwe zwerm die de oude, nogal pieterpeuterige zwerm uit de kast gejaagd heeft. Het was een slagveld rond de kast; bijen waren elkaar letterlijk aan het afmaken. Totdat de kast vrij was om gebruik genomen te worden vlogen er overal bijen rond. Bizar om mee te maken. Na een uurtje of 2 was het voorbij, kropen alle nieuwe bijen in de kast en was de rust weergekeerd.

Na inspectie de volgende dag heel veel slachtoffers en daarnaast de nieuwe bijen die inderdaad bezit hadden genomen van de kast.

gr.,
alef
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Imkeren

Bericht door Freutel »

Hi Sandman,
dank voor het delen van je ervaring. Je gebruikt alleen oxaalzuur, zit daar een bepaalde reden achter?
Algemener: waarom gebruikt men oxaalzuur en waarom mierenzuur?
Voor zover het mij verteld is zijn beide tegen de varroamijt en bepaald het seizoen (de maand) wanneer je wat gebruikt maar ben benieuwd naar andere insteken.
Groet, Freutel
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Hi Freutel,

Mierenzuur lijkt me veel omslachtiger om dit op een EFFECTIEVE manier te doen, het gaat namelijk om een verdamping op wat langere termijn (oxaalzuur is erg snel als je een raampje uitneemt en dit dan besproeit met de plantenspuit, dat is secondenwerk).

Verder is de verdamping erg afhankelijk van de temperatuur in de kast waardoor de concetratie wel eens makkelijk te hoog /laag kan zijn.

Wat meer info -> http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling

Met oxaalzuur besproeien is voor mij veel makkelijker, en resistentiegevaar lijkt ook erg minimaal te zijn.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Naar een mooie zomer ,heb ik laat half aug. honing geoogst ,ong. 9 kg per volk en hierna kwam het halen door de bijen niet meer goed op gang ,slecht weer weinig dracht .
En naar jaren de bijen op eigen voer te hebben overwinterd besloot ik deze keer te gaan voeren ,bleek ook nog een volk te zijn verdwenen ,compleet lege kast ,voer en stuifmeel waren nog wel aanwezig , deze kast stond het koudst en had weinig tot geen zwerm gedrag .
De overige 2volken zagen er goed uit en bergen de aangeboden suiker siroop snel op .
Slingeren doe ik tot nog toe elk jaar half aug. ,dit jaar zat in juli de kast boorde vol ,in die tijd is het hier altijd druk door andere oogstwerkzaamheden ,ik zit er toch over te denken om volgend seizoen een maandje eerder te slingeren .

Dus volgend jaar ben ik de zwermen nodig ,een voor vervanging de rest ga ik huisvesten in korven , de rogge is hiervoor met de hand gedorst en het stro is gekamd zodat er alleen nog rechte stro stengels overgebleven zijn .
Ze zijn over gebost tot dikke bossen .
Klaar voor het korf vlechten wat ik deze winter wil gaan doen .
Omdat het heel wat jaartjes geleden is dat ik korven gemaakt heb wil ik een korte cursus volgen ,misschien zijn er ook wat nieuwe inzichten op te doen .
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan ,ook aan het Warre front .
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Wormen en vliegmaden vermijden bij boerderijdieren

Bericht door Lewieke »

Sandman79 schreef: 04 jun 2016, 20:55 En puur qua prijs is Mede al een stuk waardevoller als honing, zeker als je het bvb van koolzaadhoning maakt.
9kilo honing en 30 liter water geeft een 40 liter mede ofzo met een waarde van vlug 300 euro. (plus nog de flessenwaarde)
9 kilo koolzaadhoning moet hier in België volgens de richtprijs van de bijenbond nu een 108 euro kosten. (in potjes van 500 gram)
Ik ben amateurbrouwer en honingliefhebber. De mede koop je in de handel tegen 9€/fles van 75cl. Zelf brouw ik mede met gekochte honing. In emmers van 20 kg betaal ik hiervoor ongeveer 100€. Ik praat dan over Europese bloemenhoning. Voorheen kocht ik bij een imker die me dezelfde honing (die hij overigens kocht! ontdekte ik) verkocht tegen 10€. Per ongeluk kwam ik bij zijn leverancier uit en ik herkende de grote honingemmer.

Wil je de mede 'upgraden' dan kan je er wat bananenwijn aan toevoegen, in de handel wordt mede vaak gebrouwen met appelwijn.

L.
Plaats reactie