Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Imkeren

Bericht door alefarendsen »

Ik hoorde dit van nz vrienden ook Idd, bizar hoe hoog die prijzen daar liggen.

Ik betaal een beetje afhankelijk van wat voor soort honing meestal tussen de 10 en 20 per kilo.

De bijen zijn hier trouwens sinds donderdag of vrijdag weer aan het vliegen geslagen. Volkje was klein toen we vorig jaar zijn begonnen dus nog geen honing. Maar... ze hebben de winter dus wel.overleefd!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Honing doet hier in de buurt iets van 4-5 euro per kilo als je grotere hoeveelheden afneemt. Het schijnt trouwens zo te zijn dat honing honing genoemd mag worden als er minimaal 20% honing in zit..... Verklaart natuurlijk wel die belachelijk lage supermarktprijzen.

Alle 5 volken zijn goed door de winter gekomen en vliegen massaal stuifmeel. Geen bultbroed, dus de koninginnen zijn er nog. Kan niet wachten om met de Warré kasten aan de slag te gaan. Maar daarvoor moeten we nog wachten op de eerste zwermen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Imkeren

Bericht door jorisjoris »

Mijn volk is helaas niet de winter doorgekomen, vorig jaar vrij laat in het jaar nog een zwerm gehad. Daarna alleen maar slecht weer dus de nieuwe koninging is niet bevrucht. Er zat nog voedsel genoeg in de kast, maar er lagen bijna alleen maar dode darren onder in de kast.

Erg jammer, maar ik heb er veel van geleerd. Nog maar eens goed inlezen over de verschillende technieken over zwermbeperking, de "gangbare" techniek van de oude imkers vind ik zelf niet wat, de natuur moet dit toch zelf kunnen oplossen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Heb je al wat gelezen over Warre?
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Imkeren

Bericht door jorisjoris »

Gelezen wel, zijn de ramen uitwisselbaar met de spaarkast ramen?
Ik weet dat een volk wil gaan zwermen als er ruimte tekort is in de kast, hierom voeg je een extra broedkamer toe gedurende het seizoen. Dit is alleen niet voldoende op een gegeven moment, als het volk te groot wordt dan "ruiken" de werksters de koninging niet meer en gaan ze alsnog moerdoppen aanzetten. Is dit met een warre kast niet zo?

Ik heb ook gekeken naar een topbar hive kast, alleen vind ik het bij een spaarkast fijn dat je door het moerrooster schone honing hebt en dit is bij een topbar naar mijn weten niet mogelijk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

kockie schreef:-Disclaimer: niet gehinderd door enige kennis van zaken-

Nadat ik van alles bij elkaar gelezen heb is de Warré methode een methode om natuurlijk zwermen te voorkomen. Door er voor te zorgen dat er altijd uitbreidingsruimte voor broed en honingopslag is, zouden de bijen minder de neiging hebben om te gaan zwermen. Of dat waar is weet ik niet, maar de diverse ervaringen die ik her en der lees lijken dit wel te bevestigen. Ook het zoeken naar koninginnendoppen zou vrij gemakkelijk moeten zijn. Ook hier spreek ik nog niet uit ervaring.
Minder neiging wel. Maar een oudere moer kan zeker zwermdrang krijgen. :)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

kockie schreef:


Bi(j)zar!

Wat brengt een kilo honing hier eigenlijk op?

Ik heb inmiddels de tweede cursusavond achter de rug. Binnenkort de eerste praktijk!


Het gaat hem in Nieuw-Zeeland om een zeer gegeerde maar eerder zeldzame honingsoort die deze bedragen kan opleveren.
In België raad de overkoepelende bond aan om 6 euro te vragen per potje van 500 gram, dus afgevuld en een potje met dekseltje erbij.
Honing in emmers (12-20 kilo) vind je lijk John zegt aan een 5-6 euro / Kilo.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

He Joris ,was het late zwermen een gevolg van zwerm beperking ,ik heb ook wel eens een zwerm in het najaar gehad ,meer eigen schuld ,had de bijen vlakbij een weide afrastering staan ,de continue prikkel van elektrisch veld ,het zal de bijen in de war gebracht hebben , onweer op komst ,dit gaf een dikke zwerm .
Ook het uitstellen zoals bij de bucvast bijen of het volledig tegen gaan van zwermen leid nog wel eens tot een najaar zwerm
Je lost het op door de voorjaars zwerm te verenigen met het hoofdvolk .
heb je deze niet gemaakt kom je met moerloze volken te zitten , het is dan ook erg tegen natuurlijk .
Nu ik Ecco imker reis ik niet met de bijen en heb dus de plek op de heide opgegeven ,geen najaar zwerm weer gehad .
De Warre kast heeft geen ramen ,hooguit toplatten met een vorm van halfe ramen , niet uitwisselbaar met ramen uit een spaarkast ,wellicht had je dit al gelezen in de stukjes veder naar voren in dit topic, Dj heeft de kast uitvoerig beschreven compleet met tekening .
Ecco imkerij gebruikt geen rooster ,de bij staat centraal ,honing oogst is minder als bij de gangbare imkerij .
Geen bestrijdingen en geen onnodig gerommel in de bijen maakt sterke volken.
Kockie , de honing verkoop komt op 3,50 per 350 grams potjes rond de 5 euro per 450 gr bij huisverkoop ,hangt ook een beetje van het soort honing af .Heide honing is de dubbele prijs ,je hebt er dan ook 3 x meer werk mee .
Ga je honing in emmers of grote blikken verkopen ,kun je het beter voor eigen gebruik opmaken ,mede, honing koeken, snoepgoed enz.
bijen inwinteren op eigen voer gaat hier met prima resultaat .
Vandaag de voorjaars inspectie gedaan ,voer genoeg ,veel bijen en een mooi broed beeld .
In mijn kasten zet ik nog altijd de honing kamer in het voorjaar weer bovenop ,iets wat bij de warre onnodig is, maar ik heb nog niets anders , op de la was mooi te zien hoe het voerverloop deze winter was .
Het grote voordeel van overwinteren op honing vind ik dat er straks geen suiker vermengt met honing in de raat zit .
Gezien het gedrag van de bijen krijgen we dit jaar vroeg zwermen , dus D J zet je kasten maar klaar , het kan natuurlijk nog beïnvloed worden door koud weer ,de bijen zijn vroeg dit jaar veel mooie geel geringde bijen , de carnica ten top, al zijn ze niet ras zuiver en zit er de zwarte bij en de bucvast bij in .
Ze halen goed , krokus en wilg zijn erg geliefd , vandaag de eerste vlinders gezien , dagpauwoog en koolwitje .
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Imkeren

Bericht door jorisjoris »

jwardenier schreef:He Joris ,was het late zwermen een gevolg van zwerm beperking ,ik heb ook wel eens een zwerm in het najaar gehad ,meer eigen schuld ,had de bijen vlakbij een weide afrastering staan ,de continue prikkel van elektrisch veld ,het zal de bijen in de war gebracht hebben , onweer op komst ,dit gaf een dikke zwerm .
Ook het uitstellen zoals bij de bucvast bijen of het volledig tegen gaan van zwermen leid nog wel eens tot een najaar zwerm
Je lost het op door de voorjaars zwerm te verenigen met het hoofdvolk .
heb je deze niet gemaakt kom je met moerloze volken te zitten , het is dan ook erg tegen natuurlijk .
Ik had vorig jaar op cursus een aflegger gekregen half juni, hier heb ik zelf geen zwermbeperking op uitgevoerd. Ze zaten op een dubbele broedkamer, met nog een honingkamer daarboven op. Na het zwermen ben ik uiteraard gaan kijken in de kast, meer dan de helft van de ramen in de broedkamers waren nog niet eens uitgebouwd en er waren nog meerdere doppen te vinden in de kast. Misschien dat het wat met de kunstraat problematiek te maken had wat vorig jaar speelde.
Voorlopig ga ik nog niet op zoek naar een nieuw volkje, eerst nog wat verder inlezen ;)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Een aflegger ,het is niet gebruikelijk daar zwermbeperkingen op toe te passen , beetje voeren zodat ze kunnen bouwen , het komt vaker voor dat de koningin om het leven komt , b v door net even tussen 2 bakken knel komen te zitten of dat ze dood gaat door ouderdom .
Het zwermen van een aflegger komt niet vaak voor .
Je had de veger wel wat kleiner kunnen zetten b v op 10 ramen ,deze eerst laten uitbouwen hierna 2e bak er onder broednest lang maken en de kantramen vervangen voor sluitramen , maar dit is achteraf, op de cursus zullen ze het hier ook wel over gehad hebben , niet dat het fout was zoveel ruimte te geven het voorkomt dat ingesmolten was verloren gaat ,zo snel kunnen ze niet bouwen .
Als je was vervuild is ,onbruikbaar voor bijen .
Laat dit je niet ontmoedigen ,in mei juni zijn er wel weer zwermen en begin je opnieuw ,peg kan iedereen hebben , mocht de volgende veger er weer vandoor gaan ,dan is er wat anders aan de hand ,als de was de oorzaak is ,kun je nagaan of anderen deze was ook gebruikt hebben? is er een schade regeling voor, je kan vast de was omruilen voor schone, je wederverkoper kan je hierin tegemoet komen lijkt me .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

De fietsende imker. Vanmorgen drie kasten naar de buitenstand gebracht. Het witte vlak op de onderste BK is een luikje dat een kijkvenster afdicht.
Fietsende imker-1.jpg
Al het imkergereedschap heb ik verzameld in één kist. Inclusief afsluitbaar vakje voor 5 reserve raampjes.
Imkergereedschapskist-1.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

@DJ
Mooi concept!

Hier hebben we net de kast bekeken. Veel dracht geweest, vooral veel wilg hier. Genoeg broed. De kast is bijna weer vol. Voor het begin van de fruitbloei gaat de honingkamer er op.
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

Zijn dat warre kasten DJ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Nee, dat zijn de voor Nederland gebruikelijke spaarkasten. Dit zijn de gemodificeerde Warré's, ook wel eco-bijenkast genoemd:
Warré.jpg
De modificaties t.o.v. het origineel betreffen die van Jean-Marie Frèrès: de inspectievensters en de ventilatie bovenlangs via de isolatiekamer en het dak. Wel heb ik de originele dakconstructie gebruikt, alleen vanwege esthetische redenen. Verder nog een paar eigen modificaties, waaronder de uitneembare vliegplank, die meteen fungeert als schuiflade. Vlieggat over de hele breedte, zij het slechts 8 mm hoog. Bijvoeren kan via het vlieggat met een voerschuifje en jampotje. Vlieggat verkleinen is erg simpel met losse blokjes of latjes. Nog geen foto van: de kamers hebben aan de vliegkant per kast alle dezelfde tekening, om vervliegen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de vliegplanken zijn per kast anders van kleur. Bijen kunnen kennelijk bepaalde patronen en kleuren goed uit elkaar houden. En ons oog wil ook wat: die tekeningen maken het samen met de slanke vorm en het zadeldak wonderschone kasten. Ik hoop dat het zo goed gaan werken als het uitziet.....

Een kamer met halve raampjes:
Warrékamer.jpg
Ik ga testen met zowel halve raampjes als alleen toplatten. Ik ben benieuwd hoe de bijen zelf de raat gaan bouwen. Voor de spaarkasten stel ik zelf de raampjes samen, bedraad ze, giet de kunstraat zelf en smelt deze in. Kost bijna niks in termen van geld, maar het is veel werk.
Een Warré-kamer met alleen toplatten en wasstarterstreep weegt precies de helft van een spaarkastbroedkamer met raampjes en kunstraat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie