Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

underlayment kan, ik heb ook mijn kast van 18 Mm gemaakt. Dikker kan geen kwaad...
Ik heb er verder beutenbraun opgezet van apinord (bvb hier: http://www.holtermann-shop.de/index.php ... euten.html )

ik vond deze optie toch goedkoper dan duurder hout te gebruiken wat je niet moet behandelen...

Binnenkant kast heb ik blank gelaten. De bijen zetten er wel wat propolis tegen. Geurhinderofzo heb ik totaal niets van gemerkt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Om de bijen een beetje dracht te geven verbouwen we elk jaar een stukje zonnebloemen ,ook leuk voor de kippen je kan er wel meer me doen .Nu heb ik voor het eerst een gekleurde zonnebloem rood geel bruin ,vele kleurtjes in de bloemblaadjes ,kleine bloem ,de grootste die er was zal 15 cm doorsnede zijn.Op een stukje bouwland had ik de grote gele zonnebloem staan 20 tot wel 30 cm doorsnede ,de bloemen dus .
Deze zijn al lang uitgebloeid en de vogels hebben de meeste zaden opgegeten ,een beetje zaad heb ik bewaard voor volgend jaar .
De gekleurde zonnebloem bloeit nu nog steeds ,al zijn er bloemen uitgebloeid er komen steeds opnieuw bloemen in de plant .
En er zijn op mooie dagen nog steeds bijen te vinden op de bloemen en staat nog een kleine gele zonnebloem ,ook uit de gekleurde zaden waar nu nog wel 20 bloemen in zitten ,de rode zijn er wat minder bloemen de bruine zijn uitgebloeid ,wie heeft er ervaring met zonnebloemen of is dit gewoon een laat ras .
Er komen meerdere bloemen in de plant ,de grote zonnebloem houd het met 3 tot 5 wel op ,echt je kan een vaas vol zetten en dan zijn er nog over .
Wel erg leuk te zien dat de bijen nu nog nectar en stuifmeel halen ,we hebben afgelopen nacht de eerste vorst gehad .
Voor geïnteresseerden kan ik wat zaden bewaren ,nu eten vele vogeltjes mee uit de tuin wat natuurlijk ook erg past bij onze doelstelling .
Eten ze ook wat rupsen van de boerenkool .
Maar het doel was de bijen ,en dat lijkt geslaagd te zijn .
Groeten John .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Het begin is er.....
Bijlagen
warre in wording.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Ik heb 4 complete kasten klaar. Valt best mee, buiten het schilderwerk. Je houdt heel weinig afval over, omdat er veel kleine onderdelen aan een Warré kast zitten. Vensters in de kamers bouwen verdrievoudigt wel het werk, maar die tijd hoop ik later terug te verdienen door bij inspectie de kasten niet open hoeven te maken. Ook de spaarkast broedkamers hebben nu deels vensters. Tsja, en dan ben je toch bezig, dus volgt ook een reisraam, zwermschepkast/lokkast en een lift.

Laat het voorjaar maar komen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Verder werk in uitvoering:
warre bijna compleet.jpg
warre bijna compleet2.jpg
Nu nog de onderkant.... en een paar kamers.

Dan nog eens voorzichtig nadenken over raampjes...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Mijn vrouw gaat ook een beginnerscursus volgen. In janauri wil ik 5 kasten bijmaken, dan zou ik ruimte hebben voor 6 volkjes :) . Ik blijf bij Golzkasten :)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Ziet er goed uit , nog een foto van de binnenkant ? .
Zo jullie weten imker ik al een tijdje ,maar dit wil niet zeggen dat mij alles bekend is .
Zo vraag ik me nog steeds af of en hoe de nazwermen te beperken met de warren kast .
Ik ben bekend met het korf imkeren , kan de korven ook zelf vlechten eventueel met lokale materialen , en al breng je de bij naar een redelijk natuurlijke woning blijven er 2 handelingen die het korf imkeren bij onvriendelijk maken 1 e honing afnemen moet je het volk voor doden , 2 e het nazwermen ,ben je te laat gaat er een gedeelte van je volk verloren, gaan op stap en raken onderkoeld door het niet vinden van een natuurlijke woning ,en gaan dus ook dood .
Bij het Warren systeem is honing afname mogelijk door de bovenste bak af te nemen , geen probleem dus .
Echter het nazwermen beperken of voorkomen ,ik kan er geen informatie over krijgen .
Zo het dus nu lijkt krijg je een bronzwerm , en hierna kunnen nog wel 6 tot 10 na zwermpjes afkomen .
Je kan na het afkomen van de eerste zwerm je volk op 1 dop zetten ,hiervoor moet je dus alle bijen afslaan en heel zorgvuldig de ramen controleren ook het bepalen van een goede moer dop ,het kan je volk moer loos maken .
Hoe denken jullie dit probleem op te lossen ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

De binnenkant is nog niet klaar. Moet de latjes nog maken...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Ik raak daar ook nog niet uit. Warré vindt dat je de kasten het best kunt vullen met een zwerm, maar anderzijds doet hij aan zwermverhindering door het maken van afleggers (complete bakken afsplitsen). Ook het Duitse Warré forum is er niet duidelijk in. Het lijkt wel of het ecologisch imkeren stopt, nadat de natuurzwerm gehuisvest is.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om gelijk na het afzwermen doppen te gaan breken. Zonder ramen uit te nemen, zal dat neerkomen op het kiepen van de bakken, veel rook en een zaklampje. Evengoed een forse ingreep.

Hoe verhinderen korfimkers nazwermen? Een Warré kast is eigenlijk niet meer dan een praktische uitvoering van een korf.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Bij het korf imkeren gaat het er om ,om veel zwermen te hebben , in de winter vlecht je korven van rogge stro en bramenstengels of buntgras , de eerste zwerm geeft aan dat de imker alert moet zijn ,zo eind april .
Een dag of 12 later kun je na zwemen verwachten ,onweersbuien of niet ze komen af ,in de korf hoor je het tuten van een nieuwe moer en het kwaken van jonge moeren die nog in de dop zitten te wachten .
Op een mooie dag kunnen er meerdere na zwemen afkomen ,dit kan doorgaan totdat het hoofdvolk zo verzwakt is dat ze uitsterven .
De korf imker doet de zwermpjes ,soms verenigd [moer opzoeken en 1 doodknijpen ]in nieuwe korven .
De zwaarste korven worden eind aug tot oktober geslacht ,zo komt de korfimker weer op het tal korven waar hij de winter mee door wil .
Dit wil een kast imker niet mee maken , je zal de maand april mei thuis moeten zijn en een goede schepkorf moeten hebben .
Ik heb mijn kasten naar Ecko bijenhouden ,4 x per jaar werk in de kasten , door dat ik de bijen op ramen heb kan ik dus na de bronzwerm of op 1 dop zetten of op de 13 e dag doppen breken .
Moet wel gezegd worden , een bronzwerm is de beste basis om met bijen te beginnen ,ze zijn schoon ,geen varowa .
Een aflegger ,hierbij neem je alle ongein uit het hoofdvolk over .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Helemaal schoon zijn ze niet, want er liften altijd wel een paar mijten mee. Bestrijding voordat er gesloten broed is, kan ze wel schoon maken, maar ook maar voor even. Er hoeft zich maar een besmette bij uit een andere kast binnen te schooien en de cyclus begint opnieuw.

De oplossing zit volgens mij niet in het vermijden van varroa, maar in het resistent maken van de volken. Volgens mij kan dat, maar zoiets gaat vele jaren duren en vele volken kosten. Natuurlijk imkeren kan daarbij helpen, maar anderzijds is het een geïmporteerde parasiet. Het was er vroeger niet, dus onze Europese bij zal over vele generaties weerstand moeten opbouwen.

Op youtube kom je jubelverhalen tegen over volken die jarenlang overleven in holle bomen zonder mijtenbestrijding. Dat klinkt prima, maar betreft het hier 100% van de wilde volken? Of minder dan 1%? Niemand die het weet, want de uitgestorven volken vind je niet terug. Alleen de levende zijn duidelijk aanwezig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John bij ecko imkeren bestrijd je geen farowa of andere ongein ,je bouwt op weerstand , het dek kleed is een vel procolis met het verdampen van vocht en ventileren van de bijen komt er een soort wondermiddel vrij waar ongein een hekel aan heeft ,schimmels hebben helemaal geen kans , als je begint met een schone zwerm in een schone kast ,dus vanuit ecko imkeren begin je redelijk goed .
Natuurlijk zullen er zich bijen uit andere kasten naar binnen schooien , als je op een gezamenlijke bijenstand staat heb je meer ongein druk .
Ik zit in een mooie positie , de dichtstbijzijnde bijenstand is op 15 km afstand , er zit een wild volk in het bos achter ons ,afstand 3 km een origineel zwart bijtje ,zeer steeklustig .
Er heb er wel eens een aanvlieger van gehad , ze halen minder dan de ... x Carnica en zijn ook trager in het voorjaar , in het naar jaar zie je ze nog op de vliegplank terwijl ons gele bijtje het te koud vind .
Als ik op het pad achter de bijenstal liep staken ze soms om niets , paard kon er ook nooit ongestoord langs lopen ,zelfs een koudbloed zet het dan op een drafje .
Het wilde volk zit er al zo lang ik hier woon , of het nog steeds om het zelfde volk gaat ,geen idee of ze er nu nog zijn is ook de vraag , er heeft een rijdende zaagfabriek rondgescharreld in het bos ,veel grote bomen zijn gesneuveld ,kleintjes en berk zijn omgezaagd om de rijpaden te verharden , het is nu een rijtjes bos rijtje boompjes breed pad om en om .
Dat het vele generaties bijen duurt voor dat ze resistent zijn kan wel kloppen , ik imker vanaf de tijd dat men mij voor gek verklaarde op de bijen Vereeniging in afzondering reis niet meer ,heb wel een plek op de heide gehad maar daar wil niemand anders heen met bijen Het onbekende zwerm ,vangen laat ik graag aan een ander .Het zou dus kunnen dat mijn bijen een weerstand opgebouwd hebben , ik heb varowa bodems , bij het tellen kom ik tot geen. ik heb een loep en bril .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

-Disclaimer: niet gehinderd door enige kennis van zaken-

Nadat ik van alles bij elkaar gelezen heb is de Warré methode een methode om natuurlijk zwermen te voorkomen. Door er voor te zorgen dat er altijd uitbreidingsruimte voor broed en honingopslag is, zouden de bijen minder de neiging hebben om te gaan zwermen. Of dat waar is weet ik niet, maar de diverse ervaringen die ik her en der lees lijken dit wel te bevestigen. Ook het zoeken naar koninginnendoppen zou vrij gemakkelijk moeten zijn. Ook hier spreek ik nog niet uit ervaring.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Imkeren

Bericht door alefarendsen »

kockie schreef:-Disclaimer: niet gehinderd door enige kennis van zaken-

Nadat ik van alles bij elkaar gelezen heb is de Warré methode een methode om natuurlijk zwermen te voorkomen. Door er voor te zorgen dat er altijd uitbreidingsruimte voor broed en honingopslag is, zouden de bijen minder de neiging hebben om te gaan zwermen. Of dat waar is weet ik niet, maar de diverse ervaringen die ik her en der lees lijken dit wel te bevestigen. Ook het zoeken naar koninginnendoppen zou vrij gemakkelijk moeten zijn. Ook hier spreek ik nog niet uit ervaring.
We hebben hier 2 einraumbeutes staan. M'n meisje (die de bijen voor haar rekening neemt) zweert erbij; vraag me niet waarom. Ik heb hem in de olie gezet voor haar en ben toen snel teruggerend naar m'n moestuin ;-). Het leek me wel een makkelijke, ruime kast om in te werken en door de scheidingsplaat goed met een klein volk mee te beginnen en daarna uit te breiden.



gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Kocki , het z g koud zetten van de kast en ruimte geven kan het zwerm gedrag van de bijen zodanig beïnvloeden dat ze niet gaan zwermen .
Ik heb hier eens proefjes mee gedaan , had kasten in een stukje bos gezet ,vliegopening n oost ,extra broedkamer er onder geplaatst ,met voldoende mogelijkheid om te bouwen ,die kasten hebben dat jaar niet gezwermd . Door de slechte plaatsing ook niet veel honing.
Het is een tegennatuurlijke handeling , het is een overleving s drang van de bij om via zwerm gedrag zich voort te planten en te vermenigvuldigen .
Bij het korf imkeren heb je een redelijk vergelijkbare situatie als bij Warre .
Ventileren ,en bouwen met echter wel de beperking van de hoogte van de korf ,hier is warre de korf voorbij .
Het blijft wel een veit dat onder natuurlijke omstandigheden eerst de voor of bronzwerm afkomt en 13 dagen later een aantal nazwermen , het vrij kunnen bouwen zal de zwerm drift wat kunnen vertragen ,veder zie ik geen beïnvloeding waardoor er geen nazwermen zouden afkomen .
De bijen houden zich niet aan het verlangen van de imker om alle moerdoppen netjes op een rij boven aan of onderop de raat te zetten , ze nemen hiervoor jonge larven verdeeld over het broednest ,bouwen de cellen uit en voeden ze met de z g koninginnen gelei , verklaard ook weer mooi waarom ze niet allen tegelijk uitlopen .
Ik weet dat de moderne imkerij alles gecontroleerd kan laten verlopen , ik ga hier uit van het natuurlijk imkeren .
dus op de 13 e dag komt er een 1 e nazwerm , gevolgd door de anderen , totdat er 1 moer overblijft , in sommige gevallen kunnen de werksters het proces stoppen en bijten de resterende moerdoppen open en gooien de onvolgroeide jonge moer de kast uit .
In mijn kasten ga ik doppen breken op de 13 e dag , of mocht het zo niet uitkomen zet ik ze voortijds op 1 dop , hiervoor moeten de ramen uit de kast , bijen afkloppen soms op de onvoordeligste plek ,voor mij dan ,zit er een dop verstopt , en elke dop die over het hoofd gezien wordt is dus weer een na zwerm .
Waarom haal ik dit alles aan ? we hebben nou eenmaal niet allemaal zoveel tijd om het natuurlijk zwermgedrag van de bijen op te vangen , of je moet een gezinslid hebben die jou hobby deelt , meestal moet de imker het werk alleen doen , en als je dit naast een baan doet kun je geen dagen bij de bijen zitten .
Het lijkt mij dan ook erg verstandig om het zwermgedrag goed uit te zoeken , kom je niet tot resultaat ,zou ik de kasten uitvoeren met halve raampjes , zodat je het na zwermen kunt voorkomen , 13 e dag, in de namiddag, kasten los raam voor raam bijen afslaan doppen breken en een aantal jonge moeren laten inlopen , dit is een hele ingreep en zal het bijen leven behoorlijk verstoren .
En al heb ik dan een bijenstal , bij slecht of te koud weer wil je dit liever niet doen , daarom zet ik ze tussen de 8 e en de 12 e dag vaak op 1 dop , hou het verloop wel bij mocht er nog een zwermpje afkomen
Plaats reactie