Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

D J ,erg duidelijk de tekening , wat voor mij een vraagteken blijft is het ventileren .
Zo had ik voor mijn kast ook bedacht ook te ventileren aan de bovenzijde , hier vond ik meestal veel vocht dus heb ik de dek plank voor een kleedje vervangen en net onder de dakrand een ventilatieopening gemaakt , maar de bijen vonden dit geen goed idee en kitten de zaak zorgvuldig dicht .Het kleedje is nog buigzaam maar zo stijf als eerder de dek plank.
De ruimte tussen dak en dek plank heb ik ook in mijn kast voor b v voerbak ,of in strenge winter voor extra isolatie .
Het ventileren via de onderzijde schijnen ze wel op prijs te stellen .
De eco kast heeft toplatten , dit zou ik kunnen maken door raampjes te vervangen door alleen een lat .
K ben benieuwd of ze hierbij ook een voorkeur hebben voor vuil hout .
Wat me veder opvalt is dat in de eco kast naar onderen uitgebouwd kan worden , de bijen kunnen naar believen de raad op stomp of scherp zetten , door de dichte bodem kun je helaas geen waarnemingen doen .
Zo ik de kast heb, trek je de la er uit en hou ik er even een spiegel onder .
De kasten staan ruim van de grond , balkjes op palen , spaart de rug en je kan observeren zonder eerst de kast te moeten openen .
Groeten .John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

De kastmaat (30x30 cm inwendig) schijnt erg belangrijk te zijn. Een spaarkast ombouwen zou niet werken volgens de geleerden. De ventilatie geschiedt door het muggengaas dat op de toplatten ligt. De bijen kitten dit dicht en openen het naar behoefte. Boven het gaas is een rand met een ademende isolatiedeken van natuurlijk materiaal. Daarboven het dak dat fungeert als een schoorsteen.
De kijkgaten aan de achterkant zijn afgesloten met een geísoleerde deksel. Hier de links voor je op een rij:
http://konvib.be/artikels-artikels/arti ... eel-1.html
http://konvib.be/artikels-artikels/arti ... eel-2.html
http://konvib.be/artikels-artikels/arti ... eel-3.html
http://konvib.be/artikels-artikels/arti ... eel-4.html
http://konvib.be/artikels-artikels/arti ... eel-5.html

Ik zie er wel wat in, al wil ik de spaarkast niet meteen opzij zetten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Imkeren

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef:En hoe wil je de raten eruit halen?
Op dezelfde manier als bij korven? Bijen jagen en overzetten in de nieuwe korf(?).
- Word geen slaaf van je bezit -
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

Vandaag een schudzwerm met een verse koningin in mijn golzkast geschud. Een 4-5 tal raampjes zijn bezet.
Ze krijgen een beetje suikerdeeg om bij te voeren, maar er staan een paar tamme kastanjes op 10 meter en die werden al redelijk bevlogen. Ook zijn er een aantal lindes aanwezig die in de bloei staan, en als het goed is komt de wilde kastanje nog in bloei.

Ik ben nog een absolute beginner, maar het was toch tof om al een deel bijen met stuifmeel de bijenkorf binnen te zien komen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Interessant ik ga de kast bestuderen!
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

De kast is vooral leuk als je wilt standimkeren. Je werkt namelijk niet met hoogsels , maar kan voor de rest zowat alle technieken toepassen die in de andere moderne stapelkasten van toepasssing zijn. Enkel een bijenvlucht is niet mogelijk, dus dat is bijen afborstelen of afblazen, daar bestaan ook nog verschillende opties voor.
Reizen kan wel, maar dan moet je best altijd met 2 mensen zijn, omdat de kast lomp is qua grootte, of wat extra mechanische hulpmiddelen verzinnen... :)

Het grote voordeel is dat je met deze kast heel ergonomisch/ rugsparend kan imkeren. Ook zouden de bijen rustiger blijven bij het nakijken omdat je niet hun halve woning afbreekt bij een controle. Die van mij waren gisterenavond inderdaad erg rustig toen ik even de suikerdeegvoorraad controleerde.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John , ik wou dat ik deze informatie jaren geleden gekregen had , voor het natuurlijk imkeren lijk me deze kast erg goed .
Ik heb dit voorjaar wat nieuwe raat en raampjes enz gekocht , 100, euro ben je zo weer kwijt .
Als je kijkt wat een slinger ontzegelbak enz kosten ,zou ik voor deze manier van imkeren gaan .
Maar niet alleen om het geld .
Wat me nog niet geheel duidelijk is ,als de bronzwerm van het hoofdvolk is hoe men dan het nazwermen beperkt .
Ik laat dus ook de bronzwerm afvliegen ,schep deze vervolgens en doe hem dan in een kastje ,daarna moet ik het volk doorzoeken op doppen , het zogenaamde op 1 zetten .Ik breek dus alle doppen uit en laat 1 hele mooie zitten.
Dit betekend dus dat alle bijen van de ramen afgeslagen worden en je tot het laatste raam aan toe het volk moet doorzoeken ze zitten op de meest onwaarschijnlijke plekken ,wat dan tot gevolg heeft dat de bijen zo verstoord zijn dat ze zich verdedigen en dus stekelig worden, je moet dan beroken kap op en handschoenen aan .Dit is tevens het moment dat ik ramen vervang ,hierna laat ik ze met rust juli, aug ,ik kan wel ruiken wanneer de kasten vol honing zitten en dan ga ik slingeren .
Na het terug plaatsen van de h kamer verstoor ik ze niet eerder weer als net voor het inwinteren ,dan komt de h kamer tussen de 2 broedkamers te staan , voerbak er op en na gelang er honing in de kast zit voer ik bij , dan hebben we nog de voorjaars inspectie waarbij de kamers weer verwisseld worden en eventueel wat ramen vervangen worden ,dus ong. 4 x per jaar rommel ik in de kasten .
Bij de eco kast gaan ze uit van 2 x per jaar en dan nog geeneens zo rommelen als ik nu doe .
Ook de ziekte bestrijding zo hun het doen ben ik voorstander van , we lossen het probleem niet op door bestrijden .
Dit is ook mijn insteek geweest , ik heb wel eens overwogen te stoppen met bijenhouden vanwege de vele ziektes en middeltjes die daar voor zijn en wat je geleerd wordt hoe die te gebruiken , Ba .Het reizen met de kasten zal moeilijker gaan als met de spaarkast , maar dit heb ik 15 jaar geleden al opgegeven 2 br kamers en 1 h kamer dak tussenkamer en de bodem , heb ik ook nog eens dubbelwandige kasten ,dit alles maakt ze onhandelbaar zwaar .
De laatste keer naar de heide en terug heb ik hulp gehad maar met 2 man was het nog erg zwaar .En hulp krijgen valt ook niet mee .
Je kan mijn inzien dan ook beter zorgen voor een goede tuis situatie , 1 grote linde geeft net zoveel opbrengst als 1 h a dracht.
Ik heb er 3 staan dan nog veel wilgen en andere zaad dragende bomen ,ook zaai ik wel klavers en veldbloemen in weides .
Meestal hebben we een stuk zonnebloemen ,en we zitten op steenworp afstand van een natuurgebiedje met een heideveldje .
Je zou ook de amandelwilg aan kunnen planten , deze bloeit erg lang , ik heb er 6 aangeplant ze zijn makkelijk te stekken .
Helaas zijn ze daar nog te klein voor .
Ik wil niet zeggen dat de huidige manier van bijenhouden verkeerd is , ik ben altijd op zoek naar eenvoud en rust ,dit is ook de reden geweest waarom ik nu 15 jaar terug meer natuurlijk ben gaan imkeren .
Als ik opnieuw zou kunnen beginnen met bijenhouden zou ik zeker de eco kast uitproberen .
Misschien een idee om gezamenlijk een paar kasten te maken met een klein groepje enthousiastelingen .
Groeten John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

In het Engels, maar met veel plaatjes: http://warre.biobees.com/index.html
Bouwtekeningen, modificaties en het oorspronkelijke boek van Warré in het Engels te downloaden. Daar moeten we toch mee vooruit kunnen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Nog iemand linde zaailingen/opschot in de aanbieding voor komende herfst of winter? (Voorbereidend werk)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Kockie , ik heb de lindes gekocht , boompjes van 3 m met een behoorlijke stamomvang , deze zijn nu al behoorlijk groot .Wanneer ze bloeien is het net of alle bijen daar zijn ,een groot zoemend concert.
Later heb ik boswallen aangelegd en bij een boomkweker nog wat plantmateriaal gehaald ,o a lindes , deze waren iets van 1,50 per stuk 1 m hoog , k heb er een 50 geplant ,de amandelwilg heb ik via een website besteld ,deze kreeg ik aan in een grote doos .
De bezorger had niet erg voorzichtig gedaan ,het was dus een rommeltje ,de boompjes bleken ook nog niet de helft hoog te zijn als beloofd .
D J bedankt voor de link , het kost me erg veel moeite deze te lezen , k heb er een vertaalprogramma bij gehaald ,maar deze gebruikt vreemde bewoording .
De opbouw van de kast is duidelijk , het stukje over het zwermen , zwerm scheppen enz.
Wat me nog steeds niet duidelijk is of men het hoofdvolk geheel laat af zwermen net als bij korf imkeren.
Ik heb naarst de bronzwerm wel eens 7 of 8 Na zwermpjes gehad .
Elke moer dop komt uit ,als je bij stil weer s avonds bij de kast aan het luisteren bent hoor je dan een in gesprek toon tuut tuut tuut
Het zog tuuten en kwaken ,de nieuwe moer in het volk geeft aan ik ben er de moeren in de doppen geven antwoord ,doe je niets kun je de volgende dag weer scheppen ,geen vervelend werkje overigens ,alleen een hongerzwerm is steeklustig .
Wij hebben wel eens een zwerm af gehad terwijl er een groep school uit gaande kinderen langs kwam .
De mooie plaatjes ,zwerm aan uiteinde van een tak, ga daar maar niet van uit ,de laatste zwerm zat op een weidepaal aan de stroomdraad , de landeigenaar ? dan kun je de trukendoos openen [raampje open broed en de dame stapt zo over ,kastje er bij en de rest komt wel ] lok middelen heb ik nog nooit gebruikt .
Het zwerm gedrag zal in de praktijk snel duidelijk worden ,dus we gaan het zien t z t .
Mocht iemand het tegenkomen ,ik hoor of lees het graag ,groeten .John
P S nog even een tip ,nooit tegen of tijdens onweer in de bijen rommelen ,ze zijn dan zeer agressief het is mij eens overkomen en heb honderden steken gehad ,het gif is verlamend verkrampend en ontstekend vooral bij grotere hoeveelheden ,en dat heb ik geweten, ik werkte toen ook zonder bescherm middelen, weken na die tijd had ik nog jeuk en bulten de rechter arm heb ik dagen niet kunnen gebruiken , niet doen dus !
Zo heb ik wel meer stommiteiten begaan ,kast met bijen los in een busje vervoeren, vliegopening wel dicht hoor ,na een paar k m zijn de ruiten zwart beslagen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Nog een , als je wil weten of je een allergie voor bijen gif hebt .ga met de bosmaaier het gras voor de bijenkasten wegmaaien ,uurtje of 4 in de middag ,hoeft niet perse droog weer te zijn .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Ik heb gisteren een ordner vol uitgeprint over de eco-kast, waaronder ook het boek van Warré. Het uitgebreid bestuderen zal nog even moeten wachten, maar ik houd je op de hoogte. Heb me voorgenomen om m'n eerste volken de winter door te helpen in spaarkasten (je krijgt wel eens wat als stagiair....). Komende winter wil ik twee eco bijenkasten bouwen en die in het voorjaar gaan bevolken.

Gras maaien om de vliegopeningen vrij te houden. Het best doen als alle werk bij de kasten gedaan is en in volle bescherming. En zelfs met een zeis worden de dames niet blij als je hun voortuintje doet...... Zou te maken hebben met de vrijkomende plantensappen. Wat ik vreemd vind, want een nieuwe kast of een schepkorf wrijf je het best in met een pluk vers gras, juist voor een betere acceptatie.

Laatst een hongerzwerm geschept. Inderdaad chagrijnige beesten. Maar na een kilo suiker weer heel vriendelijk... En weer een volkje erbij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John , ik ben het ook nog steeds aan het doorlezen , daar ik wel vaker kasten gebouwd heb lijkt mij deze ook wel te doen .
En omdat ik nog 2 zwermpjes heb zitten leek het me wel wat om b v volgend weekeind eens wat plankjes te schaven en af te korten .
Er licht nog wat gebruikt materiaal wat op maat gezaagd kan worden .
Nu ben ik even met gras maaien in de weer .
Het is ook mijn ervaring dat als je de zeis voor de kasten langs houd de bijen even komen kijken wat je aan het doen bent .
Er liggen nu grindtegels voor de bijenstal ,maar de vlucht is wel begroeid met gras ,de bijen storen zich er niet aan en ik heb afgeleerd om alles netjes kort te maaien , bosmaaier zal wel niet eens meer willen starten ,jaren niet gebruikt net als de gazonmaaier . met vochtig gras nieuwe korf of kast inwrijven zal ze ook wel prikkelen .
Een hongerzwerm , ik maak altijd gebruik van een plantenspuit met suikerwater , beginnen ze haast te spinnen als een kat .
In het natuur gebied achter ons heeft jaren een volk ergens gezeten , daar kwamen zwermen af , zwarte bijen , en af en toe kwam een zwerm onze kant op ,magen leeg en de zwarte bij is al niet echt een schootkatje .
Ik was er nooit blij mee , maar er zijn imkers die je er blij mee kan maken , er is een groep die de Nederlandse bij terug wil .
De kleine zwarte bij ,mooi diertje maar mij iets te steeklustig ,al kan het wel zijn dat ze in de eco kast goed op stee is ,ze werden in de tijd van de korf imkers veel gehouden , en vele generaties voor mij waren echte korf imkers .
In die tijd hing je je pet bij een zwerm en ging je huiswaarts om een korf te halen ,iedereen wist dat een pet bij een zwerm betekende dat zij een nieuwe eigenaar had .
Mijn grootvader bracht de bijen nog met paard en wagen naar de trein om ze naar het koolzaad te krijgen , zou dat nog kunnen?
Groeten . John
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

John!
Wat een prachtig verhaal weer! Dat je je pet bij een zwerm hangt.
jwardenier schreef: ik maak altijd gebruik van een plantenspuit met suikerwater , beginnen ze haast te spinnen als een kat .
Spuit je het suikerwater in de kast? We werken nu met rook maar dat is een geklungel. De wind blaast de rook naar mijn vrouw....en dan heb ik wat uit te leggen.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Rooktip: ik gebruik nu gedroogde paardenstront. Steekt makkelijk aan, blijft goed aan en ruikt niet zo scherp als imkerstabak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie